Jag är helt nybörjare på att snickra. En sak jag skulle vilja lära mig göra snabbt och lätt är att räkna ut vinklar så att man får en regel att passa i en sned vinkel mellan två andra reglar.

Jag tittar på en film när en gubbe bygger en bänk, och som ni ser på bilden så har han skurit ut en regel som är sned som passar fint där. Hur vet han i vilken vinkel han ska kapa den sneda regeln? Finns det något enkelt sätt att göra detta?
 
  • Trästruktur, troligen en del av en möbel, överlappande ribbor, suddig förgrund, delvis skymd sikt, ljusa toner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Karrock
Har du gått natur eller teknik på gymnasiet löser du det nog med trigonometri. Annars är vinkelmätare mycket användbart.

En fotvinkel "speedsquare" https://www.proffsmagasinet.se/mati...PMLmhSXSydN56kzQKHvg0chHnAJGsAFMaAvUoEALw_wcB

eller ett vinkelpass löser det smidigt
https://www.proffsmagasinet.se/mati...bosch-gam-220-mf-vinkelmatare-digital-nb17030

https://www.proffsmagasinet.se/mati...bosch-gim-60-l-lutningsmatare-digital-ne17005

Det ska också finnas rätt bra räkneappar för (åtminstone amerikanska) snickare som väl i princip är trigonometrin men med snickartermer.

Man ska heller inte underskatta effektiviteten i att hålla en regelstump där den ska vara, och rita av konturerna på angränsande bitar och såga därefter.
 
Karrock Karrock skrev:
[länk]
Jävlar vad bra om det funkar! Tack för tipset!
 
Karrock Karrock skrev:
Har du gått natur eller teknik på gymnasiet löser du det nog med trigonometri.

Man ska heller inte underskatta effektiviteten i att hålla en regelstump där den ska vara, och rita av konturerna på angränsande bitar och såga därefter.
Om TS kunnat räkna ut det hade knappast tråden skapats, att hålla regelstumpen och rita av är väl det enklaste, en del fogsvansar har ju dessutom fasta markeringar/vinklar för 45 och 90 grader och då är det ju lätt att rita av på biten som ska sågas till utan att köpa specialgrejor.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om TS kunnat räkna ut det hade knappast tråden skapats, att hålla regelstumpen och rita av är väl det enklaste, en del fogsvansar har ju dessutom fasta markeringar/vinklar för 45 och 90 grader och då är det ju lätt att rita av på biten som ska sågas till utan att köpa specialgrejor.
Fattar inte sånt. Är nog bäst att jag köper en dyr vinkelmätare som räknar ut åt mig :crysmile:
 
Karrock Karrock skrev:
Har du gått natur eller teknik på gymnasiet löser du det nog med trigonometri. Annars är vinkelmätare mycket användbart.

En fotvinkel "speedsquare" [länk]

eller ett vinkelpass löser det smidigt
[länk]

[länk]

Det ska också finnas rätt bra räkneappar för (åtminstone amerikanska) snickare som väl i princip är trigonometrin men med snickartermer.

Man ska heller inte underskatta effektiviteten i att hålla en regelstump där den ska vara, och rita av konturerna på angränsande bitar och såga därefter.
Men förstår inte riktigt hur vinkelmätaren ska kunna räkna ut vinkeln beroende på hur långt ut/in jag vill att den sneda regeln ska sitta mellan de raka reglarna.
 
S
M Förstagångsköparen skrev:
Fattar inte sånt. Är nog bäst att jag köper en dyr vinkelmätare som räknar ut åt mig :crysmile:

Finns ett gratis verktyg i Svenskt träs app ”Lathunden”.
 
  • App-gränssnitt för beräkning av vinklar, visar en triangel med hjälp av höjd, längd och bas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sinuslinus skrev:
Finns ett gratis verktyg i Svenskt träs app ”Lathunden”.
Tack! Också jättebra tips!
 
M Förstagångsköparen skrev:
Fattar inte sånt. Är nog bäst att jag köper en dyr vinkelmätare som räknar ut åt mig :crysmile:
Är det reglar likt de på bilden du ska passa in? Det är ju inte precis möbelsnickeri utan tillräcklig precision nås med att hålla upp regeln och rita av innan du sågar med svansen, har du kap gersåg kan du ju använda skalan på den och såga 45grader i båda ändarna.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Men förstår inte riktigt hur vinkelmätaren ska kunna räkna ut vinkeln beroende på hur långt ut/in jag vill att den sneda regeln ska sitta mellan de raka reglarna.
Spelar vinkeln verkligen så stor roll så att den måste räknas ut eller mätas (elektroniskt) eller är funktionen det viktiga?
 
F fribygg skrev:
Är det reglar likt de på bilden du ska passa in? Det är ju inte precis möbelsnickeri utan tillräcklig precision nås med att hålla upp regeln och rita av innan du sågar med svansen, har du kap gersåg kan du ju använda skalan på den och såga 45grader i båda ändarna.
Men om jag håller upp regeln så går det inte att rita eftersom brädan är osågad.
 
F fribygg skrev:
Spelar vinkeln verkligen så stor roll så att den måste räknas ut eller mätas (elektroniskt) eller är funktionen det viktiga?
Helst skulle jag vilja räkna ut det på ett enkelt sätt och sedan klyva till regeln i rätt vinkel. Sen är det klart. Det är ju bra om det inte ser ut som skit, men funktionen är det viktiga ja.
 
Tja, känner du till att cirkeln är 360 ° och en rät vinkel är 90° funkar ju en gradskiva, speed square eller liknande utmärkt för att fixa vinklarna även om du inte vill ha just 45/90 graders vinklar som fogsvansen brukar kunna ge utan speciella mätningar eller investeringar i utrustning.
 
F fribygg skrev:
Tja, känner du till att cirkeln är 360 ° och en rät vinkel är 90° funkar ju en gradskiva, speed square eller liknande utmärkt för att fixa vinklarna även om du inte vill ha just 45/90 graders vinklar som fogsvansen brukar kunna ge utan speciella mätningar eller investeringar i utrustning.
Om två reglar sitter i 90 grader och jag vill sätta en bräda som på bilden jag laddade upp i början. Hur räknar jag då ut hur många grader jag ska såga regeln i för att kunna sätta den snett mellan reglerna (som på bilden)?

Jag kan gissa att det är 45 grader, men hur räknar man ut det utan att gissa? Hur ska en gradskiva göra det?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Om två reglar sitter i 90 grader och jag vill sätta en bräda som på bilden jag laddade upp i början. Hur räknar jag då ut hur många grader jag ska såga regeln i för att kunna sätta den snett mellan reglerna (som på bilden)?

Jag kan gissa att det är 45 grader, men hur räknar man ut det utan att gissa? Hur ska en gradskiva göra det?
repetera lite högstadiematte så får du det teoretiska. Finns bra filmer på youtube också men annars tex här https://eddler.se/lektioner/pythagoras-sats/

gradskiva:
https://eddler.se/lektioner/gradskiva/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.