Hej! Jag bor i ett hus byggt 1954. Vi flyttade in för ungefär ett år sedan. Vi har upptäckt en spricka i fasaden som går hela vägen in till innerväggen. Det forsar in kalluft genom sprickan in i vårt vardagsrum.

Just nu har vi tejpat över sprickan för att hindra den värsta luften, men vi ska såklart laga det ordentligt. Min fråga till er är hur? Sprickan är ju bara ca 5mm, så förstår inte hur jag ska få in cement/putsbruk hela vägen igenom för att ordentligt kunna täppa igen sprickan och förhindra luftflödet.

tack för er hjälp!
 
  • Röd tegelvägg med sprickor, möjlig strukturell skada, betong och fönsterdel synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand pekar på sprucken och skadad träpanel ovanför vit radiator. Tejp reparerar delvis skadan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterbräda ovanför element, tejp över spricka, utsikt mot träd och bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
chwi01
  • Laddar…
Du har en garageport nedanför, som det ser ut, och sprickan linjerar med karmen?
Om det är en garageport, har den bytts i närtid så att konstruktionen förändrats?
Jag skulle kontrollera den delen i källaren om det finns sättningar (tolkar det som källare på huset).
 
A AndersS skrev:
Du har en garageport nedanför, som det ser ut, och sprickan linjerar med karmen?
Om det är en garageport, har den bytts i närtid så att konstruktionen förändrats?
Jag skulle kontrollera den delen i källaren om det finns sättningar (tolkar det som källare på huset).
Såhär såg huset ut när det först byggdes. Garaget är sedan förlängt till att gå längs hela kortsidan och sen överbyggt för att göra markplan/övervåning större.
 
  • Ett enfamiljshus med tegeltak, omgivet av grönska och trädgård, taget från ett flygande perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AndersS skrev:
Du har en garageport nedanför, som det ser ut, och sprickan linjerar med karmen?
Om det är en garageport, har den bytts i närtid så att konstruktionen förändrats?
Jag skulle kontrollera den delen i källaren om det finns sättningar (tolkar det som källare på huset).
Ja, det finns en garageport där. Den har inte bytts de senaste åren. Dock fanns det tidigare en altan över garaget, som någon gång på 70-talet blev överbyggd och ombyggd till en del av huset.

Sprickan syns ända från markplan (den del av insidan jag fotat) och ner i garaget på källarplan men går inte ända ner till grunden. Har lagt till ett till foto där jag markerat vart sprickan går. Ungefär från där sockeln på huset slutar, finns vårt innergolv på markplan.

Vårt största problem är dock den del som syns på insidan av markplan, då det forsar in kalluft där och vi i det rummet har svårt att få upp temperaturen ordentligt. Just nu ligger inomhustemperatur på 16-18 grader i det rummet, så vi försöker identifiera vart det finns kallras.
 
  • Inomhusutsikt mot fönster, element, växt, molnig himmel, del av tak i bakgrunden, parkettgolv, elektrisk sladd drar blick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvånings tegelhus med takfönster, trädgård och kvällssolens reflektioner i fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni har någon sättning som orsakats av tillbyggnaden, vad det beror på bör ni ta hjälp på plats för hitta orsak till.
Men täta sprickan tillfälligt så ni slipper kalldrag.
 
A AndersS skrev:
Ni har någon sättning som orsakats av tillbyggnaden, vad det beror på bör ni ta hjälp på plats för hitta orsak till.
Men täta sprickan tillfälligt så ni slipper kalldrag.
ja exakt. Vi måste ju täta spricka nu. Men hur går vi det när sprickan är så otroligt tunn?
 
Täta insidan mot kalldrag.
Ta sedan hjälp på plats hur ni ska gå vidare för att åtgärda sprickbildning.
Min filosofi är att åtgärda problem, inte symtom. Så innan ni gör mera utvändigt och i väggen ska ni få koll på varför det har blivit så.
 
Undrar varför det drar in så mycket luft där, Föe mycket undertryck, för få tilluftventiler?
 
M Mapet890 skrev:
Undrar varför det drar in så mycket luft där, Föe mycket undertryck, för få tilluftventiler?
Det är ett stort rum så vi har två tilluftsventiler där. Att det blåser in beror bor främst på att vi bor nära havet och vinden ofta ligger på från den hållet
 
  • Gilla
Mapet890
  • Laddar…
Jag skulle gissa att grunden under garaget var för klen och satte sig när vikten ökade i och med tillbyggnaden. Garageporten är alltid den svaga punkten i den tidens grunder.

Det där måste undersökas på plats men med litet tur är det ofarligt och då är det bara att försiktigt hacka bort bruket ur den spruckna fogen och göra en ny fog med nytt bruk.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag skulle gissa att grunden under garaget var för klen och satte sig när vikten ökade i och med tillbyggnaden. Garageporten är alltid den svaga punkten i den tidens grunder.

Det där måste undersökas på plats men med litet tur är det ofarligt och då är det bara att försiktigt hacka bort bruket ur den spruckna fogen och göra en ny fog med nytt bruk.
okej, men så med vanligt murbruk då bara? Hur gör man med de spricker som gått rätt igenom en tegelsten?
 
Byter stenar som är trasiga.
Men om orsak kvarstår, kan det spricka igen.
 
N
A AndersS skrev:
Byter stenar som är trasiga.
Men om orsak kvarstår, kan det spricka igen.
Ska hon byta stenar i fasaden för ett varmare klimat inne?
Sprickor i tegelfasader finns överallt, och påverkar inte värmen inne!
 
N neo11 skrev:
Ska hon byta stenar i fasaden för ett varmare klimat inne?
Sprickor i tegelfasader finns överallt, och påverkar inte värmen inne!
Tja, nu är jag inte murare men om det är en genomgående spricka (vilket verkar vara fallet här) som det drar genom så får man nog säga att det inte är osannolikt att det påverkar klimatet inomhus.
 
N
tegelfasaden är en fasad, hon behöver inte byta stenar därute.
Gör man det är man är man rätt korkad.
Man måste lösa problemet invändigt

Det är sprickor i alla murningar, allt spricker vid rörelser.
Så hitta inte på något som inte finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.