Hej
Ett fritidshus byggt - 74 så inpregnerades bjälklagen med dåtidens medel (cuprinol?)
och det luktar fortfarande lite i huset
Går det att gå bort lukten?
Hur?
Hälsn Tomas Lagerberg
 
Genom att ta bort allt som är målat med cuprinol. Lukten sätter sig i i isolering också, så den måste bytas med... Om du vill bli av med all lukt alltså..

Jag böt 125 kvm blindbotten som var målat med cuprinol, och isoleringen i golvet... Isoleringen i väggarna fick vara kvar... När man får bort källan så avtar lukten, och nu efter närmare 10 år så luktar det inte alls längre....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Genom att ta bort allt som är målat med cuprinol. Lukten sätter sig i i isolering också, så den måste bytas med... Om du vill bli av med all lukt alltså..

Jag böt 125 kvm blindbotten som var målat med cuprinol, och isoleringen i golvet... Isoleringen i väggarna fick vara kvar... När man får bort källan så avtar lukten, och nu efter närmare 10 år så luktar det inte alls längre....
Hej! Jag tror vi var tvungna att göra samma sak, ett trossbottenbyte pga cuprinol. Det har gått några veckor sedan dess, dock upplever jag lukten fortfarande stark och att det fortfarande sätter sig i kläderna. Är detta normalt efter den korta tid som gått? Bytte du även golv och underlagsgolv? Gjorde du en ozonbehandling?
 
Redigerat:
Jag köpte och testade en ozongenerator, och den funkade inte alls på cuprinoldoften..

Det man kan göra är att skapa undertryck i grunden, så att luft kontinuerligt dras ner genom golvbjälklaget ... I början hade jag både en vanlig kanalfläkt och en Acetec avfuktare som blåser ut luft när den gör sig av med fukten... Fläkten tog jag bort efter nått halvår, avfuktaren är kvar... Man kan också köra med Corroventas avfuktare, de har en modell med kontinuerlig avluft...

Jag böt inget mer än isolering och blindbotten då för 10 år sen, men jag har passat på och bytt lite isolering i väggar när jag öppnat upp dem för att renovera tex badrummet..

Det tog nog 5 år innan lukten försvann såpass mycket så man inte tänkte på det längre... Sen var det ett tag till när det kunde kännas om man var borta på semester några veckor och stängde ventilation under tiden..
 
Redigerat:
Tack för bra svar, hjälper otroligt mycket. Vilken envis och otrevlig doft det är.

Bra att veta att ozonet inte funkar så bra på cuprinol. För vi har kört två gånger och började bli förtvivlade när det inte gjorde sån stor skillnad.

Vi har redan en avfuktare, också från Acetec (EvoDry PD), så tyvärr för sent för Corroventa. Men en extra undertrycksfläkt kunde vara intressant ändå. Tycker du undertrycksfläkten gjorde någon skillnad ? Och får jag isåfall fråga vilken fläkt du hade? Och varför du valde att sluta köra den?

5 år är ju en ganska lång tid, funderar på att uppdatera ventilationen i hopp om att lukten avtar snabbare. Har du gjort några erfarenheter med det, eller hade du samma ventilation hela tiden?
 
Japp, det gjorde stor skillnad för mig ... Jag hade en vanlig kanalfläkt, typ sån här: https://www.hornbach.se/p/kanalflakt-fresh-df125-dim-125/8828723/
Jag tog bort den när lukten började avta.. Tror jag körde nått halvår/år med den kanske...

Acetecs avfuktare blåser ju bara ut luft när den gör sig av med fukten, och har ni låg fuktighet i grunden gör den det rätt sällan....

Beroende på vilken typ av ventilation man har och hur tätt huset är så dras olika mycket luft upp ur grunden, och då tas lukten med... Jag hade tex tidigare en öppen spis som skapade kraftigare undertryck än vanligt i huset, och innan jag böt blindbotten och isoleringen luktade det extremt mycket när man eldade..

Jag har fortfarande samma (icke)ventilation, självdrag med hjälp av några badrumsfläktar... Byter man mera luft med FTX så är det klart att lukten minskar med.. Men det är ju ett större projekt..
 
Redigerat:
Tack för tipset med fläkten, är nog värt att testa.
Jomen precis, FTX är ett större ingrepp. Men som det är nun är jag nästan beredd att göra allt för att få bort detta:D

Blir ändå fundersam att lukten fortfarande sätter sig lite grann i kläder. Upplevde du också detta, eller har vi kanske inte hittat källan trots allt?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Japp, det gjorde stor skillnad för mig ... Jag hade en vanlig kanalfläkt, typ sån här: [länk]
Jag tog bort den när lukten började avta.. Tror jag körde nått halvår/år med den kanske...

Acetecs avfuktare blåser ju bara ut luft när den gör sig av med fukten, och har ni låg fuktighet i grunden gör den det rätt sällan....

Beroende på vilken typ av ventilation man har och hur tätt huset är så dras olika mycket luft upp ur grunden, och då tas lukten med... Jag hade tex tidigare en öppen spis som skapade kraftigare undertryck än vanligt i huset, och innan jag böt blindbotten och isoleringen luktade det extremt mycket när man eldade..

Jag har fortfarande samma (icke)ventilation, självdrag med hjälp av några badrumsfläktar... Byter man mera luft med FTX så är det klart att lukten minskar med.. Men det är ju ett större projekt..
Jag är så nyfiken, upplevde du fortfarande lukt i kläderna efter jobbet i grunden? Kan det verkligen fortfarande sätta sig i kläder även om källan är borta?
 
Jaja, det försvann inte på en gång.. Tog säkert nått halvår...
 
Okej då avvaktar jag med att riva huset ändå:)

Men jag hann kika under laminatgolvet och hittade en del limmade plastmattor under laminatgolvet som luktar förskräckligt, riktigt surt och unket. Du råkar inte ha någon erfarenhet med detta, kan den lukten också sätta dig i kläderna?
 
Vad har du för ytskikt på väggarna? Har rivit ut allt i vårt fritidshus på 50m2, det va masonit och luktade apa om högen med byggavfall.

Halva huset har fått ny isolering och gips på väggarna, ny golvisolering, golvspån och parkett/vinylgolv. Andra halvan ny isolering och panelskivor från Huntonit.

Tillsammans med en installerad luftvärmepump, nya friskluftventiler och paxfläkt i badrummet har ingen lukt kommit tillbaka på ett år.
 
Luktade masoniten i sig illa eller var den luktsmittad av cuprinol?

Själva ytskiktet är idag spånskivor från byggåret 75, bakom det sitter en svart folie och vad som ser ut som mineralull.
 
M ke_ms skrev:
Luktade masoniten i sig illa eller var den luktsmittad av cuprinol?

Själva ytskiktet är idag spånskivor från byggåret 75, bakom det sitter en svart folie och vad som ser ut som mineralull.
Svårt att säga, men troligen både och. Är det möjligtvis en Västkuststuga du har?

Har haft en Acetec EvoDry PD+ och kanalfläkt för undertryck i grunden sen våren 2020 men blev inte av med någon lukt trots det. Som sista lösning (byta syll o bjälklag är inte ekonomiskt försvarbart tycker jag) chansade jag på att riva ut alla ytskikt plus det mesta av isoleringen och det verkar ha gjort susen än så länge.
 
I mitt fall var det tryckimpregnerad syll, och jag fick rådet att måla den...
Det passade jag på att göra när jag böt isolering...

Inte för att jag tror den luktade något i mitt fall, men det kapslar väl in det lite i alla fall....
 
  • Gilla
MLindstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.