S
pacman42 pacman42 skrev:
En fördel med att koppla in badtunnan är ju att du slipper köra elpatronen i den utan kan istället frostskyda tunnan med den billigare bergvärmen.
Hmm låter ju som en bra ide :D hur skulle de gå till? Måste man ha en shunt då?
 
Du bör nog isolera tunnan. Annars förlorar du väldigt mycket värme där. Det kommer ta en stund att tömma tanken. så frågan är vilken temp vattnet kommer ha när man kommer ner till det sista? När det är runt nollan ute så är avkylningen ganska stor.

Jag tar förgivet att ved har du redan gott om.
Annars är frågan hur mycket billigare det är att elda.
 
  • Gilla
Sankt Sebastian
  • Laddar…
S Sankt Sebastian skrev:
Utan större kostnad? BV-pumpen är bara 2 år. Har en funktion på den som styr efter pris så de ska ja forska lite i. Har läst att många är emot att stänga av elpatronen men borde kunna prioritera ner den lite :)
att styra efter tid är onödigt om man inte har timdebitering
 
S
Bananskalare Bananskalare skrev:
att styra efter tid är onödigt om man inte har timdebitering
De förstår jag, frågan är hur mycket man kan spara på att styra efter tid eller pris? Svårt att säga kanske eftersom priset skiljer sig på vart i landet man bor.
 
S Sankt Sebastian skrev:
De förstår jag, frågan är hur mycket man kan spara på att styra efter tid eller pris? Svårt att säga kanske eftersom priset skiljer sig på vart i landet man bor.
Några hundringar per månad
 
  • Gilla
Sankt Sebastian
  • Laddar…
S Sankt Sebastian skrev:
Hmm låter ju som en bra ide :D hur skulle de gå till? Måste man ha en shunt då?
Det enklaste är ju att bara ha cirkulationspump som du styr på/av utifrån temperaturerna på bägge sidorna. Stäng av när det är för varmt/kallt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Några hundringar per månad
I SE3 så har jag sparat 2000kr i december på att ha timstyrning. En femhundring i september. Förutom detta så sparade jag ännu mer (lika mycket till) på att optimera användningen av värme/vatten också.
 
S
pacman42 pacman42 skrev:
I SE3 så har jag sparat 2000kr i december på att ha timstyrning. En femhundring i september. Förutom detta så sparade jag ännu mer (lika mycket till) på att optimera användningen av värme/vatten också.
Behöver du en accumulatortank för att köra så eller räcker vattenvolymen i BP-pumpen? Vad har du gjort för att optimera?
 
S Sankt Sebastian skrev:
Behöver du en accumulatortank för att köra så eller räcker vattenvolymen i BP-pumpen? Vad har du gjort för att optimera?
Jag har FLVP + LLVP. Jag kör kompressorn på FLVP vehovsdtyrd för de tre rummen som värms med den och för varmvattnet. Sedan värmer jag resten av huset till 27 grader på natten och låter det svalna till 19 grader under dagen (brukar hamna där vid tvåtiden).

Jag har också elektrisk golvvärme i bägge badrummen, kör den en timme på morgonen, då märks det inte att kompressorn bara värmt varmvatten under natten (de rummen värms av FLVP).

Jag har funderat på ack-tank för att få varmvattnet att räcka till fyra duschar på morgonen, men har inte kommit dit ännu. I så fall så värmer jag acktanken med kompressorn på natten också så att varmvatten och värme räcker längre på dagen.

Men den stora skillnaden är att varmvattnet tillverkas på natten och att jag värmer huset ordentligt på natten.
 
  • Gilla
Sankt Sebastian
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I SE3 så har jag sparat 2000kr i december på att ha timstyrning. En femhundring i september. Förutom detta så sparade jag ännu mer (lika mycket till) på att optimera användningen av värme/vatten också.
I snitt per månad tänkte jag men skrev inte tyvärr
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har FLVP + LLVP. Jag kör kompressorn på FLVP vehovsdtyrd för de tre rummen som värms med den och för varmvattnet. Sedan värmer jag resten av huset till 27 grader på natten och låter det svalna till 19 grader under dagen (brukar hamna där vid tvåtiden).

Jag har också elektrisk golvvärme i bägge badrummen, kör den en timme på morgonen, då märks det inte att kompressorn bara värmt varmvatten under natten (de rummen värms av FLVP).

Jag har funderat på ack-tank för att få varmvattnet att räcka till fyra duschar på morgonen, men har inte kommit dit ännu. I så fall så värmer jag acktanken med kompressorn på natten också så att varmvatten och värme räcker längre på dagen.

