Hej,

Min anläggning har varit live sedan 22/12 och verkar fungera korrekt. Men jag får inte in data till tibber, till mySolarEdge-appen (och SveaSolar appen är trasig).
Jag har läst avigt och rätt men kan inte hitta att jag missat något i setupen eller att jag ens ska göra något själv.
Jag kan ansluta direkt till min SolarEdge och då se värden men jag vill ju få till det på distans. Någon som haft liknande problem?

mvh Johan
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Har du provat att från en dator logga in med ditt användarnamn och lösenord på SolarEdges Portal:

[länk]
Yes, med samma resultat. Det är nollat överallt.
 

Bästa svaret

Jäs, då har väl växelriktaren inte kontakt med ditt internetmodem. Det måste den ha annars kommer växelriktaren inte ut på internet och når inte SolarEdges databas, och kan inte ladda upp driftdata där. Du måste tala om för växelriktaren vilket WiFi-nätverk den ska ansluta till och ange rätt lösenord.

Jag har för mig att någon gubbe på SolarEdge måste manuellt lägga in din anläggning i SolarEdgebasen. Det kan ju ta några dagar. Så tror jag det var för ca 5 år sedan. Kanske samma nu?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Jäs, då har väl växelriktaren inte kontakt med ditt internetmodem. Det måste den ha annars kommer växelriktaren inte ut på internet och når inte SolarEdges databas, och kan inte ladda upp driftdata där. Du måste tala om för växelriktaren vilket WiFi-nätverk den ska ansluta till och ange rätt lösenord.
Japp men det är gjort och den säger att den är uppkopplad när man loggar på den lokalt?
Men jag håller med, det låter helt rimligt att det har med uppkopplingen att göra.
 
A Arnodt skrev:
Jäs, då har väl växelriktaren inte kontakt med ditt internetmodem. Det måste den ha annars kommer växelriktaren inte ut på internet och når inte SolarEdges databas, och kan inte ladda upp driftdata där. Du måste tala om för växelriktaren vilket WiFi-nätverk den ska ansluta till och ange rätt lösenord.

Jag har för mig att någon gubbe på SolarEdge måste manuellt lägga in din anläggning i SolarEdgebasen. Det kan ju ta några dagar. Så tror jag det var för ca 5 år sedan. Kanske samma nu?
Jag ringde Svea, den som lagt in det manuellt hade missat ett steg. De löste det på studs och senast imorgon ska det funka. Tack!
 
backstromj,
Nå, funkar det nu då?
 
A Arnodt skrev:
backstromj,
Nå, funkar det nu då?
Japp nu funkar det fint! Tack för bollningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.