M Förstagångsköparen skrev:
Jag vill precis som du ha den intill väggen, men stör mig på att det inte finns någon markör för vilken grad man har med DeWalten.
Är nog bara en vanesak att se vilken vinkel som är inställd.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
För och nackdelar med allt. ;)
Dewalt, otydlig markering och grov klinga, inga gejdrar dock.
Makita, skön känsla, tydlig markering, men gejdrar.
Bosch, markering, bra klinga men gejdrar.

Dewalt kanske har någon annan modell med tydlig markering och utan gejdrar?
Nej jag hittar ingen sådan. Men det är väl som du säger. Man får välja mellan för- och nackdelarna :) Synd att Dewalten inte gjort tydliga markörer. Konstigt.
 
P
Vinkelmarkeringen är sällan man tittar på. Jag använder de fasta vinklarna.
Skulle jag såga något däremellan så har jag troligtvis använt smygvinkel och ställer klingan efter det. Har nog aldrig räknat fram en vinkel.
Eller jo. När jag byggde talstolar och gjorde sågmallarna. Men hur ofta gör man det?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Nej jag hittar ingen sådan. Men det är väl som du säger. Man får välja mellan för- och nackdelarna :) Synd att Dewalten inte gjort tydliga markörer. Konstigt.
Markeringeringen är ganska tydlig när man vant sig, lite lurigt att man behöver titta på rätt sida om själva ”ställarmen” men det faller sig ganska naturligt vilken. den har ju fasta låsningar på vanligt förekommande vinklar och jag ska villigt erkänna att jag nog i princip aldrig ställer sågen efter skalan utan det är dom fasta lägena eller smygvinkel som gäller. Jag tycker dessutom det är en stor fördel att vinklarna är justerbara ganska enkelt så man säkerställer 90 grader verkligen är 90 grader.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Vinkelmarkeringen är sällan man tittar på. Jag använder de fasta vinklarna.
Skulle jag såga något däremellan så har jag troligtvis använt smygvinkel och ställer klingan efter det. Har nog aldrig räknat fram en vinkel.
Eller jo. När jag byggde talstolar och gjorde sågmallarna. Men hur ofta gör man det?
Vad menar du? Det finns ju utsatt vinklar för att man ska få rätt vinkel.
 
useless useless skrev:
Jag kör också bara med "standardklinga". Jag tycker det är viktigare att ha en bra klinga, hålla den ren och byta när den börjar bli slö än att ha flera uppsättningar för olika typer av jobb och hålla på att byta fram och tillbaks.
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ett bra råd. Men, en ny klinga som är vass och fin kommer kapa några lister alldeles utmärkt oavsett antal tänder och utformning. Dvs, standardklingan kommer fungera utmärkt. Har allt mellan 24 och 80 tänder till min såg och visst är det svinbra, men jag kan göra ett lika fnasfritt kap med få tänder genom att bara såga aningens långsammare.
Självklart, sågar man lugnt så funkar en 24t väldigt bra. Jag själv dock tenderar att såga allt möjligt skit med min så är sällan den är i skick för annat än reglar.

Sågar man dessutom inte så ofta utan endast lite hemmafix så ger ju en 48t ett naturligt motstånd mot att såga för fort vilket annars kräver lite vana. Men självklart tar du en nyslipad 24t och sågar lugnt, nästan håller emot lite så kommer snittet bli bra även då men då får man lite bra att kapa upp ved att brädspillet från backen ;)
 
M Förstagångsköparen skrev:
Det finns ju utsatt vinklar för att man ska få rätt vinkel.
Men det finns fasta lägen för de vanliga vinklar (15, 22.5, 31.6 och 45 grader) på Dewalten?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Vad menar du? Det finns ju utsatt vinklar för att man ska få rätt vinkel.
Sågen har ett antal fasta lägen vilket är dom som man främst nyttjar när man vet vilken vinkel man vill ha, främst 45 grader men kanske också ibland 22,5 grader. Övriga vinklar för du ju över från tex ett sträck på en bräda eller en smygvinkel. Det är ju väldigt sällan du sitter med miniräknaren och räknar fram att du behöver tex 27,3grader. Därav räcker det att man har ett par fasta lägen men möjlighet att låsa sågen även i andra lägen.
 
P
M Förstagångsköparen skrev:
Vad menar du? Det finns ju utsatt vinklar för att man ska få rätt vinkel.
Men när skulle du titta på dessa så noggrant?

De fasta lägena 45, 30, 22,5 (finns det läge vid 15?) är ju inte konstiga. De fasta lägena menar jag de där sågen har 'klackar' för markera vinkeln. Du borde kännt dessa när du ändrade vinkeln.
DeWalt har definitivt sådana.

Men när skulle man använda man ett udda läge, säg 43 grader?
Jo när rummet är lite snett men då har jag i alla fall använt en smygvinkel för att mäta vinkeln och sen använder jag smygvinkeln för att ställa in sågen dvs siffrorna spelar ingen roll.
Att räkna ut eller läsa på en ritning vilken vinkel man ska såga är för mig mycket ovanligt. Som jag sa. Takstolar är mitt enda tillfälle.
 
K Kane skrev:
Men det finns fasta lägen för de vanliga vinklar (15, 22.5, 31.6 och 45 grader) på Dewalten?
Ja men det fasta läget på DeWalten var 45,4 grader.
 
P PappasHammare skrev:
Men när skulle du titta på dessa så noggrant?

De fasta lägena 45, 30, 22,5 (finns det läge vid 15?) är ju inte konstiga. De fasta lägena menar jag de där sågen har 'klackar' för markera vinkeln. Du borde kännt dessa när du ändrade vinkeln.
DeWalt har definitivt sådana.

Men när skulle man använda man ett udda läge, säg 43 grader?
Jo när rummet är lite snett men då har jag i alla fall använt en smygvinkel för att mäta vinkeln och sen använder jag smygvinkeln för att ställa in sågen dvs siffrorna spelar ingen roll.
Att räkna ut eller läsa på en ritning vilken vinkel man ska såga är för mig mycket ovanligt. Som jag sa. Takstolar är mitt enda tillfälle.
45,4 var det fasta läget.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Ja men det fasta läget på DeWalten var 45,4 grader.
Knappast. 45 skall det vara.
Hur mätte du?
 
K Kane skrev:
Knappast. 45 skall det vara.
Hur mätte du?
Jag satte den i "spärrhålet" och när jag tittade var den vaga markören var så var den en liten bit över 45 grader. Stör mig på ett det inte finns någon pil som gör det tydligt.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Jag satte den i "spärrhålet" och när jag tittade var den vaga markören var så var den en liten bit över 45 grader. Stör mig på ett det inte finns någon pil som gör det tydligt.
Köp Boschen nu. Det blir inte mycket sågat hemma hos dig annars om du skall vara på internet hela dagarna......:cool:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Hade jag själv valt hade det blivit boschen. Har kört båda och gillar inte dewalts instegsmodeller, ska vara de som har handtaget horisontellt. Boschen skär djupare med. Har själv dewalt men den större dws 718xps. Är inte märkestrogen alls utan kör de märkena som gör de bättre maskinerna, har nog alla de kända märkena inklusive bosch.
Ska du ha den till hemmafix kommer den duga alldeles utmärkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.