Hej,

Igår skulle jag lufta och motionera termostaten på ett element för att bli av med lite oljud som pågått ganska länge.

Jag knackade försiktigt med änden av min skruvmejsel och allt var frid och fröjd.. trodde jag.

Det blev kallare och kallare på övervåningen.
Det är bara två av fem radiatorer som ger värme nu (varav en dålig värme).

Min frånluftsvärmepump körde hela natten med framledningstemperatur mellan 40-50 grader. Returen kom aldrig över 30 grader..

Nu är det runt 17 grader på övervåningen och det sjunker i ganska stadig takt.

Ringt rörisar men ingen har tid nu i mellandagarna (förståeligt).
Fick dock ganska bra hjälp och stängde temporärt av golvvärmen till nedervåningen (shunt) för att forcera värmen upp till radiatorslinga. Det ger viss effekt 1 grad ökning av returen på två timmar. Så systemet går riktigt trögt, därav tror jag det är stopp någonstans?

Kan jag göra något själv? Eller är det bara att samla in lite elradiatorer över helgen och vänta in röris för att spola hela systemet?
Kan man ens spola systemet i F750?
Har någon någon aning om vad en spolning av systemet kan kosta?

Information
NIBE F750
1.2bar tryck i systemet
Golvvärme nedervåning (shunt styrd)
Radiatorer övervåningen
Cirkulationspumpen står på III
Värmebärarpumpen går i 100%
Purmo MMA koppel + termostater + radiatorer
Enrörsystem för radiatorslingan.
 
Redigerat:
J JOlsson91 skrev:
Purmo MMA koppel + termostater + radiatorer
Enrörsystem för radiatorslingan.
Är radiatorkoppelna gjorda för enrörssystem, eller inställda för enrörssystem om de är omställbara?

Var knackade du?

Om du mäter temperaturen på inkommande och utgående rör till varje radiator, vad får du för temperaturer då vid varje radiator?

Vet du hur slingan går?
 
Kolla om det sitter något smutsfilter på värmekretsen som behöver rensas. Viktigt att värmesystemet renspolas i samband med driftsättningen i ett nytt hus. Ofta blir det inte gjort. Massor med skräp i värmevattnet kan ställa till en mängd problem.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är radiatorkoppelna gjorda för enrörssystem, eller inställda för enrörssystem om de är omställbara?

Var knackade du?

Om du mäter temperaturen på inkommande och utgående rör till varje radiator, vad får du för temperaturer då vid varje radiator?

Vet du hur slingan går?
Kopplena är för enrörs, dom är identiska med dessa. Men jag var ej med när huset byggdes så vet ej egentligen.

Jag knackade försiktigt på hela kopplet och lite extra runt termostatventilen.

Ska handla en riktig IR termometer imorgon, så har bara "handtermetern". Den säger iallafall att värmen är riktigt varm på ett inkommande rör på element 1. Utgående är lite svalare.
Element 2 är båda ganska svala, men viss värme finns där; säg hälften av det på element 1.

Övriga element är lika(element 3,4,5), och var helt kalla inkommande och utgående. Nu har dom dock fått värme men inte alls i samma klass som 1,2.

En ny teori är att returvattnet från golvvärmen letat sig upp bakvägen till övriga element och man värmer nu dessa på returen från golvvärme shunten.
ljudet i element 2 har också tagit fart igen och jag funderar således på om flödet har tagit stopp i närheten av element 2 och flödet från golvvärmens separata pump och VPns pump möts och skapar kavitation och oljud?? Men det känns djävulskt osannolikt :rofl: (alternativt att man råkat växla slangar i något koppel)
isåfall har det varit så sedan start av hushållet.

Jag vet ej hur slingan går exakt, men kan nog eventuellt fixa fram någon ritning. Jag har chansat att första elementet i slingan är det närmast VPn och genomföringen i taket.
 
J Josth skrev:
Kolla om det sitter något smutsfilter på värmekretsen som behöver rensas. Viktigt att värmesystemet renspolas i samband med driftsättningen i ett nytt hus. Ofta blir det inte gjort. Massor med skräp i värmevattnet kan ställa till en mängd problem.
Har inte sett till något smutsfilter, men inte plockat bort fronten på pumpen heller.
 
Är golvvärmeshunten inställd för enrörssystem?
Ligger golvvärmeshunten på en egen slinga eller ihop med någon annan slinga?

Är golvvärmen original eller har den kommit till i efterhand?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är golvvärmeshunten inställd för enrörssystem?
Ligger golvvärmeshunten på en egen slinga eller ihop med någon annan slinga?

Är golvvärmen original eller har den kommit till i efterhand?
Golvvärmen är orginal.
Shunten delar på framledning för pannan(som är inställd för radiatorer)
Den har en flödes termostat(ventil?) Som agerar som överhettningsskydd så man inte trycker ut för varmt vatten i golv slingorna.
Returen från golvvärmen delas direkt till samma returledning till övriga systemet, men tillåts också gå runt till golvvärmen igen.

Det är denna shunt

Bifogar även en bild från hur det ser ut i skåpet.
 
  • Värmesystem med rör, mätare och elektriska komponenter i en skåpsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Maxtermostaten på golvvärmeshunten är just en maxtermostat, den ska typ aldrig strypa flödet.

Ställdonen på golvvärmefördelaren ska sällan strypa flödet.

För att ovan nämnda ska ske så måste dels golvvärmeshuntens förinställning injusteras, dels slingornas förinställning.


Om jag fattar det hela rätt så ligger golvvärmeshunten på en egen slinga parallellt med en/flera enrörsslingor.

För att enrörsslingorna ska få tillräckligt med flöde så måste flödet in i golvvärmeshunten strypas ganska mycket.
Den röda ratten mitt emot maxtermostaten stryper flödet från golvvärmeshunten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Maxtermostaten på golvvärmeshunten är just en maxtermostat, den ska typ aldrig strypa flödet.

Ställdonen på golvvärmefördelaren ska sällan strypa flödet.

För att ovan nämnda ska ske så måste dels golvvärmeshuntens förinställning injusteras, dels slingornas förinställning.


Om jag fattar det hela rätt så ligger golvvärmeshunten på en egen slinga parallellt med en/flera enrörsslingor.

För att enrörsslingorna ska få tillräckligt med flöde så måste flödet in i golvvärmeshunten strypas ganska mycket.
Den röda ratten mitt emot maxtermostaten stryper flödet från golvvärmeshunten.
Okej!
Ja, det är T Kopplingar från VPn till radiatorslingan och sedan till golvvärmen, gäller både fram/retur.

Däremot är ju pex slangarna grövre än till radiatorslingan.

Hatten mitt emot maxtermostaten är helt öppen (max till motsols).
Du menar att golvvärmen "suger" för mycket vatten nu?
Vet inte heller om jag vågar pilla på saker och ting då jag inte vet vad man ska ha för kontrollpunkten för att det ska bli bra.

Jag har gett upp lite på problemet med den otroligt högt susande radiatorn i dotterns rum också och får nog ta hit en fackman som får felsöka det vidare. Det är relaterat till för högt flöde, så har strypt VPns pump till 50% nu. Allt ljud är inte borta, men nu kan iallafall dottern somna där inne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.