Men den stora skillnaden är att varmvattnet tillverkas på natten och att jag värmer huset ordentligt på natten.
Vad ligger din förbrukning på normalt? Hade jag sparat 2000:- Så hade jag inte betalat mer än nån 1000:-
Det verkar inte vara nån direkt komfort om man säger så... 27grader när man vaknar och sedan 19 på eftermiddagen. Men i den spariver du har, varför använder du ens golvvärmen på? Onödiga pengar. På en timme hinner golvet precis bli varmt. varför inte bara värma upp huset till 25grader? Varje grad är ca 5% besparing. Du hänger väl tvätten?
Men till nästa år investerara i en LV/VP. Kan du spara ännu mer.
Men är inte 19grader lite väl varmt? är Inte 15 grader mer lagom?
Varför ska man trivas hemma för? Det verkar vara onödigt.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vad ligger din förbrukning på normalt? Hade jag sparat 2000:- Så hade jag inte betalat mer än nån 1000:-
Det verkar inte vara nån direkt komfort om man säger så... 27grader när man vaknar och sedan 19 på eftermiddagen. Men i den spariver du har, varför använder du ens golvvärmen på? Onödiga pengar. På en timme hinner golvet precis bli varmt. varför inte bara värma upp huset till 25grader? Varje grad är ca 5% besparing. Du hänger väl tvätten?
Men till nästa år investerara i en LV/VP. Kan du spara ännu mer.
Men är inte 19grader lite väl varmt? är Inte 15 grader mer lagom?
Varför ska man trivas hemma för? Det verkar vara onödigt.
Det är ju inte 27 grader i sovrummen på morgonen.

Golvvärmen är ju för att golvet skall vara varmt på morgonen så man slipper frysa om fötterna. Den kostnaden tar vi ju igen på lägre lufttemperatur i de rummen.

Självklart hängtorkar vi tvätten.
 
Är det ingen som sparar som galningar på el genom att sänka värmen till absurdum. Och spara in på allt som går. Hur kan man då trivas? Är det verkligen värt det? Själv värdesätter jag mitt hem och vill trivas hemma. Så jag har sänkt temperaturen från 21 till 20 grader. En helt okej temperatur. Jag vill inte frysa hemma. Jag försöker att bara köra fulla maskiner. Har börjat hänga tvätten istället för att torktumla. Men jag kan duscha vilken tid på dygnet. Jag kan laga mat när jag kommer hem. Lillkillen kan duscha innan sängdags. inte varje kväll... Jag har har lv/vp som värmer mitt hem och mitt vatten. inte bara om natten. Där kan jag inte göra mer. Golvvärmen? Den har jag nästan aldrig haft på. Eftersom den drar en del. Så där inget nytt.
Men att investera i en acctank. Hur snabbt kommer man spara in pengarna?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är det ingen som sparar som galningar på el genom att sänka värmen till absurdum. Och spara in på allt som går. Hur kan man då trivas? Är det verkligen värt det? Själv värdesätter jag mitt hem och vill trivas hemma. Så jag har sänkt temperaturen från 21 till 20 grader. En helt okej temperatur. Jag vill inte frysa hemma. Jag försöker att bara köra fulla maskiner. Har börjat hänga tvätten istället för att torktumla. Men jag kan duscha vilken tid på dygnet. Jag kan laga mat när jag kommer hem. Lillkillen kan duscha innan sängdags. inte varje kväll... Jag har har lv/vp som värmer mitt hem och mitt vatten. inte bara om natten. Där kan jag inte göra mer. Golvvärmen? Den har jag nästan aldrig haft på. Eftersom den drar en del. Så där inget nytt.
Men att investera i en acctank. Hur snabbt kommer man spara in pengarna?
Jag kan duscha när jag vill. Jag värmer dock bara på natten. Varmt på morgonen när man är frusen är ju bara skönt, att det dessutom spar på pengar är ju en bonus.

Ackumulatortank är mest för att man skall hinna göra varmvatten på sommaren. Vi bor nämligen vid havet och det kan bli många duschar då med besökare när barnens kompisar kommer ut till oss.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är det ingen som sparar som galningar på el genom att sänka värmen till absurdum. Och spara in på allt som går. Hur kan man då trivas? Är det verkligen värt det? Själv värdesätter jag mitt hem och vill trivas hemma. Så jag har sänkt temperaturen från 21 till 20 grader. En helt okej temperatur. Jag vill inte frysa hemma. Jag försöker att bara köra fulla maskiner. Har börjat hänga tvätten istället för att torktumla. Men jag kan duscha vilken tid på dygnet. Jag kan laga mat när jag kommer hem. Lillkillen kan duscha innan sängdags. inte varje kväll... Jag har har lv/vp som värmer mitt hem och mitt vatten. inte bara om natten. Där kan jag inte göra mer. Golvvärmen? Den har jag nästan aldrig haft på. Eftersom den drar en del. Så där inget nytt.
Men att investera i en acctank. Hur snabbt kommer man spara in pengarna?
Tänker man skaffa solvärme paneler som jag så behöver man en ActTank (med solslinga)
Om det blir som jag hoppas har gratis varmvatten, husuppvärming och pooluppvärmning 6-7 månader per år.
Om det betalar sig eller inte får vi se, men kommer att kännas skönt att ha toklåg kostnad för de sakerna. Speciellt att sänka uppvärmningskostnaden för poolen kommer att bli sååååå skönt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.