Tanken är att bygga en väg som går över en sankmark. Djupet ligger på ca 1 meter, därunder ligger något hårdare packad sandjord.

Så vägen kommer att bestå av följande nerifrån och upp:
  • glest lagada stockar parallellt med vägens riktning
  • tätt lagda stockar tvärs vägens riktning
  • en klass 3 markduk
  • 0-90mm eller 0-180mm
  • 0-16mm
Planen är att gräva undan gyttjan, lägga ner stockarna och sen fylla tillbaka gyttjan så stockarna ligger syrefritt. Det ska hålla för 32tons lastbil.
Jag har fått rådet att lägga ner sprängsten istället men jag tror de kommer bli enklare och billigare med stockar. Dessutom känns det lite roligare att ha en kavelbro.

På sommaren kan det torka upp, resten av året är det blött ända upp till marknivå. Så min främsta oro är att stockarna inte hamnar syrefritt och multnar.

Någon som har tips här eller är intresserad av uppföljning?
 
Jag föreslår att du bygger traditionellt, lägger kavelbron täcker med granris och sen täcker granriset med mtrl du får då du dikar bredvid vägen, Ovanpå detta kan du sen grusa
En välbyggd kavelbro bär en fullastad timmerbil utan problem, det lär vara dubbla vikten mot vad du tänkt och geotextil/nät en är inte alls nödvändig då du bygger en rustbädd eller kavelbro, utan ris och virke måste du nog ha nån duk eller nät för att fördela trycket men markdukar är ju en rätt sentida idé som gör det möjligt att bygga utan ris och trä

Absolut vill jag följa, gör gärna en projekttråd här eller på skogsforum.
 
Har man Inget emot diken så gräver man bort myren och lägger upp det undre bra materialet upp på vägen så att den kommer högre upp och kan torka ur. Detta kan ta en tid, ett halvår till 2 år beroende på material men det är bästa sättet att få en hållbar väg, kavelbroar osv är ganska mycke jobb att få riktigt bra. Beroende på hur snabbt du vill ut på vägen så får du välja förstärkningsmaterial eller bara bärlager, geonät. Geonät mot terassen och sedan förstärkningslager och Geonät ovan, bärlager , sist slitlager. Detta ger en väg som du kan köra tungt över ganska omgående, vägen blir ”armerad. Tjockleken på förstärkningslagret får man anpassa efter förhållandena men inte under 3ggr storleken.
Byt inte ut geonätet mot geotextil då den inte greppar stenarna lika bra och man kan få spårbildning. En sak till kan vara att int att köra på bärlagret ett år innan man drar på slitlagret så vägen får sätta sig.
 
  • Gilla
nosslin579 och 1 till
  • Laddar…
Många bra tips där Svammlet, stort tack. Det är många som avråder kavelbro, det finns alltid en riska att det ruttnar och sätter sig. De flesta jag pratat med rekommenderar istället att gräva ur myren och lägga sprängsten. Desto större block desto bättre och billigare blir det. Myren, som klassas som högkvalitativ jord, kan senare användas för att bygga terrasser.

Det undre materialet hade varit bra att bygga en väg på så det ska jag försöka använda, samtidigt vill jag göra så lite ingrepp utmed vägens fina natur.

Geonät var något nytt för mig. Planen är nu:
  • Gräva ur myren och ner till terassen
  • Sprängsten, ett rejält lager som går över vattenytan
  • Förstärkningslager 0-180mm, för att få en jämn vägyta
  • Geonät
  • Bärlager 0-32mm
Väntar lite med slitlager.
 
En myr består inte av lera, eller matjord. Det är torv. Det låter som att du har något annat.

konstruktionen med stockar tar man till när det är ”bottenlöst” dvs väldigt långt ner till något bärande. Här tycks du ju ha bärigt material 1m ner. Då låter det bättre att byta leran ovanför mot bättre material. Personligen gillar jag inte att gräva ner plast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.