Hej,
Vi ska sätta upp en hylla i badrummet och funderar på bästa sättet att fästa den. Vi vill ha möjlighet att ta ner den i framtiden, varför vi gärna inte vill limma. Det är också bara halvkaklat, och jag vet inte hur bra lim skulle fästa på den målade väggen.

Jag har bifogat en skiss på hur väggen borde se ut i genomskärning, men vi kan bara gissa tjockleken på de olika lagren (förutom hyllan såklart). Träpanelen i en annan del av huset är ca 18 mm tjock, men jag vet inte om man kan anta att det är samma överallt. Det verkar som att 13 mm är en vanlig tjocklek på gipsskivor. Jag antar att tätskiktet bygger på någon mm och hyllan är 15 mm. Vår ursprungliga plan var att bara skruva upp hyllan och hoppas på att träpanelen klarar av att hålla upp den. Ett annat alternativ är att använda en mollyplugg, men jag vet inte om det finns sådana som klarar en så tjock vägg. För att det ska hålla tätt antar jag att man behöver fylla skruvhålet med silikon, oavsett fästmetod. Vad tror ni?
 
  • Diagramelement illustrerar konstruktion med träpanel, gipsskiva, tätning och hörnhylla. Enkel, stilren design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Ni har alltså målat direkt på tätskiktet enligt din beskrivning och bild…?!
 
K kniv skrev:
Ni har alltså målat direkt på tätskiktet enligt din beskrivning och bild…?!
Det är ett lager våtrumsspackel mellan också.
 
finns molly som klarar 28-45 mm tjocklek
finns även för 19-30 mm + även till 13mm
 
T tergo skrev:
finns molly som klarar 28-45 mm tjocklek
finns även för 19-30 mm + även till 13mm
Tack! Vi kanske testar det då!
 
T tergo skrev:
finns molly som klarar 28-45 mm tjocklek
finns även för 19-30 mm + även till 13mm
Då krävs det att det är utrymme mellan gipsskivan och träpanel.

@Boonde Är gipsskivan dikt ann mot träpanelen?
 
A A-Man_08 skrev:
Då krävs det att det är utrymme mellan gipsskivan och träpanel.

@Boonde Är gipsskivan dikt ann mot träpanelen?
Jag antar det, men vet inte. Mitt antagande var att man skulle kunna förankra bakom träpanelen, det borde vara ett luftrum där givet att man inte träffar en regel.
 
borde funka med en lite grovgängad träskruv oxså om du har träpanel bakom
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B Boonde skrev:
Jag antar det, men vet inte. Mitt antagande var att man skulle kunna förankra bakom träpanelen, det borde vara ett luftrum där givet att man inte träffar en regel.
Träpanel borde klara vikten av hyllan om den är 18mm.
 
K
Förborra ett hål med mindre dimension än skruven, borra bara genom tätskiktet och gips. Spruta in silikon eller våtrumsfog i hålet, upp med hyllan och skruva fast med träskruv.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Men herregud ingen plugg när du har fint trä bakom!
Gör som Kniv skriver.
 
Då kör vi på träskruv, vilket trots allt var den ursprungliga planen :)
Tack för hjälpen alla!
 
Krilleman
Rostfri träskruv av typen VVS-skruv är att föredra!

Inte något galvaniserat skräp som rostar.
 
  • Gilla
Boonde
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.