Har en carport som är sammanbyggd med huset och yttre långsidan täckt med vindpapp och panel. Golvet är gjuten betongplatta. Planerar nu att montera in en garageport men tänker inte göra det till ett varmgarage. Dock vill jag ju ha plusgrader där under vintern.

Trots att jag inte skall värma det så tänkte jag ändå isolera ytterväggen och undrar då om jag skall sätta plast mellan panel och isolering eller om jag skall skippa plasten? Har hört en del som anser det vara bättre utan plast om det inte skall värmas upp.

Taket skall jag i nuläget inte isolera då det ovanpå det ligger takpapp och en balkong/uteplats. Kan inte garantera att det taket är 100% tätt och vill inte riskera få vatten i isoleringen.

Är det då helt onödigt att isolera långsidan också? Andra långsidan ligger mot huset och kortsidan mot ett uppvärmt förråd så garaget kommer nog inte att bli helt kallt.

Bifogar en bild. Väggen till höger vill jag isolera. Tänkte bara trycka in isolering mellan reglarna och sedan spika på samma panel som på husväggen. Rätt eller fel???
 
  • carport.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Definitivt ingen plast. Och ja, det är bara att isolera mellan reglarna och sedan klä väggen.
 
I detta fall håller jag med jon_h, men.......... Det blir alltid extra trickigt när det är ett mittemellanläge som detta. Inte kalllt och inte varmt i ditt garage. Varken svart eller vitt utan en tydlig grå färg.

Om du inte använder plast så rekommenderar jag dig därför att inte ha alltför stor skillnad i temperatur i huset och garaget.
 
Det är inte bara att det inte är fullt uppvärmt, fukttillskottet där inne är ju inte i närheten av det som blir i ett bostadshus.
 
Tack för svaren.

Då skippar jag plasten och spikar panel direkt utanpå isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.