T TommyC skrev:
Min DWS777 är inköpt i maj 2008. Den tidigare modellen hette DWS707 om jag minns rätt. Fanns det DWS777 med bra dammupptagning? Har du någon modifiering som förbättrar dammupptagningen? Hur bra blir det? Jag har min slipmaskin Festool Rotex 150 som referens, där är dammupptagningen nästan total. Har Bosch blå sågar bra dammupptagning? Varför använder ni i så fall DeWalt?
Alla tidigare modeller från Dewalt baserade på ELUs design hade 3 stycken utsug, en i sågen, en i "hållaren" och en i bordet. Dom var outstanding gällande damm på marknaden, vi nyttjade då den i sågen och i hållaren med en Y-koppling kombinerat med en liten högeffektsdammsugare (funkar inte med vanliga byggdammsugare, dom är på tok för långsamma). Fördelen med denna lösning kontra många andra märken tex bosch är att dom har en liten flärp som ska ersätta mellanutsuget som man slipper och utsuget när man inte drar ut sågen blir extremt bra.

För några år sedan, typ 1,5 år sen kanske så tog man ju bort och pluggade detta mittenutsug av någon konstig anledning, man gjorde även utsuget på sågen rakt istället för vinklat uppåt vilket gör att dom krockar om man sätter den på ett gammalt bord.

Vi har byggt om ett par nya för att försöka få tillbaks gamla modellens dubbla utsug, då får man borra upp mittenutsuget som av någon konstig anledning pluggats igen och sen sätta vinklade rör så dom inte krockar. Responsen har ändå varit ok men det funkar inte lika bra som på dom gamla och bygger ju lite extra.

Dewaltmaskinerna är överlägsna när det gäller driftsäkerhet/ekonomi, dels har dom en ganska robust konstruktion men dom flesta saker som ändå till sist ger upp kan ofta lagas på ett par minuter med mejsel och bitsats vilket gör det väldigt ekonomiskt med få driftstopp. Vi har provat en hel del andra men dom kommer tillbaks efter ett par veckor och så vill dom ha tillbaks sin Dewalt. Med det sagt så är det inga dåliga maskiner (Makita, Bosch, Milwaukee) men många är extremt invanda med dom specifika egenskaperna hos dessa sågar såsom "pistolgrepp", klingskydd som kan dras upp samt invändiga gejdrar. Dock så håller dom mellan 1-2 år i vår verksamhet och sen behöver dom bytas vilket gör att vi ganska snart står i en situation då vi inte har några gamla kvar...

Jag kan inte svara för dammutsugningen för motsvarande bosch men har själv en Bosch GDL 12GCM privat och det är ingen jag skulle använda inne, det är klart den suger helt ok men samtliga mina Festoolmaskiner har jag inget problem att köra med i vardagsrummet om jag skulle vilja, desamma med gamla dewalten om man sågade lugnt.
 
Redigerat:
Tack för bra information! Jag har troligen den äldre utsugen då den köptes samtidigt som sågen 2008. Dammsugaren är en "vanlig" Festool CTL 22. Den fungerar utmärkt med Rotex slipmaskinen.
 
Redigerat:
Har en Elu PS 174 från 90 talet.
Underbart enkel och smidig maskin.
Då glidrören går in i maskinen tar den inte så mycket plats, det gillar jag.
 
Isakare Isakare skrev:
Har en Elu PS 174 från 90 talet.
Underbart enkel och smidig maskin.
Då glidrören går in i maskinen tar den inte så mycket plats, det gillar jag.
Dewalt DW707 är i princip en ren kopia av denna maskin i och med uppköpet av ELU, det är denna modell som utvecklats till DWS 777 med mycket av karaktärsdragen kvar.
 
