Hej

Har fått en offert på en sollcellsanläggning på totalt 18kWp.

Det som ingår är
44 st Electrolux 410W paneler. (32 mot öster och 12 mot söder)
44 st SolarEdge S440 optimerare
SolarEdge SE12.5K växelriktare

Priset ligger på 260 000 kr efter 20% Grönt Avdrag.

Vi har inga problem med skuggning på något av taken och jag är därför mycket tveksam till att välja ett SolarEdge-system med optimerare. Sen tycker jag nog att växelriktaren är något underdimensionerad.

Borde det inte vara bättre med en vanlig växelriktare utan optimerare för oss?
 
Det finns paneler idag som har inbyggd delvis optimering, dioder, så hade inte valt solaredge med optimerare.
 
K krenr09 skrev:
Här finns lite i ämnet: [länk]

Min bror har bolag i El/solcellsbranschen och dom kör mycket Huawei och då utan optimering.
Tack, jag känner till bypass-diodernas funktion. Det är därför jag blir fundersam när jag erbjuds ett SolarEdge-system.
 
Jag har själv ett system med solaredge och det är 4 år gammalt (och för 4 år sedan var det ju typ det "bästa") det har fungerat mycket bra och jag är väldigt nöjd såhär långt men hade jag valt idag hade jag gått på paneler med dioder och struntat i optimering. I system som ska fungera under lång tid (och till låg kostnad) så är varje extra komponent bara en ytterligare del som kan/kommer gå sönder och sedan låser man sig lite till Solaredge frekvensomvandlare. Panelerna kommer garanterat hålla längre än omvandlaren och då kan det vara bättre att kunna montera ett annat märke om kanske 15år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.