Märker du av motorns temperaturförlust vid kupévärme på? (OBS läs förtexten)

  • Antal röster
    32
  • Omröstningen stängd .
Jag märkte att när jag körde hemifrån-jobb (bilen i garaget på natten) så kom mätaren upp i 90 grader. När jag körde hem på eftermiddan (har bara vanlig kupevärme ingen motor) så kom den inte högre än 80 grader, då hade den stått ute. En citroen berlingo.

Innan kupevärmen kommer från motorn?
Plusgrader ca 2 km.
-8-15 ca 6 km.
 
F
P Pin skrev:
Vad menar du med ”motorn är varm”? Jag får värme innan motorn uppnått sin arbetstemperatur. Så fort den är något varm. Det blir spillvärme från början som värmer upp kupén och mer när motorn blir varmare.

Dessutom tror jag bilen är utrustad med någon sorts värmesystem för att snabbare få upp tempen i motorn.

Jag har även dieselvärmare till kupén, men det är inte den jag skriver om. Den är också väldigt effektiv och värmer bilen på kort tid.

Bilen är en BMW 740xd.
jag tror det är rätt få bilar som är utrustade med elvärme men det kanske är vanligare än jag trott. Eluppvärmd vindruta borde vara vanligare. Däremot så betvivlar jag att det förekommer elvärmare öht i kombination med dieselvärmare, det är ju fullständigt meningslöst att ha båda delarna. Och det är klart att man för motorvärme långt innan motorn är uppe i 85 grader men det är en värmeväxlare på motorn kylvätska så det tar ändå några minuter/km innan det gått från -10 till +30. Men visst, lite värme ger det väl.
 
F fsn skrev:
jag tror det är rätt få bilar som är utrustade med elvärme men det kanske är vanligare än jag trott. Eluppvärmd vindruta borde vara vanligare. Däremot så betvivlar jag att det förekommer elvärmare öht i kombination med dieselvärmare, det är ju fullständigt meningslöst att ha båda delarna. Och det är klart att man för motorvärme långt innan motorn är uppe i 85 grader men det är en värmeväxlare på motorn kylvätska så det tar ändå några minuter/km innan det gått från -10 till +30. Men visst, lite värme ger det väl.
Eluppvärmd både fram och bakruta. Samt alla säten och ratten. När jag kört 500 m brukar jag slå av sätesvärmaren.
Dieselvärmaren kör jag sällan då jag parkerar i mitt garage hemma. Men den är bra att få bort frost och snö och värmer kupén snabbt.

Vad gäller att värma kupén efter start så är det vad jag nu läste mig till först vätskan i topplocket som används till kupén.
Hursomhelst blir det varmt snabbt och ingen minskning av arbetstemperaturen då kupén redan är varm när den uppnåtts. Men så är motorn stor (dubbelt mot en liten diesel) och avger en hel del värme och bilen välisolerad.
 
F
P Pin skrev:
Eluppvärmd både fram och bakruta. Samt alla säten och ratten. När jag kört 500 m brukar jag slå av sätesvärmaren.
Dieselvärmaren kör jag sällan då jag parkerar i mitt garage hemma. Men den är bra att få bort frost och snö och värmer kupén snabbt.

Vad gäller att värma kupén efter start så är det vad jag nu läste mig till först vätskan i topplocket som används till kupén.
Hursomhelst blir det varmt snabbt och ingen minskning av arbetstemperaturen då kupén redan är varm när den uppnåtts. Men så är motorn stor (dubbelt mot en liten diesel) och avger en hel del värme och bilen välisolerad.
Ja, det är mycket displacement att flytta på se den genererar naturligtvis mer värme än en 2 liters surdiesel.
 
F fsn skrev:
Ja, det är mycket displacement att flytta på se den genererar naturligtvis mer värme än en 2 liters surdiesel.
Ja eller 3 cylindrar som det skrevs om ovanför, gissar på ca 1400 cc.

undermotoriserade även när det gäller kupévärmaren alltså
 
F
P Pin skrev:
Ja eller 3 cylindrar som det skrevs om ovanför, gissar på ca 1400 cc.

undermotoriserade även när det gäller kupévärmaren alltså
3cyl/1400cc?? Var skrevs det?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
F fsn skrev:
3cyl/1400cc?? Var skrevs det?
Hmm nu hittar jag det inte :oops:, men rätt säker på att någon nämnde små 3 cylindriga dieselmotorer. Max 1400cc var min egen gissning, som väl stämmer hyfsat med listan nedanför.

Dessa verkar finnas:
Kia 1.1 CRDI (Rio)
WV 1.4 TDi (A1, Ibiza, Toledo, Fabia, Rapid, Polo)
BMW 1.5 D (116d, 216d, X1, Mini)

Min första bil var 3 cyl, dock bensin.

Edit: pratades om Berlingo, men den har 4 cyl vad jag vet. 1.4 75 hk. Slår man på värmen stannar väl bilen… Jag tolkade nog in 3 cyl själv.
 
F
P Pin skrev:
Hmm nu hittar jag det inte :oops:, men rätt säker på att någon nämnde små 3 cylindriga dieselmotorer. Max 1400cc var min egen gissning, som väl stämmer hyfsat med listan nedanför.

Dessa verkar finnas:
Kia 1.1 CRDI (Rio)
WV 1.4 TDi (A1, Ibiza, Toledo, Fabia, Rapid, Polo)
BMW 1.5 D (116d, 216d, X1, Mini)

Min första bil var 3 cyl, dock bensin.

Edit: pratades om Berlingo, men den har 4 cyl vad jag vet. 1.4 75 hk. Slår man på värmen stannar väl bilen… Jag tolkade nog in 3 cyl själv.
3 cyl diesel borde vara reserverat för elgeneratorer och diverse mindre anläggningsmaskiner.
 
Cheesen
F fsn skrev:
3 cyl diesel borde vara reserverat för elgeneratorer och diverse mindre anläggningsmaskiner.
3cylindriga... För att vara lite off topic.
Jag fick en lånebil av glasmästaren när jag lämnade min bil för byte av vindruta. När jag åkt från glasmästaren till jobbet så var jag tvungen att öppna huven och kolla om det drällde olja eller om någon kabel var lös då bilen gick fruktansvärt orent och lät illa. Jag var helt säker på att minst en cylinder var död. Döm om min förvåning när jag öppnade motorhuven och inser att den motorn nog bara är konstruerad med tre cylindrar från början. Det är en konstruktion som jag mest förknippar med snöskotrar och motorcyklar från -80talet. Inte konstigt att motorn gick illa, den hade borta minst en cylinder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.