Antal minuter innan motorn blir varm på vintern? (OBS läs förtexten)

  • Antal röster
    39
  • Omröstningen stängd .
Äger du en 1.4L - 2.0L diesel, max 15 år gammal, utan dieselvärmare? Då undrar jag hur många minuters vanlig bilkörning det tar innan din motor nått sina 90 grader, om det är ca -10 grader ute och bilen är lika kall. Gör dina egna antaganden på ett ungefär.

(Du har max kupévärme påslagen men endast på lägsta varvtalet - eller så har du all kupéfläkt avstängt under tiden du kör o väntar på att motorn blir varm.)

Visst kommer det slå olika beroende på om man åker 50 eller 90km/h, men här är jag ute efter en fingervisning.
 
Det beror väldigt mycket på körstil. Med extrem ecodriving känns det som att det tar hur lång tid som helst, även om fläkten är avstängd. Kör man lite hårdare blir det varmt klart fortare. Men det tar ändå en stund.
 
Renault Trafic -14 2,0 Cdi 115 hk trasig värmare.
Kom ingen värme alls -10 vid normal körning.
Men jag hade ett knep. Efter ca 7 km har vi en lång raka, där brukade jag antingen stampa fullt om det inte var några bilar ivägen, eller tagga ner till 3an och hålla motorn nära maxvarv nån minut, då kom värmen.
Tempmätaren kom bara upp i 90 grader vid 120-130 på motorväg, fastnade man i nån kö sjönk mätaren ner i botten, vid vanligt 70 lunk låg den på 70-75 grader.
Termostat byttes utan framgång, laga värmaren var svindyrt, så vi bytte bilar ist.

Åkte från södra Lappland en gång med denna bil, när jag passerade Abborrträsk var det -36 grader utanför, och +2 grader i hytten. 20 mil senare i Skellefteå var det -27 grader, då hade jag +10 i hytten, låg fullt på 4ans växel (6 växlad) hela vägen för att få nån värme.
 
D Daniel 109 skrev:
Det beror väldigt mycket på körstil. Med extrem ecodriving känns det som att det tar hur lång tid som helst, även om fläkten är avstängd. Kör man lite hårdare blir det varmt klart fortare. Men det tar ändå en stund.
Vi får utgå från vanliga förhållanden för att kunna göra ett vettigt test. Hur folk kör vet jag ej men testet kommer troligen visa en bra summering oavsett körstilar :)
 
Cheesen
Dracula Dracula skrev:
Äger du en 1.4L - 2.0L diesel, max 15 år gammal, utan dieselvärmare? Då undrar jag hur många minuters vanlig bilkörning det tar innan din motor nått sina 90 grader, om det är ca -10 grader ute och bilen är lika kall. Gör dina egna antaganden på ett ungefär.

(Du har max kupévärme påslagen men endast på lägsta varvtalet - eller så har du all kupéfläkt avstängt under tiden du kör o väntar på att motorn blir varm.)

Visst kommer det slå olika beroende på om man åker 50 eller 90km/h, men här är jag ute efter en fingervisning.
Lilla seaten kommer aldrig upp i 90 grader när det är -10 ute och jag kör landsväg, termostaten öppnar aldrig upp. Sommartid tar det 15 minuter ungefär.

Mitusbishin blir varm på ungefär 20 minuter vid -10. Men vi har eftermonterat dieselvärmare i den bilen så den går att få varm på fem minuter.

Det är ju som problem med moderna snåla dieslar med moderna stora luftintag i grillen. Dom blir inte varm på vintern.
 
Vår har både dieselvärmare för tillskottsvärme och ett elektriskt kylarjalusi för att hålla rätt temp.
Så du bör fokusera på din bilmodell med ungefär samma motor om du vill få några vettiga jämförelser.
Vad är syftet med jämförelserna, tror du att din bil har någon felaktighet?
 
Åker diesel i jobbet, en VW Caddy, och det tar 20-30 minuter i landsvägsfart innan tempmätaren visar runt 90. I krypfart i stadstrafik tar det betydligt längre tid.
 
Det säljs nog en hel del bilar i Sverige som inte är anpassade för nordisk klimat.
 
Att vattentemperaturen är 90 grader betyder inte att "motorn" är varm Det tar ytterligare ett tag innan oljen når drifttemperatur också.
 
