Märker du av motorns temperaturförlust vid kupévärme på? (OBS läs förtexten)

  • Antal röster
    32
  • Omröstningen stängd .
Äger du en normal dieselbil utan dieselvärmare? Har du under kalla vinterdagar(-7 till -15) uppmärksammat att motorns temp märkbart sjunker när du drar på kupévärmen vid normal bilkörning? (50 till 90km/h)

Om motorn sjunker med minst 10 grader så anser jag det som "märkbar" förändring.
 
Jo, om man kör lite lugnare får man dra ner fläkten för att inte kyla ner motorn. Lite jobbigt att behöva ha koll på manuellt.
 
Jag tycker frågan är konstigt formulerad. Vad menar du med ”drar på kupévärmen”? Nästan alla bilar har automatisk klimatanläggning idag och de flesta låter den stå på samma temp hela tiden, tex 20 grader. Det är inte jag utan bilen som drar på värmen.

Min bil ger värme väldigt snabbt efter start. Det är inte så att motorns arbetstemperatur uppnås först, därefter går värmen igång och att motorns temperatur då sänks.

Min bil är iofs ovanlig, men fortfarande helt normal tex vad gäller motorn och klimatanläggningen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Min diesel kärra blir aldrig 90 gr vid -10 o lägre .......
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Tomture61
Dracula Dracula skrev:
Äger du en normal dieselbil utan dieselvärmare? Har du under kalla vinterdagar(-7 till -15) uppmärksammat att motorns temp märkbart sjunker när du drar på kupévärmen vid normal bilkörning? (50 till 90km/h)

Om motorn sjunker med minst 10 grader så anser jag det som "märkbar" förändring.
En fråga , ställer du ned temp till noll när du parkerar och nästa dag ökar temp när motor uppnått rätt drift temp ?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
F
P Pin skrev:
Jag tycker frågan är konstigt formulerad. Vad menar du med ”drar på kupévärmen”? Nästan alla bilar har automatisk klimatanläggning idag och de flesta låter den stå på samma temp hela tiden, tex 20 grader. Det är inte jag utan bilen som drar på värmen.

Min bil ger värme väldigt snabbt efter start. Det är inte så att motorns arbetstemperatur uppnås först, därefter går värmen igång och att motorns temperatur då sänks.

Min bil är iofs ovanlig, men fortfarande helt normal tex vad gäller motorn och klimatanläggningen.
Hur kan du få värme snabbt, innan motorn är varm?
 
  • Wow
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
F fsn skrev:
Hur kan du få värme snabbt, innan motorn är varm?
I min kärra så finns det elvärme trådar / element som hjälper till .
Obs ej elbil , diesel bil (tysk :D)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
F
Tomture61 Tomture61 skrev:
I min kärra så finns det elvärme trådar / element som hjälper till .
Obs ej elbil , diesel bil (tysk :D)
märke, modell?
 
Cheesen
Min Seat har elvärme element. misstänker att det finns i VW, skoda audi och porche också. Ganska skönt när det börjar komma värme efter 15 sekunder när framrutan är igenimmad på parkeringen
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Min Seat har elvärme element. misstänker att det finns i VW, skoda audi och porche också. Ganska skönt när det börjar komma värme efter 15 sekunder när framrutan är igenimmad på parkeringen
Offtopic: polaren byggde det i sin bil sent -80tal, sökte långt senare patent på det, men det visade sig att Ford fått patent på den ideen på -90talet..
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Jag har genom åren märkt att verkstadskunder gärna vill att vi letar fel på motorn eller motorns kylsystem när fenomenet uppstår att motortempen sjunker vid lätt körning eller tomgångskörning.
Första förslaget är "byt termostat".
Ibland har det hjälpt, dvs felet låg i motorns kylsystem och kunden hade rätt. En klok mekaniker felsöker lätt termostaten och dess funktion men med normal timpeng så blir ett byte rakt av oftast billigast.
Det är i princip aldrig motorns fel när när temperaturen sjunker vid lätt körning. Det är snarare så att ju modernare motor ju mindre värme producerar den. Dvs motorn är bättre ju mer tempen sjunker.
Däremot har bilen en rad hjälpsystem för att hålla upp kupe och motortemp. Och de systemen kan krångla. Samtliga dessa system utom ett ökar bränsleförbrukningen för att hålla upp temperaturen. Det kan handla om elvärmda slingor i kupe eller motorkylsystem eller så täpper man till motorns avgassystem för att få motorn att jobba hårdare. Man kan öka motorvarvtalet.
Eller så har man en extra dieseleldad panna som värmer motor och kupe.
Det enda system som inte förbrukar något extra bränsle är faktiskt instrumentpanelen. Många bilar har en funktion som visar "normal stabil temperatur " även om den pendlar ganska friskt upp och ner.
Jag är lite kluven till vad jag tycker om funktionen men det lutar åt att funktionen är bra. Det bilmärke jag jobbar med visar ganska mycket information till chauffören men det blir lätt så att alla meddelanden som poppar upp på instrumentet tolkas som allvarliga fel istället för hjälpsam information. Sånt kan skapa irritation för kunden som bara vill köra och inte tänka på sånt som motortemp , lufttryck och batteristatus.

