Hej!

Jag och min sambo ska snart flytta in i vår nya lägenhet där vi vill lägga plankgolv i alla rum. I dagsläget ligger det plastmatta i alla rum förutom ett, och under ett betonggolv.

Efter att ha läst på en heldel så verkar det som om man mer eller mindre måste dra upp plastmattan och sedan lägga det nya golvet på betongen och sedan skruva. Jag tycker dock att detta låter som så otroligt mycket jobb då man först måste förborra innan man får i varje skuv, samt att det ska vara flera olika typer av mellanlager (En tät ångspärr, golvpapp, spånskiva, plywood) innan man ens får börja lägga på golvet.

Jag undrar därför:
1. Kan man verkligen inte lägga ett plankgolv flytande i en lägenhet om man lämnar 10 mm expansionsyta längst väggarna som döljs under list?
2. Om man lägger flytande, kan man inte då bara lägga på golvpapp och sedan köra på?
3. Om man måste skruva golvet, går det att lägga en spånskiva som är så pass tjock så att man slipper förborra i betongen och endast fäster i spånskivan?
4.Vi tänkte köpa ett golv från Moelven, och de säger att man kan limma golvet rakt på betongen. https://www.moelven.com/se/produkter-och-tjanster/tragolv/limma-tragolv/ Är det någon som har erfarenhet av att limma golv direkt på betong? Känns som om de då borde spricka ännu mer då det inte kan röra sig alls? Men då verkar man iaf slippa lägga massa olika mellanlager som tar mycket på rumshöjden.

Så tacksam för alla tips, tricks och egna erfarenheter som ni kan komma med! Tack på förhand!
 
1 & 2 = Nej! Kommer bara att ge er problem.
3 Hör med Moelven.
4 Har limmat några plankgolv på betong med golvvärme, mest ekgolv från finska Trinity. Kolla över betonggolvet först så att det inte är svackor eller toppar. Isåfall får ni slipa och spackla med vad Moelven rekommenderar. Helst ska det vara max 2 mm nivåskillnad per löpmeter för att det ska bli riktigt bra. Fördelen är att det inte bygger något extra på höjden, men att det blir hårda stumma golv som upplevs nästan lika hårt som betong att gå på.
Men har ni inte golvvärme så kör på skruvat enligt tillverkare, är mitt råd.
 
Ok!

Tack för svar!

Så det bästa är då att riva upp matta, lägga en spånskiva + foam, och sedan lägga golvet med skruv. Får se om det får plats bara i höjd :/

En fråga till: Måste betonggolvet vara helt slätt om man sedan lägger på spånplattor flytande? Det borde väl jämna ut nog?

Mvh
Maria
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.