Jag renoverar vårt vardagsrum och i nuläget sitter en gammal termostat (se bilder) som jag skulle vilja byta ut mot en nyare variant.
Gärna en som passar i en apparatdosa. Termostaten styr i nuläget ett antal el-radiatorer (som inte använts sen vi köpte huset för några år sen )

Jag kommer inte koppla något själv i slutändan men rekar lite för att se vad det finns för möjligheter.

Uppdelad rumstermostat, interna komponenter exponerade, temperaturkontrollinställningar synliga, väggmonterad, öppnad för underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inuti en elektrisk apparat, etikett med tekniska specifikationer och kopplingsschema synlig, vit bakgrund, suddig kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Din termostat kan innehålla kvicksilver så du får inte bara kasta den eller ens lägga på ÅC's elektroniklåda. Hör med din kommun hur du kan kvittbliva den lagligt.
 
Det där är ingen kvicksilver-termostat
det är en vanlig bimetal-termostat
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Aron Roger Mackan87 skrev:
Jag renoverar vårt vardagsrum och i nuläget sitter en gammal termostat (se bilder) som jag skulle vilja byta ut mot en nyare variant.
Gärna en som passar i en apparatdosa. Termostaten styr i nuläget ett antal el-radiatorer (som inte använts sen vi köpte huset för några år sen )

Jag kommer inte koppla något själv i slutändan men rekar lite för att se vad det finns för möjligheter.

[bild]

[bild]

Ta bort den helt och styr elementen lokalt?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ta bort den helt och styr elementen lokalt?
Ja det är ett alternativ med(y) Men tänkte att om det finns någon nyare variant så hade jag bara kunnat byta och behålla funktionen.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det är en mekanisk rumstermostat med accelerationselement, denna tex borde passa:
[länk]

Var nollan inkopplad, dvs har accelerationselementet varit använt? Kan vara si och så med det ibland...?
Ska som sagt inte skruva med detta själv då jag inte har tillräcklig kunskap. Men så här såg det ut innan jag tog väck den: Öppen strömbrytare med exponerade ledningar och anslutningar på en vägg. Säkerhetsrisk. Elektriskt arbete behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.