Hej!

Jag har monterat ett nytt SP vridfönster men det krånglar en aning.

När jag ska stänga så finns på höger sida (inifrån sett) en plastdetalj som tillsynes ska styra in en ”metall-krok” så att bågen hamnar rätt. Dock träffar den lite snett och nästan uppifrån för att sedan hoppa över.

Allt är i våg resp lod enligt vattenpass och laser och glipor är lika stora runtom.

Jag får för mig att det hade fungerat bättre om plastdetaljen suttit några mm högre upp.

Tips?
 
  • Säkerhetskedja på dörr, närbild, skadad, inomhusbelysning, säkerhetsåtgärd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschdörrlås i grå plast, metallhängsel, silverfärgade skruvar, svagt reflekterande glas, vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga tips?
 
S
Mina SP-fönster ser inte ut så där. Där ”kroken” går in där det är grå plast på din bild är det en barnspärr på mins som man trycker in för att vrida runt fönstret.
 
Jag har också en sådan spärr som sitter högre upp. Kanske våra
S sinuslinus skrev:
Mina SP-fönster ser inte ut så där. Där ”kroken” går in där det är grå plast på din bild är det en barnspärr på mins som man trycker in för att vrida runt fönstret.
Okej! Jag har en sådan spärr och ytterligare en krok högre upp. Ursäkta mina dåliga kvällsbilder men det är ju aldrig ljust den här årstiden….

Edit: Det är alltså kroken längst ner som krånglar för mig.
 
  • Mörkt rum. Öppet fönster vid träpanel. Fönsterlucka. Natttid. Speglar insynsskydd eller kyla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Aha,
Om du har justerat karmen så att springan är jämn så skulle jag nog bocka till metalbeslaget lite lätt.
 
Okej, ja det
S sinuslinus skrev:
Aha,
Om du har justerat karmen så att springan är jämn så skulle jag nog bocka till metalbeslaget lite lätt.
Tackar, det var det första som slog mig men ville försäkra mig om att det inte går att justera rätt först. Jag har endast justerat karmhylsorna.

Du vet inte om det finns någon justering på själva beslagen (det finnas massor med skruvar som håller bågen i karmen) som kan hjälpa att skruva på?
 
Redigerat:
Skulle jag vara dig skulle jag ta kontakt med en ÅF för SP-fönster till att börja med. Känns som att det kan bli dyrt om man bänder på fel ställe....
 
Låter klokt, så får det bli!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.