2 237 läst · 23 svar
2k läst
23 svar
Märker du av motorns temperaturförlust vid kupévärme på?
Sida 1 av 2
Äger du en normal dieselbil utan dieselvärmare? Har du under kalla vinterdagar(-7 till -15) uppmärksammat att motorns temp märkbart sjunker när du drar på kupévärmen vid normal bilkörning? (50 till 90km/h)
Om motorn sjunker med minst 10 grader så anser jag det som "märkbar" förändring.
Om motorn sjunker med minst 10 grader så anser jag det som "märkbar" förändring.
Jo, om man kör lite lugnare får man dra ner fläkten för att inte kyla ner motorn. Lite jobbigt att behöva ha koll på manuellt.
Jag tycker frågan är konstigt formulerad. Vad menar du med ”drar på kupévärmen”? Nästan alla bilar har automatisk klimatanläggning idag och de flesta låter den stå på samma temp hela tiden, tex 20 grader. Det är inte jag utan bilen som drar på värmen.
Min bil ger värme väldigt snabbt efter start. Det är inte så att motorns arbetstemperatur uppnås först, därefter går värmen igång och att motorns temperatur då sänks.
Min bil är iofs ovanlig, men fortfarande helt normal tex vad gäller motorn och klimatanläggningen.
Min bil ger värme väldigt snabbt efter start. Det är inte så att motorns arbetstemperatur uppnås först, därefter går värmen igång och att motorns temperatur då sänks.
Min bil är iofs ovanlig, men fortfarande helt normal tex vad gäller motorn och klimatanläggningen.
En fråga , ställer du ned temp till noll när du parkerar och nästa dag ökar temp när motor uppnått rätt drift temp ?Dracula skrev:
Hur kan du få värme snabbt, innan motorn är varm?P Pin skrev:Jag tycker frågan är konstigt formulerad. Vad menar du med ”drar på kupévärmen”? Nästan alla bilar har automatisk klimatanläggning idag och de flesta låter den stå på samma temp hela tiden, tex 20 grader. Det är inte jag utan bilen som drar på värmen.
Min bil ger värme väldigt snabbt efter start. Det är inte så att motorns arbetstemperatur uppnås först, därefter går värmen igång och att motorns temperatur då sänks.
Min bil är iofs ovanlig, men fortfarande helt normal tex vad gäller motorn och klimatanläggningen.
Medlem
· Stockholm
· 3 961 inlägg
Offtopic: polaren byggde det i sin bil sent -80tal, sökte långt senare patent på det, men det visade sig att Ford fått patent på den ideen på -90talet..Cheesen skrev:
Jag har genom åren märkt att verkstadskunder gärna vill att vi letar fel på motorn eller motorns kylsystem när fenomenet uppstår att motortempen sjunker vid lätt körning eller tomgångskörning.
Första förslaget är "byt termostat".
Ibland har det hjälpt, dvs felet låg i motorns kylsystem och kunden hade rätt. En klok mekaniker felsöker lätt termostaten och dess funktion men med normal timpeng så blir ett byte rakt av oftast billigast.
Det är i princip aldrig motorns fel när när temperaturen sjunker vid lätt körning. Det är snarare så att ju modernare motor ju mindre värme producerar den. Dvs motorn är bättre ju mer tempen sjunker.
Däremot har bilen en rad hjälpsystem för att hålla upp kupe och motortemp. Och de systemen kan krångla. Samtliga dessa system utom ett ökar bränsleförbrukningen för att hålla upp temperaturen. Det kan handla om elvärmda slingor i kupe eller motorkylsystem eller så täpper man till motorns avgassystem för att få motorn att jobba hårdare. Man kan öka motorvarvtalet.
Eller så har man en extra dieseleldad panna som värmer motor och kupe.
Det enda system som inte förbrukar något extra bränsle är faktiskt instrumentpanelen. Många bilar har en funktion som visar "normal stabil temperatur " även om den pendlar ganska friskt upp och ner.
Jag är lite kluven till vad jag tycker om funktionen men det lutar åt att funktionen är bra. Det bilmärke jag jobbar med visar ganska mycket information till chauffören men det blir lätt så att alla meddelanden som poppar upp på instrumentet tolkas som allvarliga fel istället för hjälpsam information. Sånt kan skapa irritation för kunden som bara vill köra och inte tänka på sånt som motortemp , lufttryck och batteristatus.
Så JA, det är normalt att tempen sjunker men kanske inte normalt att föraren märker det.
Första förslaget är "byt termostat".
Ibland har det hjälpt, dvs felet låg i motorns kylsystem och kunden hade rätt. En klok mekaniker felsöker lätt termostaten och dess funktion men med normal timpeng så blir ett byte rakt av oftast billigast.
Det är i princip aldrig motorns fel när när temperaturen sjunker vid lätt körning. Det är snarare så att ju modernare motor ju mindre värme producerar den. Dvs motorn är bättre ju mer tempen sjunker.
