it-snubben skrev:
Slå i pannan igen...

Fullt medveten om att dhcp kör ett spann (dock sällan HELA subnätet som default).

Vad jag syftade på är att 10 resp 20 är så "jämna och fina" att de troligtvis inte är tilldelade. Om det skulle varit dhcp så blir tilldelningen sällan så. Låt säga att tilldelningen börjar på 10 och att han har startat IHC som första utrustning så är sannolikheten att exakt nio (9) andra utrustningar har startats innan Niben anslöts ganska liten. DHCP tilldelar nämligen oftast i steg om 1.

/Sherlock
Helt korrekt sherlock. En annan parantes som kan vara en bra tumregel. OM man använder sig av fasta IP´s så bör man placera servrar mellan 2-20 och vanliga datorer börjar vid 21. Det är lite av en inofficiell tumregel. 1:an är självklart Gateway :)

/Watson
 
:)

(tum)regler är bra att följa...

Det går ju också alldeles utmärkt att kombinera fast tilldelning för servrar och och dhcp för övrigt mer "flyktig" utrustning såsom datorer.
 
Har själv aldrig fått ny IP i hemma nätverket då nätet är stort nog att rymma mina datorer och ev besökande burkar. En router av någotsånär klass delar ut samma address varje gång om IPt är ledigt. De gånger det blir problem är när routern blir helt tömd och man börjar om. För då får grejerna IP i nummer ordning. Men detta är så sällan att jag tar smällen att rikta om ev portar.
 
Allt det där kan ställas in hur man vill av dhcp servern, den kan låsas mot mac adressen och spara den i minnet usel variant av statisk ip. Har bland Telia kört med för några år sedan.

Jag kör själv 3com, där delar den, när den är aktiverad fritt över hela spannet. Den har inte någon form av algorithm för utdelning utan är mer eller mindre helt random.

Men som sagt, i 3com routern kan jag ställa in precis hur jag vill att den ska dela. Kolla gärna i howto dokumenationen för dhcp för bsd/linux, där står allt specifikt. Tror till och med det är samma som körs på routrar.
 
... Nu var det ju faktiskt INTE alls .10 och .20 som h_berg hade utan istället .19 och .20. Således är det högst osäkert hur adressen tilldelades...
 
Hej,

För att hjälpa er på traven....så har IHC systemet en fast IP som man tilldelar i setupen på controllern. (.20)

Nibe applikationen fungerar på samma sätt. Den är tilldelad .19

Skoj att läsa alla åsikter...
 
Summering:

Du har gjort allt precis rätt och det finns tydligen en "workaround" som funkar. Synd bara att du inte kan använda samma adress för att nå dina enheter hemifrån som bortifrån. Det finns bredbandsroutrar som inte har samma defekt som Dlink, men de har ofta andra defekter istället. Jag har kastat ut två st Dlink och en Netgear - båda billiga och hopplösa fabrikat. Nu är jag inne på min andra Netgear och den är inte heller bra. Men den klarar i alla fall att adressera den externa adressen inifrån.

Pen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.