B SusanneBF skrev:
Detta med föräldrar/barn ägare verkar individuellt mellan BRF:er, om de godtar att en ägare inte kommer bo i lägenheten.
Problemet skulle vara, som ngn nämnde, om lght sjunker i värde och de får för sig att sälja.

Tack för info om medlåntagare vs borgen.
Då er dotter kommer äga 50% så är det sannolikt inget problem. Detta är ju främst ett problem när föräldrar äger en hel lägenhet och låter barn bo där..
 
M mojjen skrev:
Då er dotter kommer äga 50% så är det sannolikt inget problem. Detta är ju främst ett problem när föräldrar äger en hel lägenhet och låter barn bo där..
Frågan är om föräldrarna ens behöver stå som ägare till lägenheten.

Så länge sonen tar lånet tillsammans med föräldrarna så tror jag det är okej, för då blir han och dottern (de som är sambos) pantsättare. Och sonen, mamman och pappan blir kredittagare.
 
B SusanneBF skrev:
Min tanke var ju att de får lösa det med skuldbrev mellan sig själva och sonen.

Jag kommer ju själv låna ut 300tkr och förväntar mig ingen ägarandel i lägenheten.
Jag kommer skriva ett skuldbrev med dottern, främst för att det ska framgå ifall jag och min man skulle avlida. Så det tas hänsyn till detta vid en bouppteckning.
Problemet i det här fallet är ju att sonen inte är kreditvärdig överhuvudtaget. Belåna sitt eget hus för att köpa lägenhet åt någon annan är enbart dumdristigt. Skuldebrev, eller inte.
För allas säkerhet är det väl bättre om hans föräldrar står på halva lägenheten, tills sonen skaffat sig jobb.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Problemet i det här fallet är ju att sonen inte är kreditvärdig överhuvudtaget. Belåna sitt eget hus för att köpa lägenhet åt någon annan är enbart dumdristigt. Skuldebrev, eller inte.
För allas säkerhet är det väl bättre om hans föräldrar står på halva lägenheten, tills sonen skaffat sig jobb.
Skulle snarare säga att det är ganska vanligt att föräldrar belånar sin fastighet för handpenning tex.

Ser inte heller något problem med det så länge de är medvetna om att det tar av det låneutrymme de har idag.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Problemet i det här fallet är ju att sonen inte är kreditvärdig överhuvudtaget. Belåna sitt eget hus för att köpa lägenhet åt någon annan är enbart dumdristigt. Skuldebrev, eller inte.
För allas säkerhet är det väl bättre om hans föräldrar står på halva lägenheten, tills sonen skaffat sig jobb.
Eftersom dottern pluggar på annan ort och de vill flytta ihop där så är det inte helt lätt att fixa jobb innan man ens bor på orten. De vill helst inte köpa bil igen för att hålla igen kostnaderna.

Det kanske nästan får bli så att vi köper lägenheten helt själva tillslut. Deras hus är väl värd ca 4.8 enligt hitta.se och fick huset av en förälder så deras egna lån är antagligen små.
Bäst hade ju varit att de båda äger 50% iom att den köpt för gemensamt bruk.

Får se vart vi landar men dottern vill ej ha blivande svärisarna med som ägare på lägenheten. De är inte helt beräkneliga
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
B SusanneBF skrev:
Eftersom dottern pluggar på annan ort och de vill flytta ihop där så är det inte helt lätt att fixa jobb innan man ens bor på orten. De vill helst inte köpa bil igen för att hålla igen kostnaderna.

Det kanske nästan får bli så att vi köper lägenheten helt själva tillslut. Deras hus är väl värd ca 4.8 enligt hitta.se och fick huset av en förälder så deras egna lån är antagligen små.
Bäst hade ju varit att de båda äger 50% iom att den köpt för gemensamt bruk.

Får se vart vi landar men dottern vill ej ha blivande svärisarna med som ägare på lägenheten. De är inte helt beräkneliga
Då är det nog bäst att ni köper lägenheten åt/med er dotter, som du säger. Viktigt då att ni tre står som ägare och hennes sambo inte gör det, viktigt för den ekonomiska biten iaf.