Däremot har bilen en rad hjälpsystem för att hålla upp kupe och motortemp. Och de systemen kan krångla. Samtliga dessa system utom ett ökar bränsleförbrukningen för att hålla upp temperaturen. Det kan handla om elvärmda slingor i kupe eller motorkylsystem eller så täpper man till motorns avgassystem för att få motorn att jobba hårdare. Man kan öka motorvarvtalet.
Eller så har man en extra dieseleldad panna som värmer motor och kupe.
Det enda system som inte förbrukar något extra bränsle är faktiskt instrumentpanelen. Många bilar har en funktion som visar "normal stabil temperatur " även om den pendlar ganska friskt upp och ner.
Jag är lite kluven till vad jag tycker om funktionen men det lutar åt att funktionen är bra. Det bilmärke jag jobbar med visar ganska mycket information till chauffören men det blir lätt så att alla meddelanden som poppar upp på instrumentet tolkas som allvarliga fel istället för hjälpsam information. Sånt kan skapa irritation för kunden som bara vill köra och inte tänka på sånt som motortemp , lufttryck och batteristatus.
Så JA, det är normalt att tempen sjunker men kanske inte normalt att föraren märker det.
jag tror du glömde varianten med reglering av kylluften till själva motorn med. Som gjort för att gå sönder, men ändå.B Bjober skrev:Jag har genom åren märkt att verkstadskunder gärna vill att vi letar fel på motorn eller motorns kylsystem när fenomenet uppstår att motortempen sjunker vid lätt körning eller tomgångskörning.
Första förslaget är "byt termostat".
Ibland har det hjälpt, dvs felet låg i motorns kylsystem och kunden hade rätt. En klok mekaniker felsöker lätt termostaten och dess funktion men med normal timpeng så blir ett byte rakt av oftast billigast.
Det är i princip aldrig motorns fel när när temperaturen sjunker vid lätt körning. Det är snarare så att ju modernare motor ju mindre värme producerar den. Dvs motorn är bättre ju mer tempen sjunker.
Däremot har bilen en rad hjälpsystem för att hålla upp kupe och motortemp. Och de systemen kan krångla. Samtliga dessa system utom ett ökar bränsleförbrukningen för att hålla upp temperaturen. Det kan handla om elvärmda slingor i kupe eller motorkylsystem eller så täpper man till motorns avgassystem för att få motorn att jobba hårdare. Man kan öka motorvarvtalet.
Eller så har man en extra dieseleldad panna som värmer motor och kupe.
Det enda system som inte förbrukar något extra bränsle är faktiskt instrumentpanelen. Många bilar har en funktion som visar "normal stabil temperatur " även om den pendlar ganska friskt upp och ner.
Jag är lite kluven till vad jag tycker om funktionen men det lutar åt att funktionen är bra. Det bilmärke jag jobbar med visar ganska mycket information till chauffören men det blir lätt så att alla meddelanden som poppar upp på instrumentet tolkas som allvarliga fel istället för hjälpsam information. Sånt kan skapa irritation för kunden som bara vill köra och inte tänka på sånt som motortemp , lufttryck och batteristatus.
Så JA, det är normalt att tempen sjunker men kanske inte normalt att föraren märker det.
Vad menar du med ”motorn är varm”? Jag får värme innan motorn uppnått sin arbetstemperatur. Så fort den är något varm. Det blir spillvärme från början som värmer upp kupén och mer när motorn blir varmare.F fsn skrev:
Dessutom tror jag bilen är utrustad med någon sorts värmesystem för att snabbare få upp tempen i motorn.
Jag har även dieselvärmare till kupén, men det är inte den jag skriver om. Den är också väldigt effektiv och värmer bilen på kort tid.
Bilen är en BMW 740xd.
Moderna bilar med små och effektiva dieselmotorer har problem med att arbetstemperaturen blir för låg när det är kallt ute eller att de inte får upp värmen fort nog. Det sliter på motorn att köra utan att få upp arbetstemperaturen och kan på sikt leda till motorproblem eller haveri.
Så bilar för nordiskt klimat kan behöva dieselvärmare för att hålla uppe temperaturen, så motorn håller och kupévärmen fungerar. Denna jobbar i det fördolda. Man kan ibland höra när den är igång.
Vill man på samma bli ha en dieselkupévärmare som man kan programmera och starta med tidur i bilen, så kostar det extra, även om bilmodellen utan ”kupévärmare” också har dieselvärmaren (”Värmepannan)”.
Det tillkommer även en cirkulationspump om värmaren ska kunna värma när motorn inte är igång och eventuellt fjärrstyrning i tilläggspaketet ”dieselvärmare’ så det är inte bara programvara.
Så bilar för nordiskt klimat kan behöva dieselvärmare för att hålla uppe temperaturen, så motorn håller och kupévärmen fungerar. Denna jobbar i det fördolda. Man kan ibland höra när den är igång.
Vill man på samma bli ha en dieselkupévärmare som man kan programmera och starta med tidur i bilen, så kostar det extra, även om bilmodellen utan ”kupévärmare” också har dieselvärmaren (”Värmepannan)”.
Det tillkommer även en cirkulationspump om värmaren ska kunna värma när motorn inte är igång och eventuellt fjärrstyrning i tilläggspaketet ”dieselvärmare’ så det är inte bara programvara.