Hej

Är det någon här inne som stött på en guide där de konverterat ett hö-lager till garage?

Vi har idag ett ganska stort outnyttjat 10*10m hö-lager som är uppreglat mot jord och gamla stenar som vi vill konvertera och hade varit kul att se om någon gjort något liknande.

Mest intressant är givetvis hur vi ska gå till väga gällande grunden och gjutning av platta.
 
A
B bergquist skrev:
Hej

Är det någon här inne som stött på en guide där de konverterat ett hö-lager till garage?

Vi har idag ett ganska stort outnyttjat 10*10m hö-lager som är uppreglat mot jord och gamla stenar som vi vill konvertera och hade varit kul att se om någon gjort något liknande.

Mest intressant är givetvis hur vi ska gå till väga gällande grunden och gjutning av platta.
Ganska vanligt förfarande för torpagrunder att man gjuter en platta istället.
Så finns massvis guider om du söker runt lite
 
Just det, torpargrund kallas det.
Ska försöka hitta något, sökt ganska mycket tidigare på det men förstår inte riktigt hur jag kan gjuta in befintlig sten som bär upp väggarna.

Kanske för stort projekt för mig och bättre leja bort arbete till mina snickare så får jag koncentrerar mig på resa de nya väggarna och taket.
 
A
Men använd befintliga stenarna som en kvarsittande form så gjuter du en platta mellan bara upp till den höjden du önskar.

självklart börjar du med cellplast och sen betong.
 
A Aunty skrev:
Men använd befintliga stenarna som en kvarsittande form så gjuter du en platta mellan bara upp till den höjden du önskar.

självklart börjar du med cellplast och sen betong.
Aha så kan helt enkelt låta dem sitta kvar och använda dem till formen, där ser man hur trög man kan vara ibland.

Gissar att jag kommer behöva ha dräningsgrus så det blir jämt och fint, där efter lämplig höjd på cellplast för att sen ha armering och betong?

Hur många cm betong rek. Man för bilar?
Räcker 10 cm?

Skulle isf motsvara ca 10 kbm.

Säker missat en massa men ska börja räkna på det så jag kan ha det klart till hösten.
 
A
B bergquist skrev:
Aha så kan helt enkelt låta dem sitta kvar och använda dem till formen, där ser man hur trög man kan vara ibland.

Gissar att jag kommer behöva ha dräningsgrus så det blir jämt och fint, där efter lämplig höjd på cellplast för att sen ha armering och betong?

Hur många cm betong rek. Man för bilar?
Räcker 10 cm?

Skulle isf motsvara ca 10 kbm.

Säker missat en massa men ska börja räkna på det så jag kan ha det klart till hösten.
hur mycket höjd har du att jobba med?

men absolut, makadam, cellplast och 100mm betong blir bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.