Hej!

Jag och min sambo har chans på ett verkligt trevligt, genomtänkt och gediget hus som ska byggas i Åkarp mellan Malmö och Lund (Läge, läge, läge! för de som säger att läget är allt).
Våra inkomster innan skatt ligger på drygt 57.000 i månaden, mer om man räknar in bonus och beredskapstillägg. Vi har inga barn.
Huset vi är intresserade av går loss på drygt 4 miljoner, vilket för mig är en hisnande summa!! Banken har dock redan värderat det till 4,3 miljoner och lånar ut med bara bottenlån. Vi ska dock sälja vårt hus i Malmö och kommer ha en vinst på mellan 1-1,2 miljoner att stoppa in. Total lånesumma ca 3,1 miljoner om vi räknar på den lägre vinsten, vilket enligt banken ska ge en månadskostnad inkl drift och amortering på drygt 12.000 (efter skattereduktion). Vi har redan fått OK för att låna från två banker, men vi själva tvekar fram och tillbaka, vi vill vara försiktiga och inte sätta oss i någon stor ekonomisk knipa. Vi har kalkylerat lånet med lika delar på 2 år, 5 år och 3-månaders rörlig. Samtidigt är det ett riktigt drömhus som innehåller allt i "standard" så vi knappt behöver göra några tillval. Inser ju dock att andra kostnader ju tillkommer vartefter, trädgård, markarbeten etc etc.

Vad säger ni som kan det här? Är vi för försiktiga eller skulle det vara våghalsigt att köpa ett så dyrt hus? Jag kan förstå att ni som inte bor i regionen tycker priset är extremt, men 4 miljoner börjar bli vardagsmat här...tyvärr!!

Råd och funderingar tack :)

/Hälsningar Lovisa
 
Jag tycker att det är mycket pengar för ett hus, men jag kan förstå att det kostar så där nere. Om det nu är erat drömhus så är ni säkert beredda att offra en del om det blir kärft ekonomiskt och dra in på andra saker men ni har ju en bra inkomst så det går säkert bra.
Som sagt är det ert drömhus så tycker jag ni ska slå till!
Lycka till!
 
Jag bor i Stockholm, så jag tycker (tyvärr;-) ) inte att huspriset är så chockerande. Sambon och jag letar hus och vi räknar med att låna motsvarande summa, vi har ungefär samma gemensamma inkomst. Eftersom huset som ni planerar att köpa är nybyggt så bör ni ju kunna räkna med att slippa kostsamma renoveringar (dränering, takbyte etc.) på ett bra tag. Även om ni självklart bör bygga upp en buffert för kommande renoveringar och oförutsedda utgifter så kan det ju kännas tryggt ändå? Och jag antar att driftskostnaderna kommer att bli relativt låga?

Som du säger kommer det väl kosta en hel del att iordningställa trädgård o.s.v. men ni kan ju styra den kostnaden litegrann + att det inte är en katastrof om inte allt blir klart på en gång. En sak som är värd att kolla upp markarbetena för själva huset (sprängning/fyllnadsmaterial?). Såvitt jag förstått saken rätt så är det ofta där det springer iväg när man bygger hus ...

Kort sagt så skulle jag nog inte oroa mig alltför mycket över ekonomin i ert fall, men räkna också på hur länge ni klarar er ifall en av er måste gå ner på en nivå motsvarande a-kassa eller föräldrapenning (om det kan bli aktuellt). Alltid skönt att veta att man klarar den typen av dip i ekonomin. En sådan förändring blir säkert inte heller några problem, förutsatt att ni inte är den typen av personer som "låter pengarna rinna genom händerna" och alltid har mycket månad kvar i slutet av pengarna ...

Jag antar att ni måste teckna er snart, även om inflyttningen blir längre fram. Ett tips är då att ni redan nu sätter undan pengar så att ni "låtsas" att ni redan har de omkostnader ni kommer att få i det nya huset. Dels kommer ni att bygga upp en buffert redan nu (bra till trädgården kanske:) ) dels så kommer ni att känna er lugnare när ni har bevisat för er själva att ni kan leva på de pengar ni får över.

