Ska det verkligen vara så att man "borde köpa till kalibrering" när man köper en ny TV? Valet är såklart frivilligt, men hur många blir inte osäkra och köper tjänsten. Tycker att detta borde vara gjort från fabrik. Hoppas inte det blir så när man ska köpa fordon mm.
 
Det enklaste är att sänka kontrasten när en ny TV inhandlas. Det står nästan alltid inställd på max.
 
C
Nu kommer det säkert att komma in en massa videofiler här och påpeka hur superviktigt det är med rätt kalibrering, kablar, signalkällor, rummets väderstreck, elektromagnetiska fält m.m. och hur dåliga tillverkarens grundinställningar är jämfört med "referens".

Men nej, det är naturligtvis inte nödvändigt att "kalibrera" en TV. (Kalibrera betyder för övrigt att man mäter hur mycket något avviker från en referens, inte att man gör något åt det.)

Alla moderna TV-apparater har en massa färdiga "profiler" för bildinställningarna - typ "neutral", "vivid", "movie", "sport" osv. Välj den du tycker passar bäst och om du vill detaljstyra det kan man gå in och skruva på enskilda inställningar för ljus, kontrast, filter, RGB osv.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Inte nödvändigt nej men vill man ha ut max från sin tv så ska man såklart kalibrera den.

Dock så brukar det vara tillräckligt att googla på sin tv:s modellnummer för att få fram värden från någon som faktiskt har kalibrerat.
Utgå från dessa värden och sen justera efter tycke och smak så är man nära nog
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
Krilleman
Att Media Markt och Elgiganten vill pracka på dig både avbetalning, försäkring och kalibrering har ju att göra med deras lust att tjäna pengar på dig.

Jag köpte en billig TV på rea förra året, killen i kassan blev tjurig då jag tackade nej till alla tre "tjänster" som han ville att jag skulle köpa.

Avbetalning?
- Nej, du kan dra kostnaden direkt på kortet.

Extra försäkring?
- Nej, jag har en alldeles ypperlig hemförsäkring redan.

Kalibrering?
Nej, det klarar jag fint själv utan att betala 1500:-

Jag borde ha filmat hans nyfunna grinighet !!!
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Inte nödvändigt nej men vill man ha ut max från sin tv så ska man såklart kalibrera den.

Dock så brukar det vara tillräckligt att googla på sin tv:s modellnummer för att få fram värden från någon som faktiskt har kalibrerat.
Utgå från dessa värden och sen justera efter tycke och smak så är man nära nog
Helt fel.
En riktig kalibrering sker efter hur det ser ut där TV:n ska stå. Man kalibrerar allså TV:n efter ljusförhållandena, butiken har ingen aning de förutsättningarna.
Det är enbart ett sätt att försöka tjäna några kronor extra eftersom de knappt har några påslag på TV:n. De får in sina pengar på försäkringar, tillbehör som väggfästen och kablar samt, just det, kalibreringar.

/edit
Ser nu att du inte nödvändigtvis menar att man ska köpa tjänsten i butik. Sorry om jag missförstod dig. :)
 
Googla på tvns modell och kalibrering så hittar du bra förslag. Så kan du välja den du tycker funkar bäst.
 
K
Hur man vill kalibrera sin tv är högst personligt! Jag själv gillar exempelvis ”såpopera” effekten och mjuk bild vilket är det första man ska stänga av vid en korrekt kalibrering. Föreslår att du väljer ett förinställd läge på tv’n som du gillar och sedan ev gör några små justeringar.

Färgerna etc kan man kalibrera med mobilen på exempelvis nyare samsung tv. Har du ex Apple TV kan du kalibrera via den osv.

Att betala en butik för en kalibrering är helt bortkastade pengar.
 
R
Sen ska ju sägas att på vissa high end tv:s så är det så fult att vissa finjusteringar inte är aktiverade från start utan de behöver aktiveras av en godkänd kalibreringstekniker.

obs! Jag förespråkar inte att betala för det från butik. En vanlig användare har svårt att se skillnad/motivera kostnaden för detta.
En hifi/hemmabio nörd med dedikerat bio/tvrum kan tycka det är värt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.