T TommyC skrev:
Tack för bra information! Jag har troligen den äldre utsugen då den köptes samtidigt som sågen 2008. Dammsugaren är en "vanlig" Festool CTL 22. Den fungerar utmärkt med Rotex slipmaskinen.
Finns väl knappt vettiga alternativ till Festools byggdammsugare ? Alla fall om man pratar yrkesmässig användning?
 
P
Har just en DW707 inköpt hösten 2004 (så den får rösta) med utsugsslang. Har inte någon riktig bra dammsugare men använder jag den så funkar det utmärkt. 3 slangar som folk har skrivit ovan. Har den mest hängande men det hjälper att rikta det värsta neråt i alla fall.

Det som har hänt på maskinen alla år är att klingskyddet nu för tiden inte alltid vill åka tillbaka. (Någon som har tips att fixa detta?)
Den har fixat mycket! Ytskikt, lister och trall i nybyggehus, totalrenovering inklusive alla väggar även bärande vägg av nästa hus, 2 hönshus och nu ett nytt kök och ett halvt stall i tredje huset.
Plus en himla massa annat.

Frun (som har mindre händer än jag) klagar lite på att just klingskyddet är lite jobbigt att få bort. Det har hon alltid gjort. Så köp något bara.
Var inte så teoretisk och ska maximera allt. Du kommer ändå vilja ha mer sen. Men ta det då
 
Redigerat:
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Så @Förstagångsköparen
Vilken kom du hem med? :love:
Ingen :rofl: Jag ville bara pröva dem. Får tillgång till mitt hus i mitten av februari, så jag köper den då.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Ingen :rofl: Jag ville bara pröva dem. Får tillgång till mitt hus i mitten av februari, så jag köper den då.
Du hinner fundera ett tag tag till då. :p
Kanske hinner lanseras nåt nytt till dess.
 
P PappasHammare skrev:
Har en DW707

Det som har hänt på maskinen alla år är att klingskyddet nu för tiden inte alltid vill åka tillbaka. (Någon som har tips att fixa detta?)
Det var nog 10 år sen jag senast skruvade på en Dw707 men eftersom det fungerar ibland är det troligtvis inte fjädern som gått av. Normalt kan det räcka att göra rent och smörja upp del nummer 29 men är den nednött så behöver den bytas för att bli bra igen.

Explosionsritning av en motorsåg med alla delar numrerade och utspridda för visuell översikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PappasHammare
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Du hinner fundera ett tag tag till då. :p
Kanske hinner lanseras nåt nytt till dess.
Haha jaa förmodligen
 
P
L Liljeros skrev:
Det var nog 10 år sen jag senast skruvade på en Dw707 men eftersom det fungerar ibland är det troligtvis inte fjädern som gått av. Normalt kan det räcka att göra rent och smörja upp del nummer 29 men är den nednött så behöver den bytas för att bli bra igen.

[bild]
Tack . Ska se vad jag kan göra.
Vill ju inte stå där utan såg...
Var hittade du den där bilden?
 
P
Nu är det illa... Min 20år gamla DW707 'exploderade'
Skulle korta av en regel, bara lite lite...
Men det kapade måste ha fastnat i klingan och åkt upp i skyddet och allt bara flög omkring.

Då där skruvarna för skyddskåpan ska fästa är av och de var gjutna i plasten blir det svårt att fixa
Möjligtvis att man kan ta små metalldistanser och skruva dessa från båda håll
Köpa nya skyddskåpor är nog lite dyrt som en ny såg om det ens går att få tag i delar...

Men det mest akuta är att jag måste ha en ny såg ASAP. Gul "måste" den nog vara...
Hur reagerar forumet på en DWS727? Med större klinga som jag har önskat mig länge.

Eller ska jag vara "otrogen" och ta en GCM8?

Edit.. Ändrade dewalt model...

Geringssåg täckt med sågspån i arbetsmiljö med fönster i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
P PappasHammare skrev:
Eller ska jag vara "otrogen" och ta en GCM8?
Varför inte GCM 305 eller GCM 10 om du vill gå upp i storlek?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.