J
Hej,
Bor utanför Göteborg (elområde 3) i ett original-isolerat suterränghus från -68 med bergvärme ca 15 år gammal, IVT.

Vi har timmätning på elen, och vår gamla värmepump kan bara programmeras för ETT avvikande temperaturintervall per veckodag.

Var hittar jag statistik över längre tid om priser per klockslag och veckodag? Tanken är att sänka vid någon av högkostnadstiderna, antingen på morgonen eller sen eftermiddag till tidig kväll, då tyvärr med risk det blir för kallt på kvällen.

/J
 
nordpool eller hos din elleverantör
 
  • Gilla
Costanza
  • Laddar…
A
Du kan inte vända på det? Ha en lägre standard temperatur och höja vid lågpris?
 
J
Nordpool var komplex och jag hittade inte det jag sökte. Jag tittar på elen.nu och hittar ingen statistik där om timpris per veckodag och klockslag. Elprishistoriken ger ju inget då den inte är veckodag/timbaserad. Priset i sig är ju ointressant (om det inte är så katastrofalt så man bara stänger av).

Det blir för tidsödande att ändra manuellt varje dag det enda intervallet.

Jag kanske kan prova att sänka tex kl 16-20 på vardagar. Att värma extra på natten och sänka rejält hela dagen borde ge för kallt på kvällen, men det går ju att prova det med :) .
 
Redigerat:
J
Scouten skrev:
Du kan inte vända på det? Ha en lägre standard temperatur och höja vid lågpris?
Vår gamla apparat har en grundvärme i grader samt sänkning X grader inom visst tidsintervall. Så frågan är vilka tider :) .
 
2400-0600 är elpriset lägst
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag använder en app som heter Spotprisen men det finns fler. Enklare än att titta på Nordpool. Även min erfarenhet är att det är billigast mellan 24 och 06 även om det brukar börja dra iväg redan vid kl. 5. Skärmbild av energiprisdiagram, datumval, genomsnittspris anteckning, applikationsikoner, webbläsarfält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmklipp av mobilapp som visar elpriser per timme i Sverige, medelpris angivet, datummarkerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
J JRMKJRM skrev:
Hej,
Bor utanför Göteborg (elområde 3) i ett original-isolerat suterränghus från -68 med bergvärme ca 15 år gammal, IVT.

Vi har timmätning på elen, och vår gamla värmepump kan bara programmeras för ETT avvikande temperaturintervall per veckodag.

Var hittar jag statistik över längre tid om priser per klockslag och veckodag? Tanken är att sänka vid någon av högkostnadstiderna, antingen på morgonen eller sen eftermiddag till tidig kväll, då tyvärr med risk det blir för kallt på kvällen.

/J
Har en äldre Thermia jordvärmepump. Kollat på Ngenic och styr mot nordpool och timpris med hjälp av den. Fungerar riktigt bra. https://ngenic.se/tune/
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
J
Tack för svar. Vi kör nu allt varmvatten tidsstyrt tidig morgon, och stänger av värmen ett par timmar på sen eftermiddag/tidig kväll, vi har ju ingen automatik mot elpriset, bara ett avvikande tidsintervall per dag. Att sänka dagtid blev alldeles för kallt på kvällen, den viktigaste tiden.

Har hittat en app Say Watt som redan tidig kväll ger timpriser (prognos) för nästa dag så jag kan skruva lite inför nästa dag om det är extremt.
 
A
B basseman skrev:
2400-0600 är elpriset lägst
oftast men inte alltid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.