en annan sak är priset på kakellistor. Vil man halvkakla av besparings skäll och avsluta med en kakellist så kan det blir dyrare än väntat ;)
gaia
 
Bara ett förslag.
Var hos den lokala kakelhandlaren idag och tittade.
På ett par montrar hade de satt upp ett dyrare kakel 130 högt ifrån golvet (bara ögonmått) efter det en bård och resten upp till tak hade de satt ett billigt 10*10 vitt kakel som pasade ihop med det andra. detta var satt på diagonalen.
På det sättet får du behålla det dyra kaklet men du får även kakel hela vägen upp.
Sedan om det är snyggt eller ej överlåter jag till var och en att bestämma.
Personligen skulle jag valt ett billigare kakel....
 
Anis: 8500,- i kakel till 6 m2 är ju ganska acceptabelt pris tycker jag. I vårt fall blir det ca 12000,- för 3,5 m2 om vi helkaklar. Dessutom är det ju gästtoan... Men kaklet är helt rätt och så fiint !

Men jag ger mig, någon sovjettoa vill jag inte ha ! Blir dyrt att helkakla, men vill ha det fina kaklet.

Gaia: Helt rätt angående lister, visade det sig när jag tog fram kalkylatorn... Dessa lister kostar 120,- för 13 cm.
 
Nu har jag sett denna typ av kakling i byggnadsvårdstidningar, tydligen så kaklade man på detta sätt "förr".
Kanske dock lite lägre än vad jag tänkte, närmast axelhöjd och avslut med liten list. Mycket snyggt !
Med ljust krämfärgat kakel med hantverksskänsla skulle det bli snyggt ! Men tyvärr sparar det inga pengar för listen blir dyr.
 
Vad som är snyggt avgör ju ingen annan än du själv. Kör hårt!
 
Gör så om du tror att det blir fint.
Vi kommer inte kakla hela vägen upp i något badrum. Jag har aldrig sett ett badrum där det har varit fint med kakel hela vägen upp (påminner mig om offentliga toaletter, och alltid konstigt avslut längst upp med silikonranden mot taket...) Andra här tycker det är mycket snyggare hela vägen upp, så det är helt upp till hur ni vill ha det.
 
JonOMaria skrev:
Jag har aldrig sett ett badrum där det har varit fint med kakel hela vägen upp (påminner mig om offentliga toaletter, och alltid konstigt avslut längst upp med silikonranden mot taket...)
Man måste ju inte ha silikon. Jag har alltid list, tycker silikon är fult som stryk.
 
Klart att du inte ska ha helkaklat! jag tycker man kan få en mycket mer ombonad känsla om man avslutar med en list av något slag, men att man gjorde så förr stämmer väl till viss del men man helkaklade även "förr" och att bygga badrum är knappast något för "byggnadsvårdsfa****terna" som nog föredrar utedass :)
Vi funderar också fram o tillbaka på hur vi ska göra, problemet är för oss pengar, det är svårt att hitta en billig och snygg list att avsluta med (tips mottages). Vi har iofs en onormalt smal budget..och utedass :(
 
Men list... måste den vara av kakel? För våra grannar kaklade en bit upp och satte en trälist över, inte inne i dusch o så förstoss, men i resten av badrummet, och det blev väldigt fint, det blev lite lantlig känsla.
 
Tänkte att det är billigare än kakellist alltså... =)
 
Bra förslag med trälist !

För tillfället lutar det dock åt helkaklat och att försöka hitta kakel i rimligt pris, bara för att då är hela väggen klar och vi behöver inte fundera på hur man skall måla o.s.v.
 
En bild från en gästtoalett
625790fc82096eaae2fba208b9bf8315.jpg
 
Hejduk..tig skrev:
En bild från en gästtoalett
[bild]
sååå snygt! En liten helkaklat toa blir aldrig så fin som den på bild, oavsett hur dyra kakel sitter ändå upp till tak, tycker jag ;). Helt omotiverat att kakla hela väggar när det inte finns någon dusch i rummet. Annat gäller offentliga toaletter där man väljer det praktiska att kunna tryckspola väggarna ...
Kakellist är dyra men det är dem som ger det rätta finish. Halvväggs kakling ser man inte ofta i kakelbutiker ... dom vill ju sälja kakel i massor och helst också för taket :)
gaia
 
Snyggt!!

Det var just så jag menade med 120 cm kakel.
Det ser hemmatrevlig ut. dessutom om man kör någon neutral färg på kakel, så sen om man tröttnar på badrumet så kam man bara måla om väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.