Lycka till!
 
Det är sjukt mycket pengar, och även om man är duktig och amorterar 5.000kr i månaden så tar det några år innan man märker att skulden märkbart minskat.

Ni har ändå tur, som har en villa som varit med om en värdestegring och därför kommer ni att äga en hel del av huset själva. Jag tycker att ni skall räkna på att räntan är 7%, och att en av er skall leva på A-kassa eller sjukpenning under ett år. Hur ser det ut då? Kommer ni att omedelbart få problem med att betala då?

Kommer huset orsaka mycket mer resor, med högre kostnader som följd?

Hur vill ni leva? Även om ni tjänar bra så kommer detta att synas i plånboken. Det blir nog inte lika många och lika långa semesterresor, det blir färre restaurangbesök etc.

Men, om huset verkligen är drömhuset, och ekonomin trots allt ser ut att fungera, så är det nog vettigt att slå till.
 
Tack för bra svar! Mycket vettigt forum det här :)

Swetrot är ju inne på resor, och de kommer tvärtom att minska ganska markant. Vi sparar tre mil per dag eftersom vi kommer närmare Lund där båda jobbar. Ibland kör vi två bilar och den tiden kommer att vara förbi eftersom vi nu kommer få pendlingstider som är ok! Baj baj, dyra Hydro-räkningar!

Vår driftskostnad idag är på drygt 9.000 kr (räntor, amortering, uppvärmning och fastighetsskatt) och nu kommer de öka till 12.000 efter skattereduktion. I så fall kommer vi jämka för räntorna vilket vi inte gör nu. Det kanske är som att jämföra äpplen och päron, men som vi lever nu så får vi tillbaka räntekostnaderna på skattesedlen och de "återför" vi inte till huskostnaderna direkt (slarvigt kanske en del ekonomiska kan tycka men vi har det gott ändå). I övrigt är vi inte alltför spendersamma, men vi unnar oss saker och njuter av att vi kan göra vad vi vill. Minnen av studentåren/-ekonomin sitter dock fortfarande i någonstans så Lyxfällan är det sista program vi kommer medverka i :D Men ett lyxproblem i sig är väl att oroa sig för att gå från gott ställt till bara "bra" om ni förstår vad jag menar! En annan vinning man har är ju i alla fall (som nuläget är) att vi kommer att spara in 1000;-/månad för fastighetsskatten som vi betalar i vårt nuvarande hus. Även om regeländringar kommer att ske så har vi ju de facto haft den kostnaden under hela tiden vi har bott i huset, så det kommer bli en skillnad.

Jag gillar tipset att "låtsats" att man har större omkostnader för att vänja sig och på köpet bygga upp en buffert!

//Lovisa
 
Notera att det är högkonjunktur just nu. Om man i ett sådant läge ligger och balanserar på den ekonomiska gränsen kan man helt plötsligt hamna väldigt risigt till om det blir lågkonjunktur. Priserna rasar i sämre tider och det man köpt dyrt nu kanske sjunker i värde och man sitter med dyra utgifter alternativt förlorar man pengar vid en försäljning.
 
Ni funderar inte på att skaffa barn såsmåningom då? Viktigt att ha bra marginaler innan för barn kostar.
 
Jag själv är uppväxt i Åkarp och tycker att 4 mille för ett hus där kräver något mycket speciellt, både läge och hus som sådant. (typ Patricievillorna i gamla delen.) Jag vet ju inte vad Ni hittat för tomt och så men man bör beakta att om bostads priserna sjunker så är det ute i sovstäderna till Malmö Lund dom faller först och mest. Sedan hoppas man väl bo kvar länge så man upplever både toppar och dalar på bostadsmarknaden och har man bara råd att bo och leva i sitt drömhus är det ju skit samma vad man får för det när man säljer det.