Opel Astra 2013 diesel
tar 10-15min beroende på hur jag kör om det är -10C o bilen var det med
EDIT
med moto o kupevärmare i 45min innan tar det ca 5-10min
 
Renault Trafic -14 2,0 Cdi 115 hk utan värmare (Nåja, Opel Vivaro står det i pappren men det är samma bil).

Den simpla tempmätaren som består av några fyrkanter som tänds upp kommer upp på normalläget efter ca 8-10 minuters körning på landsväg. Några minuter senare märker man att termostaten öppnar då kupévärmen stiger ett antal grader på direkten.
 
Renault Mégane 1.5dCi Blue 2020. Utan motorvärmare tar det cirka 10 minuter innan den når normal driftstemp på mätaren. Första 6-7 minuterna är 70-väg och därefter några minuter på motorvägen.

Kallstartar jag i - 10 och kör bara stadstrafik blir den aldrig riktigt varm däremot.
 
Jag har märkligt nog ingen motortempmätare på min Subaru Legacy -10, bara en symbol som slocknar när motorn blivit varm. Vet inte om den kan tändas igen om temperaturen går ner eller om den bara kan lysa från start, har aldrig sett att den tänts upp igen.
Har heller aldrig tagit tid på hur lång tid det tar innan den slocknar men jag har märkt att hur långt jag hinner till jobbet innan den släcks varierat med utetemperatur. Sommartid slocknar den redan borta vid svinuppfödningen och vintertid närmare fyrvägskorsen. ;)
När det varit riktigt kallt har det nog dröjt till påfarten på motorvägen så typ 1,7 mil ungefär, landsvägskörning. Men innan dess har det kommit värme så kanske också har elvärme som skrivits om tidigare i tråden, aldrig reflekterat över detta. Stort luftintag i motorhuven har jag ju, trots att det inte är en bensinare. Är väl billigare med samma utseende oavsett behov.
 
Rickard.
Dalbotant Dalbotant skrev:
Jag har märkligt nog ingen motortempmätare på min Subaru Legacy -10, bara en symbol som slocknar när motorn blivit varm. Vet inte om den kan tändas igen om temperaturen går ner eller om den bara kan lysa från start, har aldrig sett att den tänts upp igen.
Har heller aldrig tagit tid på hur lång tid det tar innan den slocknar men jag har märkt att hur långt jag hinner till jobbet innan den släcks varierat med utetemperatur. Sommartid slocknar den redan borta vid svinuppfödningen och vintertid närmare fyrvägskorsen. ;)
När det varit riktigt kallt har det nog dröjt till påfarten på motorvägen så typ 1,7 mil ungefär, landsvägskörning. Men innan dess har det kommit värme så kanske också har elvärme som skrivits om tidigare i tråden, aldrig reflekterat över detta. Stort luftintag i motorhuven har jag ju, trots att det inte är en bensinare. Är väl billigare med samma utseende oavsett behov.
Luftintaget i huven är till intercoolern och har inget med motorkylning att göra, det görs fram. Flera modeller bensinare utan turbo har slät huv.
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Jag har märkligt nog ingen motortempmätare på min Subaru Legacy -10, bara en symbol som slocknar när motorn blivit varm. Vet inte om den kan tändas igen om temperaturen går ner eller om den bara kan lysa från start, har aldrig sett att den tänts upp igen.
Har heller aldrig tagit tid på hur lång tid det tar innan den slocknar men jag har märkt att hur långt jag hinner till jobbet innan den släcks varierat med utetemperatur. Sommartid slocknar den redan borta vid svinuppfödningen och vintertid närmare fyrvägskorsen. ;)
När det varit riktigt kallt har det nog dröjt till påfarten på motorvägen så typ 1,7 mil ungefär, landsvägskörning. Men innan dess har det kommit värme så kanske också har elvärme som skrivits om tidigare i tråden, aldrig reflekterat över detta. Stort luftintag i motorhuven har jag ju, trots att det inte är en bensinare. Är väl billigare med samma utseende oavsett behov.
Min V70-13 har inte heller någon tempvisare av något slag. köpte en sån här: https://www.aliexpress.com/i/32864355791.html Dock billigare o på Amazon.
Kan visa lite olika saker o tom. släcka felkoder, faktiskt ett av mina bättre köp.
OBS Passar inte alla bilar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.