Har behov av att mäta elen för ett rum för uthyrning.
har köpt en liten 1-fas elmätare velleman EMDIN01 som monteras på din-skenan i elcentralen.
Så långt är jag med, men vill någon berätta hur jag ska koppla in trådarna.
 
  • Elcentral med säkringar, automater, jordfelsbrytare och mätare i oordning, behöver möjligtvis service.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elmätare för fastsättning på DIN-skena, märkt med tekniska specifikationer och certifieringssymboler, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit elektrisk komponent, troligen en säkring eller brytare, med tekniska specifikationer, mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ju ett kopplingsschema på den? Om inte det är tydligt nog så är det kanske bättre att du ber någon som har kunskapen att komma dit och koppla in den?
 
  • Gilla
roli och 5 till
  • Laddar…
Det du ska mäta ska genom mätaren, både fas och nolla.
Sen beror det ju på om rummet ligger helt på en egen grupp eller inte, ska det börja flyttas om mellan grupper sväller jobbet ut.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Måste den sitta i befintlig elcentral? Varför inte sätta den i en liten normkapsling vid rummet istället?
 
Min tanke var att göra det så enkelt som möjligt. Sätta den i befintlig elcentral och gå med en utanpåliggande kabel in i rummet som ska mätas. Sen i rummet drar jag till ett dubbeluttag på väggen och lampa och strömbrytare. Inte mer än så.
Hur ska kablarna kopplas i centralen till elmätaren ?
 
Utgående grupp genom mätaren, fas och nolla.
 
På kopplingsschemat står det på utgångarna 1, 3 L-in och L-out
Sen nertill utgång 4, 5 står det N
Sen utgångarna 20 och 21 visar en säkring.

kan någon rita upp en enklare skiss hur det ska kopplas vore jag väldigt tacksam
 
tommib
Som sagt, om du inte kan räkna ut hur det kopplas så bör du inte göra detta.

Utöver det så är det olagligt för dig att göra detta, oavsett om du förstår eller inte.

En lampa och en strömbrytare låter också extremt snålt för ett uthyrningsrum. Likaså att faktiskt mäta elförbrukning (så länge hyresgästen inte gräver bitcoin eller liknande).

Edit: 21-22 är en pulsutgång, sk S0-utgång.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Som sagt, om du inte kan räkna ut hur det kopplas så bör du inte göra detta.

Utöver det så är det olagligt för dig att göra detta, oavsett om du förstår eller inte.

En lampa och en strömbrytare låter också extremt snålt för ett uthyrningsrum. Likaså att faktiskt mäta elförbrukning (så länge hyresgästen inte gräver bitcoin eller liknande).

Edit: 21-22 är en pulsutgång, sk S0-utgång.
det var inte det svaret jag var ute efter, jag vet redan vad reglerna säger. Jag vill bara förstår hur det ska kopplas.
Med tanke på vad elen kostar så är det helt klart rimligt att mäta elförbrukningen.
Detta är ett rum i en källare som ska hyras ut som förråd så behövs inte mer än strömbrytare ett uttag och lampa.
 
Velleman brukar ha utmärkta bruksanvisningar..
 
A anis16 skrev:
Måste den sitta i befintlig elcentral? Varför inte sätta den i en liten normkapsling vid rummet istället?
det låter smart vid närmare eftertanke. Hur kan jag på ett enkelt sätt mata normcentralen? Räcker det att gå från en automatsäkring med utanpåliggande kabel in i rummet till den lilla normcentralen ?
 
Då räcker det att komplettera med en liten normcentral av denna typ?
 
  • Elektrisk normcentral med dvärgbrytare, huvudbrytare, jordfelsbrytare. Pris: 799 SEK. Skyddsklass IP40, 400V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det finns elmätare för vägguttag. Betydligt enklare, kräver varken kunskap eller elektriker. dessutom lagliga att koppla in utan behörighet…
 
J Johan92 skrev:
det var inte det svaret jag var ute efter, jag vet redan vad reglerna säger. Jag vill bara förstår hur det ska kopplas.
Med tanke på vad elen kostar så är det helt klart rimligt att mäta elförbrukningen.
Detta är ett rum i en källare som ska hyras ut som förråd så behövs inte mer än strömbrytare ett uttag och lampa.
Ja, jag som trodde jag var tokig i att mäta saker. Men här har jag nog mött min överman, att mäta ett förråd i
källaren är nog överkurs även för mig.

Elcentral med säkringar, energimätare och skylt "Elkopplare för produktionsanläggning". Industriell, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Hur själva mätaren skall kopplas in framgår (normalt sett) av anvisningar som följer med när du köper den. Kan du inte tolka den anvisningen så håller jag nog med öviga här, då bör du avstå.

Det är rätt mycket som skall stämma när du gör en sådan här koppling. Du måste ta ut ström till förrådet från en säkring i centralen. Du måste ha koll på om det finns mer än en neutralplint i centralen (en felkoppling av neutral ledaren kan i vissa fall bli väldigt farligt). Och du behöver ha koll på vilken kabeltyp som är lämplig för utrymmet. Och så får vi inte glömma det där med skyddsjord, som MÅSTE bli rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.