Hej!

Jag har nyligen byggt en verkstad/garage på 10.8x8.4 med 3 meter i invändig takhöjd. En oisolerad mellanvägg delar upp det för varmförråd.
Det är isolerat med 145+45 i väggar, 400 lösull i tak och plastat. Köpte väggar, fönster och takstolar från Lundqvist och resten knåpade jag ihop själv från diverse bygghandlar. portar är invändiga vikportar från prido. 200 isolering i plattan.

Värmen är en IVT Aero Luftvärmepump som är markerad med Orange rektangel i bilden och ställd på 18 grader med fullt mutter på fläkten konstant. En temperaturmätare som ligger i fönstret tvärs över garagedelen visar mellan 12.8 och 16 grader. Mest beroende om luftvärmepumpen håller på att avisa eller inte.

Nuvarande ventilation är markerad på bilden med blå pil för inkommande och röd för utgående, 100mm diameter. Alla ventiler är på samma höjd (ca 2.2m) och min pax-fläkt som jag monterade från början har gått sönder. Denna används dock enbart då jag skitade ner med vinkelslip eller vid målning. Dörr mellan förrådsdel och garage är öppen då jag inte aktivt är i garaget.

Avfuktare som är för liten står alltid och tuggar i garagedelen. Brukar visa mellan 30 och 60 luftfuktighet.

Nu till problematiken, Jag har sedan det blev minusgrader haft kondens längt ner på insida fönster samt nu när det börjar vara kallare än -20 en liten isbit som formerar sig i hörnen på fönstret. Kondens finns även på vikportarnas aluminiumprofiler men det får jag nog leva med. vid minus 30 är det t o m frost på dessa.

Idag torkade jag t om från fönsterbrädan då det hade runnit ner dit...

Hur löser jag nu detta?
Ska jag köpa ny badrumsfläkt som får stå på lite?
Montera ventilation i mellanvägg?
Borra ytterligare ventilation i yttervägg?
Höja värmen till 21 grader?

Tacksam för eventuella svar.
 
  • Handritad planritning med anteckningar, möbler, mått, blå linjer på vikt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Du har nog satt fönstren för långt ut i fasaden?
 
haha5810 haha5810 skrev:
Du har nog satt fönstren för långt ut i fasaden?
Jahapp var det så jävligt.
Jag har satt fönster längs med panelen för att slippa utvändig salning eller vad man nu kallar det. tycker jag har likadant på huset men aldrig upplevt något problem där. Gamla och nya fönster.
 
E Evertsr skrev:
Jahapp var det så jävligt.
Jag har satt fönster längs med panelen för att slippa utvändig salning eller vad man nu kallar det. tycker jag har likadant på huset men aldrig upplevt något problem där. Gamla och nya fönster.
Du kanske har smalare läkt bakom panelen på huset ?
 
Tomture61
E Evertsr skrev:
Jahapp var det så jävligt.
Jag har satt fönster längs med panelen för att slippa utvändig salning eller vad man nu kallar det. tycker jag har likadant på huset men aldrig upplevt något problem där. Gamla och nya fönster.
Monterade mina fönster / dörr / port jäms med bärande virke till ytterväggar .
Så fick sala på mellan fönster-dörrkarm och foder .
Ser snyggare ut enligt mig .

Ang din ventilation , vad har du idag , parkerar du snöiga bilar , vilken temp / luftfuktighet ?
 
haha5810 haha5810 skrev:
Du kanske har smalare läkt bakom panelen på huset ?
Jag vet helt enkelt inte. har aldrig bytt panel på huset. bara ribb runt om. Men det ser ut som att det faktiskt finns en ca 30mms distans på foder runt fönster så de är troligen monterade längs med regelvirket. :(

Tycker bara det är underligt att det blir så pass stor inverkan. letat upp lite bilder och överblivet från bygget och spikläkten som skiljer vindväven och panelen kan ju inte vara mer än 30mm tjock. får väl helt enkelt bita i det sura äpplet och flytta in fönstren längs med pappen till sommaren.
Noterar dock stor skillnad med temperatur. är väldigt lite kondens idag med -5.


Tomture61 Tomture61 skrev:
Monterade mina fönster / dörr / port jäms med bärande virke till ytterväggar .
Så fick sala på mellan fönster-dörrkarm och foder .
Ser snyggare ut enligt mig .

Ang din ventilation , vad har du idag , parkerar du snöiga bilar , vilken temp / luftfuktighet ?
Jo det var ju min tanke men gjorde tydligen fel. En tabbe kanske man får köpa när man knåpar ihop en byggnad själv.
Frugan (och jag tydligen? knappt fått prova än) har inhandlat en elbil så den körs in ibland. men jag har ju som sagt en avfuktare som tuggar konstant med. Ventilationen är undermålig i nuläget då pax-fläkten är trasig. inga mängder snö på den bilen då den parkeras i parkeringsgarage med.
 
Tomture61
Min ventilation är självdrag, inluft är under garageport 10-15 mm mellanrum. Frånluft är 160 mm rör + 20 gr och luftavfuktare. Parkerar ingen snöig bil men torkar blöt /isig ved titt som tätt . Funkar utan problem.
 
E Evertsr skrev:
Avfuktare som är för liten står alltid och tuggar i garagedelen. Brukar visa mellan 30 och 60 luftfuktighet.
Med en korrekt dimensionerad avfuktare så bör problemet försvinna, eller i vart fall bli acceptabelt litet.
Vid -20C bör nog RH vara under 40%. Vid närmare eftertanke så bör det nog ligga där alltid vid temp under 0C, och då kanske under 30% vid -20C.

Jag hade aldrig flyttat in några fönster. De ska vara i liv med fasaden. Allt annat är apfult i mitt tycke. I så fall hade jag nog prövat att få dit lite isolering runt fönstren ända ut till panelen. Så bygger jag mina väggar när jag tilläggsisolerar fasaden. Ca 5-7 cm bred remsa asfaboard ända ut till panelen. Sedan går all panel dikt an fönsterkarmarna för att minimera kalluften.

Mer värme bör också hjälpa till, men det känns ju inte som ngt vettigt alt med de sanslösa elpriser som nu är.

Det kan också hjälpa att sätta dammfilterlister mellan bågarna om det är vanliga kopplade fönster.
 
Gör en fönsterventil eller skaffa en bättre avfuktare. Själv saknar jag ventilation i garaget. Kör med öppen dörr/port och skapar tvärdrag om jag pysslar med något som kräver ventilation. Dock har jag en avfuktare som håller luftfuktigheten på lagom nivå för att undvika mögelproblem.
 
  • Gilla
pilen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.