GCM 18V-216 kom med 24t klinga, den var i grövsta laget. Ersatte den med en 48t och snitten blev rena utan fnas.
Annars har jag alltid kört på med originalklingorna med perfekt resultat.
 
Är i affären nu. Jag tycker att Makitas kap- och geringssåg är skönare än både Bosch och DeWalt. Det enda som gör att DeWalt lockar mer är att armen inte sticker ut där bak. Makitan är billig, vilket oroar lite. Varför är den så billig?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Är i affären nu. Jag tycker att Makitas kap- och geringssåg är skönare än både Bosch och DeWalt. Det enda som gör att DeWalt lockar mer är att armen inte sticker ut där bak. Makitan är billig, vilket oroar lite. Varför är den så billig?
Vilken Makita är det du tittar på, svårt att lämna svar utan veta modell. ;)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vilken Makita är det du tittar på, svårt att lämna svar utan veta modell. ;)
Jag laddade upp en bild, men av någon anledning så kommer inte bilder upp. Det är en makita ls0815fln
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vilken Makita är det du tittar på, svårt att lämna svar utan veta modell. ;)
DeWalten hade ingen pil där man hade ställt in graden så det var oklart om man hade ställt in exakt rätt.
 
M Förstagångsköparen skrev:
DeWalten hade ingen pil där man hade ställt in graden så det var oklart om man hade ställt in exakt rätt.
Är det inte markeringen på vänstersidan av roterande bordet?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Är det inte markeringen på vänstersidan av roterande bordet?
Nej, det fanns ingen markering. Jag tog kort på det, men det går inte att ladda upp bilder för mig här.

Edit: Nu gick det att ladda upp!
 
  • Manuell skärmaskin med mätare, gula handtag, metallblad, varningsetiketter. Används för att skära mat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Är i affären nu. Jag tycker att Makitas kap- och geringssåg är skönare än både Bosch och DeWalt. Det enda som gör att DeWalt lockar mer är att armen inte sticker ut där bak. Makitan är billig, vilket oroar lite. Varför är den så billig?
Om Makitan känns bättre så får du väga det mot att den har utstickande gejdrar baktill.
Om det är nån kvalitetsskillnad kan jag inte uttala mig om, den ser väl ut att komma med 48T klinga iaf.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Nej, det fanns ingen markering. Jag tog kort på det, men det går inte att ladda upp bilder för mig här.

Edit: Nu gick det att ladda upp!
Kolla på vänstersidan.

Edit. Du har nog markeringar på båda sidor, den står på 18° nu.
 
K kniv skrev:
Dammuppsamlingen är ganska kass oavsett vilken kap/gersåg man kör. Det är klart bättre med dammsugare (fortfarande inte bra dammuppsamling) än utan, så det är där den stora skillnaden ligger och inte mellan olika modeller/tillverkare.
Jag köpte av misstag dammuppsamlaren till min Dewalt 777. Trots en bra dammsugare så hamnar nog hälften bedvid. Sågen och stativet är jag väldigt nöjd med men dammuppsamlaren är ett skämt.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Kolla på vänstersidan.

Edit. Du har nog markeringar på båda sidor, den står på 18° nu.
Men de andra hade tydliga pilar. DeWalten hade ingen pil så det var svårt att se exakt.

Bilden: Makitan hade en pil som gjorde det klart vilken grad man har.

Makitan hade 1400w. Boschen och DeWalten hade mer. Räcker 1400w eller?
 
  • Kap- och gersåg, vinkelinställning, tänder, grå, orange, blå, verktyg, precisionsskärning, träbearbetning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
På Boschen är det väldigt lätta att hitta 90 grader, den har till och med en "dent" så man känner var det är.

Men valet kanske hamnar på hur du tänker ha sågen, finns det en utstickande arm på baksidan så kommer den inte kunna stå in till väggen. Vill du alltid ha sågen uppe och in mot en vägg så blir valet troligen enklare. Jag kan ärligt talat säga att jag stör mig ganska mycket på att jag inte kan ha min såg uppe alltid in till en vägg men samtidigt har den andra fördelar.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
I Ironside skrev:
På Boschen är det väldigt lätta att hitta 90 grader, den har till och med en "dent" så man känner var det är.

Men valet kanske hamnar på hur du tänker ha sågen, finns det en utstickande arm på baksidan så kommer den inte kunna stå in till väggen. Vill du alltid ha sågen uppe och in mot en vägg så blir valet troligen enklare. Jag kan ärligt talat säga att jag stör mig ganska mycket på att jag inte kan ha min såg uppe alltid in till en vägg men samtidigt har den andra fördelar.
Jag vill precis som du ha den intill väggen, men stör mig på att det inte finns någon markör för vilken grad man har med DeWalten.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Men de andra hade tydliga pilar. DeWalten hade ingen pil så det var svårt att se exakt.

Bilden: Makitan hade en pil som gjorde det klart vilken grad man har.

Makitan hade 1400w. Boschen och DeWalten hade mer. Räcker 1400w eller?
För och nackdelar med allt. ;)
Dewalt, otydlig markering och grov klinga, inga gejdrar dock.
Makita, skön känsla, tydlig markering, men gejdrar.
Bosch, markering, bra klinga men gejdrar.

Dewalt kanske har någon annan modell med tydlig markering och utan gejdrar?
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
För och nackdelar med allt. ;)
Dewalt, otydlig markering och grov klinga, inga gejdrar dock.
Makita, skön känsla, tydlig markering, men gejdrar.
Bosch, markering, bra klinga men gejdrar.

Dewalt kanske har någon annan modell med tydlig markering och utan gejdrar?
Boschen har bärhandtag......
Bosch kap- och geringssåg, blå och silver, professionellt verktyg, precisionsskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.