GK100 GK100 skrev:
Varför lägger du inte in en bild på avsnittet runt ventilen? Det har alltid satts backventiler vid påfyllningar om du så backar till 40-talet. Sen är det inga direkta risker med värmevattnet det är mest rent vatten mättat med järn i olika form så knappast något biologiskt aktivt som din tidigare nämnda salmonella eller om du tänkte på mer närliggande legionella.
Ska försöka komma ihåg och ta en bild, så får jag återkomma.
 
B bradgard skrev:
Ska försöka komma ihåg och ta en bild, så får jag återkomma.
Nu har jag påmint mig själv, bild följer.
Rörmokaren satte nån märklig anslutning vid samma returledning (första bilden). Sen är det en gammal anslutning (andra bilden) och så påfyllningskranen sista bilden. Kan det finnas en backventil i den där kranhistorien?
 
  • Kopparledningar, ventiler, blå rörklammer, golv, vägg, avstängningsventil, gallerbrunn, installation för vatten eller gas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-rörinstallation, vinkelventil, märkt med "KÄLLAR-RADIATOR", vägg, vitt rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vattenkran ovanför rostfri ståldiskbänk, mot slitna väggytor, installation med rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
På första bilden är det en avtappningsventil, den används när systemet ska tömmas.

Andra bilden visar smutsfilter eller backventil, sitter den på ledningen från bild 3 så lär det vara backventil på bild 2.
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
På bild 2 sitter backventilen som den ska.
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
Snygg kulturkrock mellan galvade rör för tappvatten och pressade kopparrör.
 
M -MH- skrev:
Snygg kulturkrock mellan galvade rör för tappvatten och pressade kopparrör.
Tänkte du på andra bilden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.