A
G Gaston11 skrev:
Olika typer av filter för att åtgärda problem kalk, avhärdningsfilter.
[länk]
köpa filter för mer än diskmaskinens inköpspris?
 
FrökenFunkis FrökenFunkis skrev:
Felkoden är E20.
Ok. E20 är fel på resistensen motorn i c-pumpen. Det borde inte vara orsakat av kalk.
Enligt din beskrivning av felkoden och att den växlar E20 och sen 30 så kan Bosch ha ändrat på detta förfarande sen jag lärde mig detta. Tidigare modeller växlade inte.
 
torbeno torbeno skrev:
Ok. E20 är fel på resistensen motorn i c-pumpen. Det borde inte vara orsakat av kalk.
Enligt din beskrivning av felkoden och att den växlar E20 och sen 30 så kan Bosch ha ändrat på detta förfarande sen jag lärde mig detta. Tidigare modeller växlade inte.
Dom nya maskiner har mycket riktigt bytt felkoder. T.ex. läckage är inte längre e15
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Dom nya maskiner har mycket riktigt bytt felkoder. T.ex. läckage är inte längre e15
Där ser man. Då kan felkoden ovan betyda något helt annat. Nån som sitter på aktuell info får svara.
 
Men oavsett, på en så ny maskin är det väl bara att kalla på garantiservice.

Jag skulle nog iofs. för säkerhets skull kontrollera spänningen i uttaget, en enkel multimeter för mätningen kostar baar drygt en 100 lapp på ex. Jula eller Biltema.

Om du har dålig koll på hur du skall mäta så får du instruktioner här. Ge dig inte på att använda instrumentet lite slumpartat, utan att ha koll. OM du ex. ställer in det på att mäta ström, men mäter 230V spänning, så blir det en d___kla smäll.
 
electroluxaren skrev:
köpa filter för mer än diskmaskinens inköpspris?
Därför i Skåne med hög kalkhalt i vattnet kanske 18 tyska grader (hårt vatten) beroende på olika kommun.
Callidus avhärdningsfilter NF 13 Commander, ca 18 000 kr test för 3 år sen och kalkutfällning låg 20 mg
https://www.villaagarna.se/radgivni...klar/en-av-fem-kalkreningsprodukter-fungerar/
Jag bor i väst i Uppsala har 4 tyska grader (mjuk vatten)
 
A
G Gaston11 skrev:
Därför i Skåne med hög kalkhalt i vattnet kanske 18 tyska grader (hårt vatten) beroende på olika kommun.
Callidus avhärdningsfilter NF 13 Commander, ca 18 000 kr test för 3 år sen och kalkutfällning låg 20 mg
[länk]
Jag bor i väst i Uppsala har 4 tyska grader (mjuk vatten)
Uppsala är ju känt gör sitt hårda vatten jag har sett diskar därifrån och det är inte kul. Skåne som jag är bördig har jag dock aldrig hört talas om detta skulle vara ett problem
 
electroluxaren skrev:
Uppsala är ju känt gör sitt hårda vatten jag har sett diskar därifrån och det är inte kul. Skåne som jag är bördig har jag dock aldrig hört talas om detta skulle vara ett problem
Ja, det är våran jobb 5 km söder om Uppsala har hårt vatten men jag bor 37 km väst om Uppsala är mjuk vatten efter Vattenfall har test med vattenanalys.
 
A
G Gaston11 skrev:
Ja, det är våran jobb 5 km söder om Uppsala har hårt vatten men jag bor 37 km väst om Uppsala är mjuk vatten efter Vattenfall har test med vattenanalys.
Håller vattenfall på med vattenanalyser?
 
electroluxaren skrev:
Håller vattenfall på med vattenanalyser?
Ursäkta menar Uppsala vatten.
 
Hej,
jag fick också felmeddelandet E:20 -30 och gjorde en reklamation då diskmaskinen bara är 1 år och 10 månader. En service tekniker var ut och reparerade maskinen med jag fick betala besöket och reservdelen själv.
Felet var att värmefolien hade brunnit av då den hade bildats en tunn kalkavlagring i det rör som värmefilmen sitter på. Det räcker m.a.o inte att ha alltid ha diskmaskinssalt i maskinen och att regelbundet köra rengöringsprogrammet utan man måste avkalka den minst två gånger per år med minst 200 gram avkalkningspulver annars går diskmaskinen sönder och då är det inte ursprungligt fel och det går inte att reklamera diskmaskinen. Detta enligt den servicetekniker som reparerade maskinen.
M.a.o. så är inte en Bosch diskmaskin lämplig för hushåll med hårt vatten, ingen av våra tidigare diskmaskiner som vi använt under 32 år har behövt så mycket extra skötsel för att inte haverera.
Köp inte en Bosch diskmaskin om ni har hårt vatten.

Hand håller en elektronisk komponent med blå remsor, troligen holografisk etikett eller sekretessfilter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller förstoringsglas mot bakgrund, distorsion, skadat, klistrigt eller smält, närbild, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
A arneljung skrev:
Hej,
jag fick också felmeddelandet E:20 -30 och gjorde en reklamation då diskmaskinen bara är 1 år och 10 månader. En service tekniker var ut och reparerade maskinen med jag fick betala besöket och reservdelen själv.
Felet var att värmefolien hade brunnit av då den hade bildats en tunn kalkavlagring i det rör som värmefilmen sitter på. Det räcker m.a.o inte att ha alltid ha diskmaskinssalt i maskinen och att regelbundet köra rengöringsprogrammet utan man måste avkalka den minst två gånger per år med minst 200 gram avkalkningspulver annars går diskmaskinen sönder och då är det inte ursprungligt fel och det går inte att reklamera diskmaskinen. Detta enligt den servicetekniker som reparerade maskinen.
M.a.o. så är inte en Bosch diskmaskin lämplig för hushåll med hårt vatten, ingen av våra tidigare diskmaskiner som vi använt under 32 år har behövt så mycket extra skötsel för att inte haverera.
Köp inte en Bosch diskmaskin om ni har hårt vatten.

[bild] [bild]
Hade du kalkat av den så hade det varit felet och du betalar ändå

iom att kalket inte sitter jämt i hela värmaren är det fel på maskinen, det skall inte kunna bli på detta sättet
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Hade du kalkat av den så hade det varit felet och du betalar ändå

iom att kalket inte sitter jämt i hela värmaren är det fel på maskinen, det skall inte kunna bli på detta sättet
Serviceteknikern påstod att det blir lite vatten kvar på botten av röret och när det dunstar blir kalket kvar och med tiden så blir det ett lager. Men jag håller med dig, det är ett konstruktionsfel om vattnet ligger kvar och gör att maskinen havererar.
M.a.o. denna maskin är inte gjord för att användas då man har kalkhaltigt vatten. Köp en maskin med vanlig doppvärmare, de klarar kalkhaltigt vatten.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A arneljung skrev:
Serviceteknikern påstod att det blir lite vatten kvar på botten av röret och när det dunstar blir kalket kvar och med tiden så blir det ett lager. Men jag håller med dig, det är ett konstruktionsfel om vattnet ligger kvar och gör att maskinen havererar.
M.a.o. denna maskin är inte gjord för att användas då man har kalkhaltigt vatten. Köp en maskin med vanlig doppvärmare, de klarar kalkhaltigt vatten.
Det får gå ganska lång tid mellan körningarna för att vattnet skall dunsta bort nere i pumpen. Vi kör en maskin om dagen här, inte en chans i världen att vattnet hinner dunsta på den tiden.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.