Så JA, det är normalt att tempen sjunker men kanske inte normalt att föraren märker det.
 
  • Gilla
statiker och 2 till
  • Laddar…
F
B Bjober skrev:
Jag har genom åren märkt att verkstadskunder gärna vill att vi letar fel på motorn eller motorns kylsystem när fenomenet uppstår att motortempen sjunker vid lätt körning eller tomgångskörning.
Första förslaget är "byt termostat".
Ibland har det hjälpt, dvs felet låg i motorns kylsystem och kunden hade rätt. En klok mekaniker felsöker lätt termostaten och dess funktion men med normal timpeng så blir ett byte rakt av oftast billigast.
Det är i princip aldrig motorns fel när när temperaturen sjunker vid lätt körning. Det är snarare så att ju modernare motor ju mindre värme producerar den. Dvs motorn är bättre ju mer tempen sjunker.
Däremot har bilen en rad hjälpsystem för att hålla upp kupe och motortemp. Och de systemen kan krångla. Samtliga dessa system utom ett ökar bränsleförbrukningen för att hålla upp temperaturen. Det kan handla om elvärmda slingor i kupe eller motorkylsystem eller så täpper man till motorns avgassystem för att få motorn att jobba hårdare. Man kan öka motorvarvtalet.
Eller så har man en extra dieseleldad panna som värmer motor och kupe.
Det enda system som inte förbrukar något extra bränsle är faktiskt instrumentpanelen. Många bilar har en funktion som visar "normal stabil temperatur " även om den pendlar ganska friskt upp och ner.
Jag är lite kluven till vad jag tycker om funktionen men det lutar åt att funktionen är bra. Det bilmärke jag jobbar med visar ganska mycket information till chauffören men det blir lätt så att alla meddelanden som poppar upp på instrumentet tolkas som allvarliga fel istället för hjälpsam information. Sånt kan skapa irritation för kunden som bara vill köra och inte tänka på sånt som motortemp , lufttryck och batteristatus.

Så JA, det är normalt att tempen sjunker men kanske inte normalt att föraren märker det.
jag tror du glömde varianten med reglering av kylluften till själva motorn med. Som gjort för att gå sönder, men ändå.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
En fråga , ställer du ned temp till noll när du parkerar och nästa dag ökar temp när motor uppnått rätt drift temp ?
jag har en bil med automatisk klimatkontroll. Jag rör inte temperaturen. Men jag drar ner fläkten när motorn inte är varm, eller orkar hålla temperaturen.
 
F fsn skrev:
Hur kan du få värme snabbt, innan motorn är varm?
Vad menar du med ”motorn är varm”? Jag får värme innan motorn uppnått sin arbetstemperatur. Så fort den är något varm. Det blir spillvärme från början som värmer upp kupén och mer när motorn blir varmare.

Dessutom tror jag bilen är utrustad med någon sorts värmesystem för att snabbare få upp tempen i motorn.

Jag har även dieselvärmare till kupén, men det är inte den jag skriver om. Den är också väldigt effektiv och värmer bilen på kort tid.

Bilen är en BMW 740xd.
 
Moderna bilar med små och effektiva dieselmotorer har problem med att arbetstemperaturen blir för låg när det är kallt ute eller att de inte får upp värmen fort nog. Det sliter på motorn att köra utan att få upp arbetstemperaturen och kan på sikt leda till motorproblem eller haveri.

Så bilar för nordiskt klimat kan behöva dieselvärmare för att hålla uppe temperaturen, så motorn håller och kupévärmen fungerar. Denna jobbar i det fördolda. Man kan ibland höra när den är igång.

Vill man på samma bli ha en dieselkupévärmare som man kan programmera och starta med tidur i bilen, så kostar det extra, även om bilmodellen utan ”kupévärmare” också har dieselvärmaren (”Värmepannan)”.
Det tillkommer även en cirkulationspump om värmaren ska kunna värma när motorn inte är igång och eventuellt fjärrstyrning i tilläggspaketet ”dieselvärmare’ så det är inte bara programvara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.