Vilken tid på året är det "bäst" att flisa upp veden?
Jag gissar på hösttiden, då flisen inte hinner mögla.
Tänkte förvara flisen i ett "förrådstält" utanför pannrummet. Något speciellt man bör tänka på?

Tack på förhand!
 
En lantbrukare hemma fäller träden på våren (syrafäller) samlar ihop det å låter det ligga över 2 sommrar innan han flisar det på hösten, Det beror väl även på flisanläggning men han sa att han provat med att såga samt flisa direk på våren o efter en sommar oxå men det funkade bäst för han med att låta träden ligga över 2 sommrar med grenarna kvar för att få bra ts...
 
Jag hugger på vårvintern, låter torka två somrar och flisar sedan allteftersom behovet uppstår.
Jag har ett förråd på ca 17m3 från vilket det matas direkt in i brännaren.
 
Även om det inte är direkt samma sak men, jag odlar energiskog (salix) denna skördas, flisas på vårsidan av vintern när det är som minst vatten i veden och sedan stjälps den i en långsmal hög direkt på åkern, försommarvärmen och vinden kan lyckas få ner den på 20% till hösten om man har tur, borde inte vara så stor skillnad med virke från skogen, varför låta virket ligga 2 somrar? kan man inte flisa på vintern och låta vind och sol torka en sommar?
Skall till och bygga en flisanläggning, så man kommer nog att prova lite olika. Funderar på att förvara flisen i pallburar eller storsäckar så att vinden sköter torkningen.
Om man syrfäller, måste man ändå inte repa barken för att det inte skall murkna ändå?? Ett annat litet tips är man har några getter eller får som man lägger in hela träd till, finns varken småkvistar eller bark kvar efter ett litet tag........
 
Vad jag sett av det bonden hemma gjort är att första året slår löven ut som vanligt för att bli något mindre året efter, Det kommer med andra ord löv i 2 år o det är väl därför han låter det ligga 2 år för att det ska suga ut det mesta av vattnet...
 
Jag fäller och flisar direkt och eldar det grönt och det funkar fint bara man inte flisar mer i taget än det går åt på nån vecka. Det går varmgång i högen på några timmar och dan efter så brukar det ånga av högen trots att det kan vara 20 grader kallt. Att det går åt mera flis med den metoden är bara en fördel för mig eftersom hela bygden skulle växa igen om jag inte höll vägar och åkerkanter öppna.
 
Intressant, vad eldar du med? En Kilaforsugn?
Hur gör du på vintern? Flisar eftersom då med?
 
Jag hugger på vintern och flisar det i mitten på september.Sen tar det värme och torkar sig själv på någon vecka.
Brinner fint fint
 
Får ni aldrig nå problem med mögel?
 
Lite grann får man men jag har pannan i garaget så det är inga problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.