Hej!

(ursäkta om detta kom i fel underforum, men det är så tusans många....)

När jag har byggt innerväggar tidigare har jag alltid satt en golvsyll och en motsvarande regel i taket, som jag sedan satt in reglarna emellan och skråat.

Om jag skulle göra så när väggen löper längs med ett snedtak, måste ju varje stående regel snedsågas i överkant -är det enklaste sättet?

Jag funderade på om det fanns nåt smidigt sätt att få upp en regel i taket som eliminerar vinkeln, så att alla reglar kan sättas in utan att snedsågas. Men då måste ju takregeln sågas längsmed i rätt vinkel och det känns ju lika jobbigt det...

Hur skulle ni göra?
 
u-profil
 
Alternativ 1, alla gånger.
 
A AG A skrev:
Alternativ 1, alla gånger.
Vadå alternativ 1?
Har samma problem.
 
Jag skulle också säga alternativ 1
 
Om jag hade tillgång till en bordssåg där klingan (eller bordet) kan lutas så skulle jag klyva den regel som ska sättas i snedtaket, alla gånger.
 
  • Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Vadå alternativ 1?
Har samma problem.
Jag uttryckte mig lite klumpigt. Men får skylla på att jag var "ung och dum" då för 6 1/2 år sedan. Jag menade dock att det är enklast att bara snedsåga alla reglar i överkant, och skråskruva fast reglarna. Vinkel är ju densamma på alla reglarna. Vinkel får du enkelt genom att ställa en regel brevid skruvregeln i taket, och rita av. Lycka till, och God Jul!
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Rickard.
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
K
Alternativ 1 låter vettigt
 
Stålskenor är ett fanstyg vid framtida renoveringar.

Har man en handcirkelsåg eller bordscirkelsåg är det enkelt att klyva en bredare planka i vinkel så den passar i taket. Har man inte maskiner täljer man till den med yxan.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.