Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Kommunalt vatten blir även dyrare. Egen brunn inga avgifter.
Ha ha! Sen en vacker sommardag står du där utan vatten och behöver betala för det.
 
Har egen borrad brunn i stugan å betalade 80000 kr för borrhåll, pump, hydrofor, slang å grävning. Nu är vi ju inte där så jättemycket men ju mer kubik vi tar upp ju billigare blir ju kubikpriset. Hade så bra vatten så jag klarar mig utan filter men jag vill nog påstå att andelen som behöver något slags filter är fler än dom som klarar sig utan
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Eget vatten. Enbart filter för små mängder järn och svavelväte.

Oändligt med kristallklart vatten som smakar finfint. Slipper va beroende av kommunen att leverera vatten, och kan höja priserna hur mycket som helst.

Avlopp ungefär det samma.

Med en kostnad på över 500000 för att ansluta till kommunala va det ganska enkelt val att borra nytt och gräva ner ett minireningsverk.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Tidigare Jö Kl har idag bytt till Gipsvägg om ni undrar varför det dyker upp liknande trådar:cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Blodsoppen och 7 till
  • Laddar…
Många är glada att A inte rinner i diken för då är det lätt att V blir kass. Är det sommarlov? Julledigt? Jag känner också att det ska bli skönt att jobba på måndag.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G Gipsvägg skrev:
Ha ha! Sen en vacker sommardag står du där utan vatten och behöver betala för det.
Möjligtvis om brunnen är underdimensionerad. Min gamla brunn var det, det nya är det inte. Skulle du vara intresserad så finns det bilder jag lagt upp för några år sen.
 
R
Don’t feed the troll, ett tips är att kolla TS tidigare trådar.
Han/hon har dessutom bytt nick precis, förstod väl att han/hon blivit genomskådad som nån som har tråkigt på vinterlovet och bara vill trolla.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
G Gipsvägg skrev:
Ha ha! Sen en vacker sommardag står du där utan vatten och behöver betala för det.
Har i 20 år aldrig haft brist på vatten. En sommar för längesen så hade jag glömt trädgårdskranen på, och gardenakopplingen lossnade. Vi var borta en helg och kom hem. Då var deg tomt i brunnen. Men på ett par timmar rann det fort till igen
 
G Gipsvägg skrev:
Säg något positivt eller några fördelar med eget VA då?
Du slipper ta ut kommunen varje gång vatten å avlopp krånglar , man får lösa saker själv
 
L larsson r skrev:
Du slipper ta ut kommunen varje gång vatten å avlopp krånglar , man får lösa saker själv
Hur ofta är det problem med VA-nätet utanför fastigheten?

Hur ofta är det problem med inkommande kallvatten mellan överlämningspunkten och avstängningsventilerna som brukar sitta på var sin sida om vattenmätaren?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ofta är det problem med VA-nätet utanför fastigheten?

Hur ofta är det problem med inkommande kallvatten mellan överlämningspunkten och avstängningsventilerna som brukar sitta på var sin sida om vattenmätaren?
Hur ofta ä det problem med eget vatten å avlopp
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Hur ofta ä det problem med eget vatten å avlopp
I mitt hus har jag snart bott i 20 år. Jag har aldrig haft problem med varken brunn eller avloppsreningen (förening). Prislappen är betydligt mycket lägre än för kommunalt per månad. De funderade på att dra kommunalt vatten till området och ville då ha över 300 tkr för något jag redan har.

Vattenkvalitén är god (efter filter som tar bort järn och mangan). Avloppsanläggningen vi har (16 fastigheter delar på den) levererar renare vatten ut än det kommunala reningsverket. När vi installerade den så drack säljaren av vattnet ut...
 
  • Gilla
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
G Gipsvägg skrev:
Planerar att bygga hus eller köpa färdigt och läser runt här på forumet att egen VA är riktigt dåligt. Vattnet har sämre kvalitet och mycket konstiga substanser som bla är cancer- och allergiframkallande. Det är dyrt och opålitligt osv.

Varför ger ni er själva denna huvudvärk och bygger eller köper hus med egen VA?
Varför bor du inte hyrd lägenhet med kommunalt vatten och avlopp?
 
L larsson r skrev:
Hur ofta ä det problem med eget vatten å avlopp
Med anledning av ditt föra inlägg så låter det som att det "till och från" är "fel" på VAt så att man är tvungen att ringa VA-nätägaren för att få felet åtgärdat.
L larsson r skrev:
Du slipper ta ut kommunen varje gång vatten å avlopp krånglar , man får lösa saker själv
Eller hur menar du med det sista som jag citerar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.