Hej!

Vi har ett oisolerat betonggolv i källaren(huset byggt i slutet på 40-talet). Huset är odränerat så det är lite fuktigt i källaren men inte så påtagligt. Golvet är idag målat och färg släpper en del, ser skitigt ut etc så tänkte lägga lite klinkers. Har ingen erfarenhet av klinkers men tänker att källaren är ett bra ställe att "träna på".

Jag tänkte börja med ett rum med plant golv och därefter gå vidare till tvättstugan där golvet sluttar. Jag börjar med att slipa bort färgen. Nu till min fråga. Golven är hyffsat jämna, behöver jag flytspackla innan jag sätter klinkers? Förstått att fixen kan jämna ut ojämnheter upp till några mm. Går det bra att lägga klinkers direkt på betongen? I tvättstugan tänkte jag behålla lutningen och funderar på om det funkar att lägga direkt med små plattor och behålla lutningen eller är det bäst att försöka plana ut golvet?
 
  • Gilla
RasmusR
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Små klinkerplattor med breda fogar är utmärkta i källare. Det är också lättare att lägga dem än stora plattor med smala fogar så det är ju utmärkt som första plattsättning. Flytspackla behövs ju bara om det är för ojämnt eller felaktigt fall. I tvättstugor är det bra med fall mot golvbrunnen utifall att det kommer ut vatten på golvet, läs branschreglerna från BKR för där står det om hur stort fallet bör vara.
 
  • Gilla
bakterie och 3 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Jag har läst lite mer nu. Har inhandlat vinkelslip med diamantskål och ska slipa bort färgen. Därefter tänkte jag lägga plattor 15x15 med 3 mm fog.
 
  • Gilla
Lcg
  • Laddar…
Hoppas du har en bra dammsugare ansluten. Finns andra trådar hur man gör en enkel kåpa för att inte slipdammet skall hamna överallt.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Hoppas du har en bra dammsugare ansluten. Finns andra trådar hur man gör en enkel kåpa för att inte slipdammet skall hamna överallt.
Japp, tack för tipset, såg tråden om kakburken :) Jag börjar med ett relativt litet rum i källaren, ca 5 kvadrat, blir bra att öva på!
 
H Husärlivet skrev:
Kan man flytspackla ett oisolerat källargolv? Läst att man icke ska göra detta pga att golvet inte kan andas efter flytspacklens och att flytet ska vara fukttåligt? Vill också flyta min oisolerade platta men avstått pga denna lösning jag gjort.
Hör läste jag det
[länk]
Oväntat det står på tillverkare av nivågolv. Finns säkert de flytspackel som inte tål tillskjutande fukt medans andra gör det. Gäller som vanligt välja produkt efter sina förutsättningar.
 
B larry78 skrev:
Oväntat det står på tillverkare av nivågolv. Finns säkert de flytspackel som inte tål tillskjutande fukt medans andra gör det. Gäller som vanligt välja produkt efter sina förutsättningar.
Hittade nått flyt från ardex som va till för tillskjutande fukt och kostade typ 900 kr för 20kg säck….. tycker det är alldeles för dyrt men finns kanske andra billigare märken?
 
520 Industri från Finja är ett exempel även om jag är rätt säker alla tillverkare har. Så fråga lokala bygghandeln vilka de har hemma.
 
Industriavjämning kan man träna på och behöver inget extra. Men skulle väl rekommendera dammbindare
 
B larry78 skrev:
520 Industri från Finja är ett exempel även om jag är rätt säker alla tillverkare har. Så fråga lokala bygghandeln vilka de har hemma.
Är det flytspackel som tål tillskjutande fukt?

mvh
 
H Husärlivet skrev:
Är det flytspackel som tål tillskjutande fukt?

mvh
'Cementbaserad, pumpbar avjämningsmassa för underlag av betong. Lämplig som färdig yta vid lätt industribelastning eller som underlag för härdplastbeläggningar. Lämplig till fallbyggnad. Tål tillskjutande fukt. För inomhusbruk."

Flytspackel kräver normalt att man lägger något över, inte industrispackel som kan vara färdig yta.
 
B larry78 skrev:
'Cementbaserad, pumpbar avjämningsmassa för underlag av betong. Lämplig som färdig yta vid lätt industribelastning eller som underlag för härdplastbeläggningar. Lämplig till fallbyggnad. Tål tillskjutande fukt. För inomhusbruk."

Flytspackel kräver normalt att man lägger något över, inte industrispackel som kan vara färdig yta.
B larry78 skrev:
'Cementbaserad, pumpbar avjämningsmassa för underlag av betong. Lämplig som färdig yta vid lätt industribelastning eller som underlag för härdplastbeläggningar. Lämplig till fallbyggnad. Tål tillskjutande fukt. För inomhusbruk."

Flytspackel kräver normalt att man lägger något över, inte industrispackel som kan vara färdig yta.
med den finja 520 kan jag alltså flyta mitt oisolerade källargolv och sedan måla med någon betong färg som andas? Tänkte flyta 10 mm tjockt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.