Hej på er,

Här kommer man hem efter lite nyårs firande och så får man höra från sambon att det droppar vatten!

Då står det och droppar från den ”luckan” ni kan se på videon. Detta är vårt första hus och har bott är i några månader bara.

Vad ska man göra åt följande?
För att utan att ha någon som helst kunskap om VVS så känns det som luckan rostat och att den inte längre är tät.

Tacksam för all möjlig hjälp!
 
  • Gilla
Lars Skägg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Öppna luckan med vingmuttern och se vad som finns där bakom?

Kanske är perspektiven helt förskjutna i filmen den där är väl inget avloppsrör utan någon typ av schakt som det går andra rör i?
 

Bästa svaret

Det där är inget avloppsrör. Det är ett rökrör/ skorsten.
Förmodligen kondens som rinner ner.

Luckan är en sotlucka för att kunna sota rökkanalen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
H HSP skrev:
Det där är inget avloppsrör. Det är ett rökrör/ skorsten.
Förmodligen kondens som rinner ner.

Luckan är en sotlucka för att kunna sota rökkanalen.
Vad är det mindre röret från golvet som går in i skorstenen?
 
Stödben.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är det mindre röret från golvet som går in i skorstenen?

Det är för att bära skorstenens tyngd.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H HSP skrev:
Det där är inget avloppsrör. Det är ett rökrör/ skorsten.
Förmodligen kondens som rinner ner.

Luckan är en sotlucka för att kunna sota rökkanalen.
aha okej! Ja, tyckte det var lite konstigt också att det skulle vara en vinkel på det. Bättre att fråga kände jag.

Funderade på att öppna som någon annan skrev, men var lite reserverad för att få allting över mig om det nu skulle vara någon typ av vattentät eller så.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rsjoelin skrev:
aha okej! Ja, tyckte det var lite konstigt också att det skulle vara en vinkel på det. Bättre att fråga kände jag.

Funderade på att öppna som någon annan skrev, men var lite reserverad för att få allting över mig om det nu skulle vara någon typ av vattentät eller så.
Används skorstenen? I så fall lär du i alla fall få uppleva lite sot om du öppnar luckan. Men alltid bra att lära känna sitt hus och sina skorstenar så go for it!
 
Har du någon kamin eller panna idag?
Kolla även uppe på taket om det kan regna in.
Hade det regnat när ni upptäckte läckan?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Används skorstenen? I så fall lär du i alla fall få uppleva lite sot om du öppnar luckan. Men alltid bra att lära känna sitt hus och sina skorstenar så go for it!
Inte i dagsläget, när vi flyttade in sa mäklaren att det fanns men att den behövs troligtvis en sotning och att den behövdas ”ställas på” om vi pratar lite biltermer!
 
H HSP skrev:
Har du någon kamin eller panna idag?
Kolla även uppe på taket om det kan regna in.
Hade det regnat när ni upptäckte läckan?

Yes indeed, det finns en kamin på andra sidan väggen. Man kunde kanske tänkt lite logiskt under nyårsnatten.

Det hade faktiskt regnat hela dagen så tanken fanns att det kunde vara något sånt, tänkte dock snarare på rännorna men också att det skulle vara konstigt att deras utlopp skulle gå in under huset.


EDIT: med kamin menar jag öppen spis, om det är olika.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
R Rsjoelin skrev:
Inte i dagsläget, när vi flyttade in sa mäklaren att det fanns men att den behövs troligtvis en sotning och att den behövdas ”ställas på” om vi pratar lite biltermer!
Det som då behövs är en brandskyddskontroll, d v s kommunens upphandlade företag som sköter brandskyddskontrollen i området ("sotaren" i dagligt språk) gör ett besök och kontrollerar eldstaden med tillhörande skorsten. Du får ett protokol (och en faktura med den kommunalt fastställda avgiften för kontrollen) och om allt är tillräckligt bra så får du elda. Ofta får man små tips på saker som är bra att åtgärda, de använder ofta ett bekant system med ettor och tvåor. Är det riktigt illa så får man ett föreläggande att åtgärda och eldningsförbud.
 
Är ju rostigt runt luckan, så inte första gången det kommer in vatten där. Troligen huven på skorstenen som behöver lite kärlek.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Ja det var rosten som ledde mig till att jag trodde det var någon typ av vattenrörs-liknande sak. Det rostar ju som du säger inte bara efter en gång.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som då behövs är en brandskyddskontroll, d v s kommunens upphandlade företag som sköter brandskyddskontrollen i området ("sotaren" i dagligt språk) gör ett besök och kontrollerar eldstaden med tillhörande skorsten. Du får ett protokol (och en faktura med den kommunalt fastställda avgiften för kontrollen) och om allt är tillräckligt bra så får du elda. Ofta får man små tips på saker som är bra att åtgärda, de använder ofta ett bekant system med ettor och tvåor. Är det riktigt illa så får man ett föreläggande att åtgärda och eldningsförbud.
så hette det ja! Ja, får ta och kolla på det och se vad det är som ställer till det.

Man funderar alltid en extra gång när det gäller vatten och fukt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.