Har en kåk på 144kvm 1 -plan. Pumpen sitter på långsidan och innetemperaturen blir ojämn och direkt kallt i rummet längst bort.
Förstår att själva placeringen bidrar då luften måste förbi 90 grader hörn + 7m gång men tänkte höra om det är ide att byta ut till en kraftfullare pump? FH35 Mitsubishi har väl en äldre pump. Skiter i pengarna utan det handlar om att få ett bättre klimat inomhus
 
Har ingen erfarenhet av luftvärmepumpar men god ventilation krävs för att värmen ska kunna sprida sig
 
sätt en till i hörnet som blåser åt andra hållet. fh35 har några år på nacken, men är ändå bra pumpar. placering av pump, och hur huset är byggt ställer till problem oavsett pump.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Jag skulle också snarare komplettera med en pump till än byta ut den.
Det finns mig veterligen ingen pump som får luftströmmen att svänga runt hörn och dörröppningar.
 
A
L Lagerström skrev:
Har en kåk på 144kvm 1 -plan. Pumpen sitter på långsidan och innetemperaturen blir ojämn och direkt kallt i rummet längst bort.
Förstår att själva placeringen bidrar då luften måste förbi 90 grader hörn + 7m gång men tänkte höra om det är ide att byta ut till en kraftfullare pump? FH35 Mitsubishi har väl en äldre pump. Skiter i pengarna utan det handlar om att få ett bättre klimat inomhus
NEJ!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
DonPablo DonPablo skrev:
sätt en till i hörnet som blåser åt andra hållet. fh35 har några år på nacken, men är ändå bra pumpar. placering av pump, och hur huset är byggt ställer till problem oavsett pump.
bästa pumpen!
 
A
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle också snarare komplettera med en pump till än byta ut den.
Det finns mig veterligen ingen pump som får luftströmmen att svänga runt hörn och dörröppningar.
det finns säker en app som löser detta....
 
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
electroluxaren skrev:
det finns säker en app som löser detta....
Det låter lovande. Jag har en sådan pump och är väldigt nöjd, men jag har märkt att det blir lite kallt i sovrummet som ligger vinkelrätt från utblåset, särskilt om jag har dörren stängd. Har du något tips på en bra app. ;)
 
  • Haha
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Bra pump verkar det som men den kom 2012? och har hunnit utgå. Måste kommit något bättre under årens lopp? Effektivare och kanske mer energieffektiv?
 
Ska tänkta på det där med dörrarna. Kanske går att ha en app som kan öppna och stänga dörrarna när man är o spelar padel?
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
L Lagerström skrev:
Bra pump verkar det som men den kom 2012? och har hunnit utgå. Måste kommit något bättre under årens lopp? Effektivare och kanske mer energieffektiv?
Visst har man kommit med nyare pumpar som kan vara aningen mer effektiva i vissa temperaturer, men det hjälper inte problemet att den varma luften inte når alla ytor. Antingen en värmepump till eller element som stöd i de kallare delarna.
 
MultiMan
L Lagerström skrev:
Bra pump verkar det som men den kom 2012? och har hunnit utgå. Måste kommit något bättre under årens lopp? Effektivare och kanske mer energieffektiv?
Lite bättre har kommit, men inte särskilt mycket. FH35 är en av de mest driftsäkra pumpar som byggts, vilket är en annan viktig faktor till varför man inte byter ut den.

Jag har nyligen haft flera omgångar med runt -22 C och trots det gav min FH35 från 2017 fortfarande bra med värme, så nog fungerar den modellen utmärkt även med några år på nacken.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Mitzu är pålitliga, även Hero serien verkar svår att ta livet av.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.