Jag ska bygga mig en luftsolfångare till ett gammalt sädesmagasin som ska bli gästrum + liten pub. Tanken är att den ska ventilera utrymmet och, om än väldigt lite, hjälpa till med uppvärmning vår/höst. Placeras på vägg i sydläge.

Tar gärna emot kommentarer på hur jag tänkt göra den. Först slår jag ihop en träram c:a 120x75 - sedan följer dessa lager sett utifrån:

1. Glasskiva, 4 mm bordsskiva
2. Luftspalt
3. Svart korrugerad takplåt
4. Luftspalt
5. Plywood längst bak

I plywoodskivan gör jag ett hål och monterar en 12 v fläkt som drivs av en solcell som jag antingen bygger in under glaset eller monterar separat för att kunna vinkla ut den för bästa effekt. Från fläkten drar jag ett spirorör genom väggen till en tallriksventil på insidan. Total materialkostnad blir c:a 1400 kr (glas, virke, takplåt, färg har jag - kostnaden blir för fläkt, solcell och lite annat smått som spirorör, silikontätningar osv).

Insuget för uteluften som ska värmas i fångaren tas från sågade springor i ramen (motsatt kortsida jämfört med fläktens placering för att luften ska färdas så långt som möjligt. Hur är det möjligt att förbättra konstruktionen utan merkostnader? Annat val än takplåt? Ska man isolera plywooden med liggunderlag eller kanske en värmereflektor av kraftig aluminiumfolie? Kan man bygga flera lager så att luften färdas längre väg eller förlorar man mer på flera luftspalter?

Tacksam för alla kluriga funderingar!

 
På min solarventi har man en svart filt matta istället för som i ditt fall en svart korrugerad takplåt. Om det är bättre eller inte vet jag inte :)
 
Favorit i repris:
Jodå jag har gluttat en hel del på den byggbeskrivningen. Men jag skulle vilja se hur man kan optimera konstruktionen eller åtminstone förbättra den ytterligare :)
 
Det måste ju defenitivt vara värt att isolera baksidan med någon sorts cellplast. Plywood + 5cm cellplast + plywood borde förbättra det hela när det är minusgrader ute.
Ja jag ska prova något liknande. Men tror jag tar "liggunderlag" för att få ner tjockleken plus att jag skippar den inre plywooden.


Man skulle ju kunna göra fläkten temperaturstyrd oxå, man vill ju inte att den ska gå om det inte blir varmt, eller löser solcellen det problemet? Borde vara säkrare med temp-styrt tror jag.
Jo, på sommaren lär det bli otäckt varmt inne. I värst fall får jag skruva åt tallriksventilen. Men tempstyrning eller i alla fall en vanlig brytare vore bra att ha.
 
Jag skulle nog försöka isolera även sidorna på lådan.

För tempstyrning kanske detta kan vara något?
http://www.angelfire.com/la/caprioli/jordkallaut.html

En annan variant kan vara att plocka väl valda delar från klimatanläggningen på en bil för att styra spjäll och fläkt map temperaturen.
 
Jag skulle nog försöka isolera även sidorna på lådan.
God idé, infört i konstruktionen.

Jag hittade en termostatstyrd ventil på CO, art.nr. 30-8027. Kanske kan vara något? Finns ingen info om hur den fungerar men ska ta en sväng till den lokala CO-butiken på lunchen.
 
Det gick ju naturligtvis inte. Ventilen stänger så klart när utomhustemperaturen understiger en viss förinställd temp. Jag behöver ju det motsatta - att ventilen stänger när inomhustemperatren överstiger exempelvis +25 grader.

Men annars är det en enkel och helt mekanisk fjäderkonstruktion. Kanske kan den kan modifieras på något sätt. Har skrivit till tillverkaren (Myson) och frågat.
 
T
Kanske går det att pressa ur lite energi till, det ska visst finnas s.k fönsterfilm som släpper igenom värme åt ena hållet, alltså släpps värmen genom filmen-träffar plåten men kan inte reflekteras ut genom glaset p.g.a denna film. Hur mycket extra detta ger är jag dock osäker på, kan vara värt att forska lite i.
 
Hobbit skrev:
Har i maj byggt den här
[länk]
till verksta´n 24m² före detta stall.
Min är 1,40mx1,80m och funkar perfekt.
Fuktmätaren sjönk med 10% direkt efter en vecka.

Några andra med egen erfarenhet ??

Hobbit
Inte ännu..

Farsan håller på att bygga en till sin snickarbod som kommer att bli 2,4x3,6 meter då det är ett rum på ca 75m2 som ska få hjälp med värmen vår/höst, Han ser det bara som ett roligt test för att se om det ger nått...

Hobbit hur mycket värme ger din solfångare??
 
Som sagt - 6mx4m alltså 24m².
Den får sol fram till kl. 13°°.
En "kall" majmorron (ute 14°C) med lagom mulet himmel
var det 38°C varm luft jag fick som varmast mellan kl.8°°
och 11°°. (Hade placerad termometer med min/max minne
framför ventilen) Så det räcker för min del som tillskottsvärme
och att få ut fukten (den sjönk med 10% under första veckan)
Och gissa att stallet vart fuktig och luften kändes instängt.

Funderar faktiskt att bygga om hela bastuns långsida till solfångare.
Den har söderläge - utmärkt att förvara ömtaliga grejer där när man
åker hem för säsongen alltså.

Hobbit
 
Såg en färdig byggd luft sol fångare som hade en typ av svart fiber duk som kollektor.
Undrar om de inte skulle fungera med svart mark duk om man skulle bygga själv?
 
Kan det inte bli ganska varmt i en sådan låda, tex. på högsommaren i starkt solsken?? Cellplast kanske inte är det bästa att isolera med. Glasfiberull med nån typ av folie eller kanske motorrums isolering, typ den dom säljer på biltema med folie på ena sidan måste ju funka ganska bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.