BirgitS
DenGubbenGickInte DenGubbenGickInte skrev:
Finns de någon slags statistik på asbesranvändning eller är det bara vad du misstänker
1976 kom ett första förbud mot den farligaste asbestformen – kroki-dolit även kallad ”blå asbest”.
Totalt förbud blev det 1982.
Men med fördelarna med asbest vid nybyggnation i åtanke – kan man utgå från att i nästan alla större byggnader uppförda före 1977 – har asbest använts i någon form.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/asbest-totalforbjudet-sedan-1982
 
  • Gilla
DenGubbenGickInte
  • Laddar…
Svårt att se på bilderna om det finns asbest. Men tycker att mattan ser för "ny" ut för att innehålla det. Om du river bort en bit utav den, så man ser limmet och undersidan utav mattan, så kan det bli lite lättare.

Tror snarare det är större sannolikhet för ftalater och sånt gottegott i den.

Däremot så kan det, som någon nämnde tidigare i tråden, finnas rester eller hela original golvet under detta. Och det golvet lär med stor sannolikhet innehålla asbest.
 
  • Gilla
DenGubbenGickInte
  • Laddar…
Den skall inte rivas än, undrar mest hur försiktig man ska vara.
 
DenGubbenGickInte DenGubbenGickInte skrev:
Den skall inte rivas än, undrar mest hur försiktig man ska vara.
Var lite försiktig i början, så du ser vad som finns under. Ser du en svart massa under mattan, så stoppa. Svartlim innehåller asbest.

Om mattan känns hård och går av lätt när du bryter, så är det rätt typiskt för asbest. Inte med det sagt att det är asbest, men ha det i åtanke.
 
Tycker mattan ser nyare ut än 70 tal
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Var lite försiktig i början, så du ser vad som finns under. Ser du en svart massa under mattan, så stoppa. Svartlim innehåller asbest.

Om mattan känns hård och går av lätt när du bryter, så är det rätt typiskt för asbest. Inte med det sagt att det är asbest, men ha det i åtanke.
Ja nej den skall inte rivas på många år men tills dess undrar jag hur försiktigt man ska vara. Tex om det är värt att lita på 5 sekunders regeln eller om man ska skita i att spara något man har tappat eftersom golvet är asbest
 
Om du är så nervös finns det bara en sak att göra, nämligen skicka en bit på analys.
 
  • Gilla
Ironside och 2 till
  • Laddar…
DenGubbenGickInte DenGubbenGickInte skrev:
Ja nej den skall inte rivas på många år men tills dess undrar jag hur försiktigt man ska vara. Tex om det är värt att lita på 5 sekunders regeln eller om man ska skita i att spara något man har tappat eftersom golvet är asbest
Du kan vara lugn. Det är inte farligt när den ligger där den ligger. Trots det lilla hålet i mattan (som troligtvis inte innehåller asbest). Det är ingen fara. Asbest är bara farligt när det bearbetas.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
DenGubbenGickInte DenGubbenGickInte skrev:
Ja nej den skall inte rivas på många år men tills dess undrar jag hur försiktigt man ska vara. Tex om det är värt att lita på 5 sekunders regeln eller om man ska skita i att spara något man har tappat eftersom golvet är asbest
5 sekunders regeln vadå? Det är inte hälsosamt att googla asbest för mycket. Ta en alkoholfri snaps och slappna av! Gott nytt år!
 
  • Gilla
DenGubbenGickInte och 1 till
  • Laddar…
DenGubbenGickInte DenGubbenGickInte skrev:
Ja nej den skall inte rivas på många år men tills dess undrar jag hur försiktigt man ska vara. Tex om det är värt att lita på 5 sekunders regeln eller om man ska skita i att spara något man har tappat eftersom golvet är asbest
Nej, en golvmatta är inte asbest. Asbesten i en sådan matta, vilket jag är rätt säker på att din matta inte är, finns inte i ytskiktet man går på utan i lagret längst ner.
Däremot kan som sagt en plastmatta innehålla diverse andra ämnen som är otrevliga för människa och miljö.

Som boende i ett hus byggt och/eller renoverat under 1900-talets sista halva och framåt kan vi räkna med att det finns onyttigheter i huset, inte bara asbest. PCB-fönster, PAH-haltiga material, pentaklorfenolbehandlat trä, ftalater, blykablar med mera. Detta får vi hantera så gott vi kan.
(Nu fick du några nya ord att googla!)
 
  • Gilla
DenGubbenGickInte
  • Laddar…
Haha står jag avstår från a googla mer om gamla byggämnen då man bor i 60 tals hus. Mattan i köket ska tydligen innehålla asbest vilket på något sätt är lugnande då om det är farligt är det redan försent då jag bott i huset i 15 år och om har jag fått i mig något har det nog redan hänt. Gott nytt år på dig
 
Nej, googla inte en massa, så behåller du din helgfrid :rofl: !
Gott nytt år till dig också!
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
I
Är man minsta lilla osäker så skär man av en bit och skickar på analys, det går inte se på materialet om det finns asbest, det användes i förvånansvärt mycket.

Vi hade en 12x4m plastmatta i källaren som blev vårt första jobb att riva ut som nyblivna husägare. En bit skickades på analys på uppmaning av detta forum, kom tillbaka negativt. Vi fick dock lära oss den hårda vägen att ALLTID använda mask, vi drog ut den utan skydd, fick praktiskt taget ut den i ett stycke och relativt snabbt men sen smakade man plast långt ner i halsen resten av dagen. Kan bara hoppas att det inte ställer till med oreda senare i livet, numera kör jag så gott som alltid helmask vid renovering.


- Skicka på analys
- Använd skydd
- Sanera och vädra väl

Det är möjligt att det är onödigt försiktigt men när man väl drar på sig problem med luftvägarna så är det försent att göra något åt.
 
Än finns det inga planer på att riva mattan, tack för tipsen dock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.