Hej! Snyggar till badrummet lite. Rev då ner spegeln som var inkaklad (se bild) för att sätta upp ett skåp istället. Det räcker inte hela spegelhålet utan jag behöver snygga till det bakom. Frågan är hur man ska tänka... Har spegeln + Silikon agerat nåt slags tätskikt? Kan jag bara spackla och sen sätta upp skåpet eller vad har ni för smarta tips!?

God fortsättning!

Bruna kakelväggar, skadad spegel utan reflekterande yta, behov av reparation eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur gammalt är badrummet? Är det i en källare kanske det inte har något tätskikt?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nej, spegel + silikon utgör inte tätskikt, och inte kakel+fog heller, utan tätskiktet ska finnas bakom det.

Av det man ser på bilden verkar det inte finnas något tätskikt, eller så är det den vita färgen som anses vara tätskikt. Av kaklet att döma är det dessutom minst 30 år gammalt, så min rekommendation är att göra om hela badrummet. Du kan inte laga det där så att det blir tätt.
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
TheGame och 2 till
  • Laddar…
Hur nära är dusch/bad?

Är badrummet 20-30 år och det inte suttit tätskikt bakom spegeln hade jag inte brytt mig om att sätta dit något/fixat befintlig vägg.

Jag skulle bara satt upp en ny spegel/skåp. Statistiken över badrum som fått vattenskador bakom spegel lär vara få till antalet.
 
  • Gilla
Urban R och 10 till
  • Laddar…
B Byggareberg skrev:
Hur nära är dusch/bad?

Är badrummet 20-30 år och det inte suttit tätskikt bakom spegeln hade jag inte brytt mig om att sätta dit något/fixat befintlig vägg.

Jag skulle bara satt upp en ny spegel/skåp. Statistiken över badrum som fått vattenskador bakom spegel lär vara få till antalet.
håller helt med dig! Folk som tycker att det bara är att riva badrummet och bygga nytt har nog för mkt pengar och för lite i elräkning…
 
  • Gilla
Modski och 4 till
  • Laddar…
Mitt svar bygger givetvis på att det krävs ett fungerande tätskikt försäkringen ska gälla. Det gör den inte om man gömmer det där bakom ett skåp och något sedan händer.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Mitt svar bygger givetvis på att det krävs ett fungerande tätskikt försäkringen ska gälla. Det gör den inte om man gömmer det där bakom ett skåp och något sedan händer.
Anna_H Anna_H skrev:
Mitt svar bygger givetvis på att det krävs ett fungerande tätskikt försäkringen ska gälla. Det gör den inte om man gömmer det där bakom ett skåp och något sedan händer.
men om badrummet är så gammalt som du påstår så gäller ju inte försäkringen iallafall? Är väll bara upp med skåpet o va glad för det lilla?
 
  • Gilla
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
H Husärlivet skrev:
men om badrummet är så gammalt som du påstår så gäller ju inte försäkringen iallafall? Är väll bara upp med skåpet o va glad för det lilla?
Den gäller ju mot vattenskadorna, bara inte själva badrummet.
 
  • Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
Hej igen och tack för alla svar!

Som ni är inne på så är det ett gammalt badrum, och när det gjorde om senast (typ början 90-tal) så gjorde man det antagligen inte enligt konstens alla regler. Har exempelvis börjat plocka bort x antal mollyplugg som satt utan skruv och utan silikon. Kan nog konstatera att det inte finns mycket försäkringen täcker i dagsläget och det handlar bara om att ha en OK lösning i 5-10 år tills vi har möjlighet (läs råd) att renovera det helt och hållet.

Eftersom skåpet kommer att sitta lite högre behöver jag ordna en lösning för att åtminstonde täcka till nederdelen av spegelhålet. Skulle ni rekommendera att jag använder ett våtrumspackel eller någon slags skiva + spackel för att få det hyfsat ok?

Badrummet är litet som tusan och skåpet hamnar ungefär 1,5 m från duschen.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Den gäller ju mot vattenskadorna, bara inte själva badrummet.
Om försäkringsbolaget ska neka dig ersättning ska dom påvisa att brist på tätskikt bakom spegeln var bidragande. Det känns inte så sannolikt.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Den gäller ju mot vattenskadorna, bara inte själva badrummet.
Varför skulle det där orsaka en fuktskada?
 
Köp ett större skåp?
 
  • Gilla
Siggelito3000
  • Laddar…
Benkebustrumma Benkebustrumma skrev:
Hej igen och tack för alla svar!

Som ni är inne på så är det ett gammalt badrum, och när det gjorde om senast (typ början 90-tal) så gjorde man det antagligen inte enligt konstens alla regler. Har exempelvis börjat plocka bort x antal mollyplugg som satt utan skruv och utan silikon. Kan nog konstatera att det inte finns mycket försäkringen täcker i dagsläget och det handlar bara om att ha en OK lösning i 5-10 år tills vi har möjlighet (läs råd) att renovera det helt och hållet.

Eftersom skåpet kommer att sitta lite högre behöver jag ordna en lösning för att åtminstonde täcka till nederdelen av spegelhålet. Skulle ni rekommendera att jag använder ett våtrumspackel eller någon slags skiva + spackel för att få det hyfsat ok?

Badrummet är litet som tusan och skåpet hamnar ungefär 1,5 m från duschen.
Det spelar mindre roll vad du sätter där så länge det är ett "dött material", såsom sten, gips eller liknande som inte blir mögel. Målar du så gör det med våtrumsfärg. Det är mest det estetiska jag skulle brytt mig om. 1,5 meter från dusch är okej, du kommer inte få vattenskada där spegeln satt.
 
Benkebustrumma Benkebustrumma skrev:
Hej igen och tack för alla svar!

Som ni är inne på så är det ett gammalt badrum, och när det gjorde om senast (typ början 90-tal) så gjorde man det antagligen inte enligt konstens alla regler. Har exempelvis börjat plocka bort x antal mollyplugg som satt utan skruv och utan silikon. Kan nog konstatera att det inte finns mycket försäkringen täcker i dagsläget och det handlar bara om att ha en OK lösning i 5-10 år tills vi har möjlighet (läs råd) att renovera det helt och hållet.

Eftersom skåpet kommer att sitta lite högre behöver jag ordna en lösning för att åtminstonde täcka till nederdelen av spegelhålet. Skulle ni rekommendera att jag använder ett våtrumspackel eller någon slags skiva + spackel för att få det hyfsat ok?

Badrummet är litet som tusan och skåpet hamnar ungefär 1,5 m från duschen.

Eller köp kakel i nån passande färg som kanske går att blanda, beräkna antalet plattor som är lite bredare som det är nu, måtta plattornas bredd och feina / knacka ur resten.
Alternativt bygg till hyllan för att täcka , beroende på hur den är nu.
 
Täck med något spackel, ta våtrumsspackel om du redan har det, ingen skönhetstävling som jag förstår ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.