Vi har ett fritidshus byggt ca -61 med varmvattenberedare. De 20 år jag har varit i släkten har den bara hängt där. Aldrig luftats av eller tömts eller nåt. Huset står med underhållsvärme på vintrarna. Vi brukar bara sätta på den när vi kommer och stänga av när vi åker. Men nu hostade och rosslade det rejält ur kranen av luft som kom ut med varmvattnet när vi kom. Inget när man spolar kallt, bara varmvattnet. Det blev bra när vi spolat en stund för att sen återkomma nästa morgon och sen lite då och då under dagen.

Vattnet är lika varmt som vanligt och det är lika i både kran i köket, handfatet på toaletten och i duschen. Nån idé på vad som kan vara fel? Börjar varmvattenberedaren ge upp? Den värmer som sagt som vanligt.

Tacksam för snabbt svar om någon har nån idé då vi bara är här några dagar och ett sällskap ska hyra stugan nästa vecka.
/Josefine
 
  • Gul vattenberedare med märket "Thermia." Synliga röranslutningar undertill. Varmtonat ljus. Reflektioner på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem under handfat med ventiler och flexibla anslutningar mot blommig tapet. Upp och nedvänd bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul vattenvärmare, blommig tapet, kedja, termostat, rör, del av toalett, gammaldags interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Det är inte någon som har vridit upp någon termostat på varmvattenberedaren?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Följer tråden, då vi har samma fenomen i sommarstugan. @Mikael_L: på vilket sätt kan det ha med en högt ställd termostat att göra?
 
Mikael_L
Jag tänkte ifall det kokar, eller kanske mer fäller ut gaser från vattnet.
Jag skulle i alla fall fundera lite på om temperaturen har ändrats.

Det är ju liksom ett trycksatt system, så det kan ju inte komma in någon luft/gas någonstans.
Möjligen före pumpen, men då skulle både varm och kallvatten ha luft.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänkte ifall det kokar, eller kanske mer fäller ut gaser från vattnet.
Jag skulle i alla fall fundera lite på om temperaturen har ändrats.

Det är ju liksom ett trycksatt system, så det kan ju inte komma in någon luft/gas någonstans.
Möjligen före pumpen, men då skulle både varm och kallvatten ha luft.
Det är och har alltid varit väldigt varmt varmvatten, sådär så att man bränner sig. Men ingen har ändrat nåt med flit iallafall. Ska se om jag kan testa att sänka (om jag lyckas lokalisera termostaten ).
 
Mikael_L
På första bilden syns ett vred, jag kan tänka mig att det kan vara en termostat.
 
A AnnaJosefineJ skrev:
Det är och har alltid varit väldigt varmt varmvatten, sådär så att man bränner sig. Men ingen har ändrat nåt med flit iallafall. Ska se om jag kan testa att sänka (om jag lyckas lokalisera termostaten ).
Den stod på 80 grader, sänkte till 70 så får vi se.
 
Magnus E K
Undrar hur den ser ut inuti om den aldrig är tömd och rengjord på 20 år. När jag öppnade min lilla på 30 liter efter bara fem år och med kommunalt vatten var det fullt med gegga och grus i botten. Vet inte exakt hur detta kan ge de fenomen du beskriver men en rengöring en gång per halvdecennium skulle nog inte skada.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänkte ifall det kokar, eller kanske mer fäller ut gaser från vattnet.
Jag skulle i alla fall fundera lite på om temperaturen har ändrats.

Det är ju liksom ett trycksatt system, så det kan ju inte komma in någon luft/gas någonstans.
Möjligen före pumpen, men då skulle både varm och kallvatten ha luft.
Det verkar som om problemet är löst! Stort tack för hjälpen!!
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Undrar hur den ser ut inuti om den aldrig är tömd och rengjord på 20 år. När jag öppnade min lilla på 30 liter efter bara fem år och med kommunalt vatten var det fullt med gegga och grus i botten. Vet inte exakt hur detta kan ge de fenomen du beskriver men en rengöring en gång per halvdecennium skulle nog inte skada.
Äsch då, i Härjedalen finns bara rent och klart fjällvatten! Skämt åsido, en rengöring skulle nog inte heller skada. Tack för tipset. :)
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.