Bästa sättet att fästa stolpe till trappräcke är att fästa den under golv i bjälklaget, har jag förstått, och det har jag nu gått efter då vi byggde räcket. Men har nått ett Moment 22 nu när det ska monteras. Underliggaren är tänkt att den ska vila på golvet, men är golvet redan där så når jag inte att skruva fast stolpen!? Har väntat med att lägga klart golvet pga detta.

Tänkte att jag kanske kan knacka in golvbrädan i efterhand om jag måttar in det perfekt.. Men det känns som det finns stor potential att misslyckas. Golvet är massivt spontat gran, och är lagt parallellt med räcket. I efterhand känns det som det hade varit smartare att börja golvläggningen vid räcket men nu har jag alltså gjort det omvända.

Börjar luta åt att lägga underliggaren lite under golvnivå och lägga sista golvbrädan an mot underliggaren istället, istället för under..

Någon som har bra en lösning eller tips på vägen?
 
Är det inte bara att montera stolpen i bjälklaget, lägga dit golvbrädorna, och sedan montera underliggaren?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Är det inte bara att montera stolpen i bjälklaget, lägga dit golvbrädorna, och sedan montera underliggaren?
nja det var inte byggt så, underliggaren är tappad på stolpen, och det finns inget utrymme att tappa tillbaka in den när den väl sitter monterad, (inte genomgående tapp utan endast på ena sidan, om du förstår vad jag menar) så jag ser ingen möjlighet att göra så riktigt, men det är kanske något jag missat..
 
Bild?
 
Bild där stolpen ska fästas (i hörnet där pappen är uppvikt)
Renovering pågår, träkonstruktioner, spån och verktyg synliga. Arbetsplats under utveckling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


översikt
Byggarbetsplats inomhus, trämaterial, verktyg, handske, pågående renovering eller konstruktion, oorganiserat, trätrapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ritning på räcket, hade ingen bild på den för tillfället. Kanske kan fixa snart.
Teknisk ritning av möbel eller konstruktion, visar mått och layout, skalenlig, detaljerad, monokrom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok.
Om jag tolkar ritningen korrekt så är underliggaren 45mm hög?

Isf är de två första alt som poppar upp dels som du själv föreslog att lägga underliggaren direkt på bjälklaget, och dels att minimera eller helt ta bort tappen så det går att eftermontera underliggaren.

Om underliggaren är 45mm hög och golvplanken <30mm tjocka så finns möjlighet att lägga en list om springan av ngn anledning blir ojämn eller måste vara några mm bred, t ex pga golvmontering med spont. (Vid montering direkt på bjälklaget.)
 
richardtenggren
Kan du inte köra med en lös tapp, genom att
modifiera underliggaren med ett tapphål och göra tapphålet i stolpen genomgående? :)
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.