Vi kommer att ha kombinerad tvättstuga-teknikutrymme där bl.a. vattenmätaren och värmepumpen finns. Min sambo byggaren är hysteriskt orolig för vattenskador och skulle helst sätta tätskikt m.m. i hela rummet. Är det faktiskt nödvändigt ? Vad är det som gäller för den typen av utrymmen ? Kan man tapetsera med vanliga tapeter på gipsskivorna eller måste man göra på något annat sätt ? Måste det vara någon speciell typ av väggfärg eller kan jag använda linoljefärg som var min ursprungsplan ?
Vi skall ha klinker på golvet uppdraget 10 cm på väggen, golvbrunn o.s.v.
 
När du har golvbrunn räknas det som våtutrymme och du måste ha våtrumstapet eller våtrumsfärg. Jag skulle välja färg :) Våtrumsgrund + våtrumsfärg.
Tätskikt behövs väl bara under plattorna på golvet.
 
Hej
Som Morsan sa: Tätskikt under klinkersen och sedan måla med våtumsfärg på väven.
Anders
 
Hej! Håller med, så fort du har ett golvbrunn så är det ett våtutrymme. För "gördetsjälvaren" är ju väv+färg lättast. Och när det inte är någon dusch där så duger det ju bra. Hade ni haft dusch där skulle jag satsa på väggmatta, har kommit mycket snyggt sista tiden,
 
Enligt vår försäkringssnubbe så räcker det med en golvbrunn, väggarna gör man som man vill med, men jag skulle rekommendera väv som ni målar så det är lätt att rengöra!
 
Är det verkligen krav på att våtrumsfärg i tvättstugan?
Jag ar renoverat för ca 3 månader sedan. Har granit på golvet och vanlig stockholmsvit på väggar plus lite kakel vid vasken. Och så la de tätskikt på golvet och så där ca 60 cm från golvet på alla väggar.
Jag tordde att det skulle räcka.
 
Så TRÅÅKIGT med väv + färg ! Jag vill ha en fin gammaldags tapet ! Måste det faktiskt vara "lätt att rengöra" ... ?
Helst skulle jag vilja ha panel/pärlspont men där sade sambon tvär NEJ. ;-)
 
Färgtillverkarna brukar dessutom ha ett fåtal, ibland bara en typ av väv att använda tillderas våtrumssystem. Allt för att det skall vara typgodkänt. Antagligen för dyrt att godkänna alla kombinationer.

Har själv använt Flüggers vattentäta system i tvättstugan. Färgen bruten till S 0502-Y.
Vi har dock fuskat och istället för de två godkända glasfiberväverna använt Flüggers fiberfilt. Vi resonerade att filten släpper igenom primern lika bra som glasfiberväv och att polyester är lika långtidsstabilt. Vid uppsättning visade det säg att fiberfilt nog var mer genomsläpplig än glasfibern. Det blev lätt att köra vått-i-vått som är ett grundläggande krav.
Resultatet blev mycket bra. En lätt avskrapning av lösa ludd efter första färdigmålningen var allt som behövdes. Så slätt det kan bli och liknar de vanliga innerväggarna förutom 20-glansen.
 
Med risk för att stämplas som korkad, VARFÖR är det våtrums krav i teknik-tvättstuga ? Vad är det som kan hända om vi sätter vanlig tapet ? Vi har ju inte direkt tänkt spola väggar och tak med vatten ... Vi har tvättmaskinen där jo, och värmepumpen jo men jag tycker det känns helt löjligt överdrivet att rummet skall ha tätskikt m.m. Det finns ju folk som har tvättmaskinen i köket t.o.m.
 
Pius skrev:
Med risk för att stämplas som korkad, VARFÖR är det våtrums krav i teknik-tvättstuga ? Vad är det som kan hända om vi sätter vanlig tapet ? Vi har ju inte direkt tänkt spola väggar och tak med vatten ... Vi har tvättmaskinen där jo, och värmepumpen jo men jag tycker det känns helt löjligt överdrivet att rummet skall ha tätskikt m.m. Det finns ju folk som har tvättmaskinen i köket t.o.m.
Läs här!
http://www.viivilla-kokochbad.se/satellite/sat_articles.asp?articleid=3158 speciellt goda råd!

och här!
http://www3.lansforsakringar.se/Ska...ggSkada/Boende/Vatten/Fakta/WC_tvattstuga.htm
Kolla runt lite på sidan, där finns mycket matnyttigt.

Du måste inte ha väv och måla, du kan sätta upp våtrumstapet också.

Ja, det finns folk som har tvättmaskinen i köket, men då släpper de ut vattnet i vasken, de har ingen GOLVBRUNN!

Har du golvbrunn i gästtoaletten är den också VÅTRUM!

Snälla, sätt dig in i vilka regler som gäller innan du börjar bygga :)
 
pokergirl skrev:
Enligt vår försäkringssnubbe så räcker det med en golvbrunn, väggarna gör man som man vill med, men jag skulle rekommendera väv som ni målar så det är lätt att rengöra!
Konstig försäkringssnubbe, hoppas du fick skriftligt på det! Kolla länkarna i mitt svar till Pius.
 
maggiem skrev:
Är det verkligen krav på att våtrumsfärg i tvättstugan?
Jag har renoverat för ca 3 månader sedan. Har granit på golvet och vanlig stockholmsvit på väggar plus lite kakel vid vasken. Och så la de tätskikt på golvet och så där ca 60 cm från golvet på alla väggar.
Jag tordde att det skulle räcka.
Säker på att det inte är våtrumsfärg? Annars räcker det inte. Se länkarna i mitt svar till Pius.
 
Frågan var alltså VARFÖR, och då vill jag gärna ha ett annat svar än DÄRFÖR... ;-)
Att försäkringsbolaget har synpunkter det begriper jag nog, men vad är det som kan hända med väggarna skulle jag vilja veta.
 
morsan skrev:
Konstig försäkringssnubbe, hoppas du fick skriftligt på det! Kolla länkarna i mitt svar till Pius.
Har en skriftlig besiktning av huset där han godkänt tvättstugan som den ser ut, dvs målad väv och plastmatta med golvbrunn.
 
Pius skrev:
Frågan var alltså VARFÖR, och då vill jag gärna ha ett annat svar än DÄRFÖR... ;-)
Att försäkringsbolaget har synpunkter det begriper jag nog, men vad är det som kan hända med väggarna skulle jag vilja veta.
Boverkets ByggRegler (BBR). Det finns en länk dit i viivilla-länken.

Om du inte haft någon golvbrunn utan slutna avlopp till tvättmaskinen och värmepumpen hade det inte varit våtrum.

Väggarna är utan betydelse, vad som kan hända med dem hör inte hit! Nu är det ett VÅTRUM enligt BBR och du måste bygga det enligt de regler som finns.

Pius, om din sambo byggaren har byggt hus i 20 år har han förmodligen koll på BBR. Låt honom sätta tätskikt om han vill, i tvättstuga räcker det med väv + våtrumsgrundfärg + våtrumsfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.