Jag har inte kompetens själv men som jag sa så går det att göra om modellen, det behövs rätt personer, experter som inte minst vågar utmana den modell vi har idag, är det konstigt tycker du?
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Det jag och en majoritet vill är en förändrad eller ny modell, med all respekt för några som tycker och inte vill ändra den modell vi har idag
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Det tyck som att ingen som vill ändra på modellen har ett förslag om hur den bör ändras. Många av dem har inte ens koll på hur den fungerar. Men de är tvärsäkra på att det är fel på den. Det tycker jag är märkligt.
 
  • Gilla
bakterie och 2 till
  • Laddar…
Om vi vänder på dina påståenden, varför och vad kan INTE ändras?
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
När påstod jag det?
 
Vill minnas att du flera gånger upprepat att det inte går att ändra, alla förslag som tagits upp har du konsekvent sågat vid fotknölarna.

Så hur skulle en ny eller förändrad modell som kan fungera se ut?
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det tyck som att ingen som vill ändra på modellen har ett förslag om hur den bör ändras. Många av dem har inte ens koll på hur den fungerar. Men de är tvärsäkra på att det är fel på den. Det tycker jag är märkligt.
Att be enskilda individer att formulera prissättningssystem för el är bara fånigt, och man framstår mest som om man trollar.

Det är inte den enskilde individens uppgift och alltför komplicerat att göra på egen hand. Den som tror sig ha ”lösningen” på komplicerade samhällsproblem bör ta sig en ordentlig funderare och inse att man kraftigt överskattar sin egen förmåga.

Men samtidigt som individer inte kan förväntas lösa samhällets problem på egen hand så kan inte heller individer förväntas betala för kollektivet (tänk staten) om kollektivet inte klarar att skapa förutsättningar för att leverera samhällstjänster till en rimlig kostnad.

Kort sagt, om staten inte klarar att skapa förutsättningar för överkomlig el så får staten abdikera sitt ansvar och sluta kräva in skatt.

Och innan nån får för sig att bygga halmdockor så bör det tilläggas att det därmed inte är sagt att staten ska ansvara för elförsörjningen genom att producera el, men den ska ansvara för förutsättningar för att det ska gå att genomföra.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Det är det jag också undrar. Jag har inget bra förslag. Det tycks ingen annan heller ha eftersom det inte dyker upp något vettigt förslag. Jag tycker att man bör ha ett bättre förslag när man argumenterar för att det nuvarande behöver ändras.
 
J Jeppson skrev:
Jag har inte kompetens själv men som jag sa så går det att göra om modellen, det behövs rätt personer, experter som inte minst vågar utmana den modell vi har idag, är det konstigt tycker du?
Det är klart att det går att göra om modellen, men då måste man se till att det man byter till inte har värre problem än de man har. Det stora problemet med Beken-modellen är att det finns ett supermassivt incitament för producenterna att taktikbuda i en långt större utsträckning än dagens modell.

I dagens modell så kan t.ex. kärnkraftverken sätta minimipris (vilket innebär att de i "värsta" fall är villiga att betala ca 5 kr/kWh för att du ska konsumera deras el) i fast förvissning om att detta sällan händer och att de får en rimlig lönsamhet ändå. I Beken-modellen skulle ett sådant beteende garantera att man alltid hamnade i den billiga inhemska poolen. Så då finns incitamentet att höja sitt bud så mycket man vågar, för att få så mycket av sin produktion som möjligt i exportpoolen. Vilket förutom att riskera att ge onödigt höga priser till konsumenter (alla producenter höjer ju sina bud) riskerar att ge onödiga finansiella risker för producenterna om de gissar fel och behöver dumpa sin produktion på intradagsmarknaden för att slippa sänka effekten på kraftverket.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
Bra tankar ovan, instämmer helt med er.

Hoppas innerligt att kreativa människor arbetar bakom kulisserna där nya långsiktiga lösningar vad gäller elproduktionen där vi behöver en bred mix samt att modellen för prissättning förändras till något bättre som fungerar över tid.

El är en samhällskritisk vara som vi måste värna om
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är det jag också undrar. Jag har inget bra förslag. Det tycks ingen annan heller ha eftersom det inte dyker upp något vettigt förslag. Jag tycker att man bör ha ett bättre förslag när man argumenterar för att det nuvarande behöver ändras.
Nej. Individen kan se att nånting inte fungerar, men sällan vilken åtgärd som behövs.

Om du betalar en firma för att leverera ett värmesystem, och det visar sig inte fungera, så kan inte firman säga ”Jaha, och hur skulle du reparera det, då?”
 
  • Gilla
nissebrun och 8 till
  • Laddar…
Fast i ditt exempel så funkar värmesystemet utmärkt, men när räkningen kommer ringer du till rörmokaren och säger "det för dyrt, du måste göra om mitt värmesystem till ett billigare".
 
Prissättningen fungerar som den ska.
Om det inte blir varmt för att det inte tillförs energi är det inte värmesystemet det är fel på.

Är efterfrågan hög blir priset högt.
 
P paralun skrev:
EU lyckades efter månaders förhandlande enas om ett gastakspris och den omrösningen är klart intressant.
Tyskland samt Danmark var emot och det är då samma länder som är emot kärnkraft och ställt till det med sin planerbara elproduktion. Jag tror inte det finns några förutsättningar för att förhandla om elhandelsavtalet inkl prismodell. Men Sverige ska ju vara ordförandeland i EU efter nyår så vem vet?
Men Bekenmodellen innebär inget pristak.
 
K krfsm skrev:
dagens modell så kan t.ex. kärnkraftverken sätta minimipris (vilket innebär att de i "värsta" fall är villiga att betala ca 5 kr/kWh för att du ska konsumera deras el) i fast förvissning om att detta sällan händer och att de får en rimlig lönsamhet ändå. I Beken-modellen skulle ett sådant beteende garantera att man alltid hamnade i den billiga inhemska poolen. Så då finns incitamentet att höja sitt bud så mycket man vågar, för att få så mycket av sin produktion som möjligt i exportpoolen. Vilket förutom att riskera att ge onödigt höga priser till konsumenter (alla producenter höjer ju sina bud) riskerar att ge onödiga finansiella risker för producenterna om de gissar fel och behöver dumpa sin produktion på intradagsmarknaden för att slippa sänka effekten på kraftverket.
Jag förstår inte hur du menar här.
Kan du uttrycka det i andra ord?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.