Lycka till!
mvh plexi
 
pleximaster skrev:
Jag själv är uppväxt i Åkarp och tycker att 4 mille för ett hus där kräver något mycket speciellt, både läge och hus som sådant. (typ Patricievillorna i gamla delen.) Jag vet ju inte vad Ni hittat för tomt och så men man bör beakta att om bostads priserna sjunker så är det ute i sovstäderna till Malmö Lund dom faller först och mest. Sedan hoppas man väl bo kvar länge så man upplever både toppar och dalar på bostadsmarknaden och har man bara råd att bo och leva i sitt drömhus är det ju skit samma vad man får för det när man säljer det.

Lycka till!
mvh plexi
De faller säkert procentuellt mest där, men eftersom priserna är lägre tror jag ändå att förlusten blir minst just i dessa områden. Det kommer alltid finnas en efterfrågan på billiga bostäder oavsett var de ligger (åtminstone i södra Sverige.)
 
Ni vet att vi just befinner oss i en bostadskrasch för tillfället? Åtminstone för lägenheter i sthlm innerstad... "säkraste investeringen i sverige"
 
Inte är det väl en bostadskrasch? Jag kallar det för en nyttig korrigering, och även om priserna på vissa objekt skulle falla med 15-20% så är det inga stora problem så länge räntorna inte skenar iväg uppåt.

Arbetsmarknaden ser fortsatt mycket bra ut, de löneavtal som träffades gav bra utdelning, inkomstskatterna skall fortsätta sänkas, och Stockholms kommun har sänkt kommunalskatten. Det ger rätt många möjlighet att ändå betala de sjuka priser som råder i Stockholm.

Jag tror att en hel del av den oro som finns nu på marknaden kommer att lägga sig så snart regeringen fått tummen ur och kan presentera ett färdigt förslag om fastighetsbeskattningen. De olika bud om uppskov med reavinstskatt gör att många potentiella köpare med bostäder ute i förorterna väntar med att realisera sin vinst där för att köpa något dyrare i stan. De säljare av bostadsrätter inne i stan med enorm värdeastegring de senaste åren vill säja innan årsskiftet, för att komma undan med 20% skatt istället för 30%. Det ger mindre hysteriska budgivningar som inte når samma höjder.
 
Swetrot skrev:
Inte är det väl en bostadskrasch? Jag kallar det för en nyttig korrigering, och även om priserna på vissa objekt skulle falla med 15-20% så är det inga stora problem så länge räntorna inte skenar iväg uppåt.

Arbetsmarknaden ser fortsatt mycket bra ut, de löneavtal som träffades gav bra utdelning, inkomstskatterna skall fortsätta sänkas, och Stockholms kommun har sänkt kommunalskatten. Det ger rätt många möjlighet att ändå betala de sjuka priser som råder i Stockholm.

Jag tror att en hel del av den oro som finns nu på marknaden kommer att lägga sig så snart regeringen fått tummen ur och kan presentera ett färdigt förslag om fastighetsbeskattningen. De olika bud om uppskov med reavinstskatt gör att många potentiella köpare med bostäder ute i förorterna väntar med att realisera sin vinst där för att köpa något dyrare i stan. De säljare av bostadsrätter inne i stan med enorm värdeastegring de senaste åren vill säja innan årsskiftet, för att komma undan med 20% skatt istället för 30%. Det ger mindre hysteriska budgivningar som inte når samma höjder.
Klokt svar!
 
Några tankar:
Öresunsregionen har blivit mycket attraktivt att bo och leva i.
Det är en otrolig inflyttning till hela Öresundregionen. Företag flyttar hit eller startar upp nya försäljningsställen.
Många nya arbetstillfällen skapas. Människor rör på sig uppifrån landet och många Danskar köper hus här och det är brist på bostäder.

"Är vi för försiktiga eller skulle det vara våghalsigt att köpa ett så dyrt hus?"
Vet inte vad ni tänkt bygga för hus, standard osv men med tanke på ovan får ni säkert minst igen pengarna om ni skulle behöva flytta.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.