Ni som inte har solceller, hur tänker ni kring solceller?

Jag är lite intresserad men vill inte köpa något bara för ”alla andra gör det” det känns som det råder någon slags FOMO just nu och folk som redan har solceller är nästan fundamentalistiska lite som folk med elbil, man får inte stöta o blöta frågan kritiskt utan att man blir idiotförklarad om man gör det.

Först så trodde jag att man tex satte upp celler och producerade säg 10k kwh och då hade man säkrat 10k kwh av sin årsförbrukning, numera har jag fattat att jag säljer 10kwh på en marknad som jag får en påse pengar för, sen krediteras de pengarna på kommande fakturor. Jag tittar på en annläggning på runt 10k kwh/år och den kostar runt 200k

Om man inte tror man bor i huset 10år hade ni satt upp en anläggning då? Spontant känns det som att det tar 10-15år att tjäna igen kapitalet, sen är jag lite orolig för hur det ser ut när alla säljer solcellsel på sommaren, finns det risk för det precis som när det blåser att priset störtdyker när alla producerar solel så vi får låga/lägre sommar-priser men fortfarande dyra vinterpriser?

Jag är inte så intresserad av er som har en anläggning köpt innan 2022 för då var prisbilden en helt annan så jag förstår att ni ligger bra till. Frågan gäller att köpa en anläggning till 2023års pris och hur man skall resonera ekonomiskt.
Jag är endast ute efter att få ner mina kostnader och ROI (return-of-investment) är högsta prioritet.
Vissa jag pratat med har tydligen gratis el, men det är samma personer som kör elbil för 20öre för dom laddar på natten, dom ”glömde” nog ta med att bilen kosta 700k och samma verkar det vara när man satt upp solceller. Strömmen blir väl inte ”gratis” för än år 10-15 och en normal anläggning går inte offgrid så ingen sådan fördel.

jag är inte övertygad men det känns ju som att man missar nått när ”alla” verkar skulla ha solceller.

är det guld och gröna skogar eller är det ett ”kanske” på solceller när man väl sätter det under luppen?

Väl mött
 
Ännu en tråd som kommer handla om kärnkraft om tio inlägg.. :)

Jag har fortfarande inte förstått hur ett elsystem där alla ska ha solceller ska kunna fungera, gratis el på sommaren och svindyrt på vintern?
Mer pålästa än mig säger att det inte kommer bli så men jag är lite för långsam..

Så i min enfald har jag "missat tåget" och det är väl stor risk att det privatekonomiskt var ett riktigt dumt beslut. Men någon gång ska man väl göra ett sånt också. ;)
 
Nu har jag solceller, men som jag skrev i en annan tråd så om man ska skaffa solceller beror på

* vad man har för uppvärmningssystem.
* var i landet man bor
* om man kan tilläggsisolera
* om man redan har en anläggning
* om man behöver låna för investeringen
* vad man får för pris
* vad man räknar med för spot pris
* hur hemma man är på börsen
* vad sin respektive tycker
* hur gammal man är
* vad huset/tomten har för förutsättningar
* hur mycket el man förbrukar vs storlek på anläggningen
* vad elnätsbolaget säger om överproduktion

Så oavsett vad nån annan tycker är det massor att ta hänsyn till.
Det första tycker jag personligen är uppvärmningssystem.
Har man direktverkande elvärme så skulle jag välja värmepump för solceller speciellt i nuläget.
Det andra är beräknad återbetalningstid vid visst spotpris.
Ju högre spotpris och längre återbetalningstid ju större risk.
Tveksam till att jag skulle skaffa solceller idag vid beräknat spotpris på över 70 öre och återbetalningstid på mer än 13år.
sen kommer övriga punkter ovan in.

Alla har olika förutsättningar och du måste se på dina och skita i vad andra har gjort / tänker göra.

Ett sista råd är att inte betala i förskott pga skatteregler för det gröna avdraget om du bestämmer dig för att skaffa.
 
M MrDizzy skrev:
Nu har jag solceller, men som jag skrev i en annan tråd så om man ska skaffa solceller beror på

* vad man har för uppvärmningssystem.
* var i landet man bor
* om man kan tilläggsisolera
* om man redan har en anläggning
* om man behöver låna för investeringen
* vad man får för pris
* vad man räknar med för spot pris
* hur hemma man är på börsen
* vad sin respektive tycker
* hur gammal man är
* vad huset/tomten har för förutsättningar
* hur mycket el man förbrukar vs storlek på anläggningen
* vad elnätsbolaget säger om överproduktion

Så oavsett vad nån annan tycker är det massor att ta hänsyn till.
Det första tycker jag personligen är uppvärmningssystem.
Har man direktverkande elvärme så skulle jag välja värmepump för solceller speciellt i nuläget.
Det andra är beräknad återbetalningstid vid visst spotpris.
Ju högre spotpris och längre återbetalningstid ju större risk.
Tveksam till att jag skulle skaffa solceller idag vid beräknat spotpris på över 70 öre och återbetalningstid på mer än 13år.
sen kommer övriga punkter ovan in.

Alla har olika förutsättningar och du måste se på dina och skita i vad andra har gjort / tänker göra.

Ett sista råd är att inte betala i förskott pga skatteregler för det gröna avdraget om du bestämmer dig för att skaffa.
Jo och sen är det då ett viktigt faktum att många som köpt solceller har en ordnad ekonomi, pengarna i fonder och kunnat betala cash...
Sen för en förstagångsköpare oftast med höga lån så är det då värre och behöva ta lån för solcellerna med en tvivelaktig kalkyl. Sen har det olyckligt blivit någon slags norm att det ska stå en elbil på tomten och på taket solceller. Det finns mycket man kan göra med pengar men solceller är mycket tvivelaktigt i Sverige. (förutom om man har pengarna och ser det som en sämre investering)
 
Svårt att räkna hem det. Skulle inte hamna i toppen av bra investeringar man gjort.

Skaffar säkert själv men blir då på mark.
Tackade nej till två offerter i höstas som dels var för dyra samt problem då jag ville ha kvar bundet pris på inköp.

Mest kul att se pengar ramla in men de ger väl mest när priset är lågt och sen får man köpa dyrt ändå.

Svårt att se om pengarna ger mer på börsen kommande 10 åren eller på solceller.

Just nu ger avkastningen på kapitalet "mer kWh" än solceller men det är pga bundet pris.

Tekniken hinner bli bättre men priserna höjs säkert snabbare än effektiviteten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.