Alternativt tar svärföräldrarna lån på sin fastighet och lånar ut/ ger till sin son. Ni ska inte behöva tänka på om han kommer betala tillbaka det till sina föräldrar eller ej tycker jag det får de lösa med en revers om de vill.
 
"Det kanske nästan får bli så att vi köper lägenheten helt själva tillslut."

Bra val! Jag har själv funderat på detta och även sett hur det gått i andra fall.
Är ni beredda på en smäll om det händer något och marknaden rasat så köp.
Det är det bästa ni kan göra, och utan en massa förbehåll som man kanske måste stå för sen.
Ta ut en överhyra för lägenheten som fonderas så att om det går bra, så återbetalas den till dottern/paret vid skäligt behov.

Lycka till.

/W
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Då är det nog bäst att ni köper lägenheten åt/med er dotter, som du säger. Viktigt då att ni tre står som ägare och hennes sambo inte gör det, viktigt för den ekonomiska biten iaf.

Alternativt tar svärföräldrarna lån på sin fastighet och lånar ut/ ger till sin son. Ni ska inte behöva tänka på om han kommer betala tillbaka det till sina föräldrar eller ej tycker jag det får de lösa med en revers om de vill.
Ja iom att han automatiskt ska få ta hälften om hon köper en lägenhet för deras gemensamma bruk så måste ordentligt samboavtal fram. (enl sambolagen)

Om de inte vill/kan utöka bolånet och att de kräver/måste stå som ägare så blir det att vi köper själva
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
"Det kanske nästan får bli så att vi köper lägenheten helt själva tillslut."

Bra val! Jag har själv funderat på detta och även sett hur det gått i andra fall.
Är ni beredda på en smäll om det händer något och marknaden rasat så köp.
Det är det bästa ni kan göra, och utan en massa förbehåll som man kanske måste stå för sen.
Ta ut en överhyra för lägenheten som fonderas så att om det går bra, så återbetalas den till dottern/paret vid skäligt behov.

Lycka till.

/W
Tack. Ja det verkar som enklaste lösningen.
 
Tack för allas svar och tips i tråden. Det har hjälp i vårt bollande kring vad man ska tänka på
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
B SusanneBF skrev:
Ja iom att han automatiskt ska få ta hälften om hon köper en lägenhet för deras gemensamma bruk så måste ordentligt samboavtal fram. (enl sambolagen)

Om de inte vill/kan utöka bolånet och att de kräver/måste stå som ägare så blir det att vi köper själva
Ja precis du har rätt ang. sambolagen. Den är dispositiv så det är bara att avtala bort den ni inte vill ska ingå.
 
Även om ni står för hela finansieringen, så finns det ju varianter på hur man gör själva köpet.

Du kan låna ut hela beloppet till din dotter. Dottern köper bostadsrätten. Du kan begära pantsättning av lägenheten. Så skyddar du dig mot att dottern får någon knäpp, och drar ut på äventyr, sådant händer. Exakt hur det går till att som privatperson ha pant i en bostadsrätt är jag osäker på.

Sedan när dottern fått låna, så kan man ev. uppnå att sambon ändå blir hälftenägare, genom att dottern lånar ut halva beloppet till sambon, som sambon köper för.

Fördelen med den sista biten är att då är båda lika delaktiga en bostadskarriär. Och båda äger bostaden jämnlikt. Man slipper risken att ena parten ser sig som gäst i sitt hem. Och så länge pappersexecisen sköts, så är både ni och dottern skyddade så långt det gäller köpesumman. Ev. vinst/förlust blir bådas ansvar.

Sedan beroende på din egen ekonomiska situation, så kan det ev. vara lämpligt att komma övverens om att de båda, eller iallafall sambon tar upp egna banklån när de blivit mer kreditvärdiga.
 
BirgitS
B SusanneBF skrev:
Om de inte vill/kan utöka bolånet och att de kräver/måste stå som ägare så blir det att vi köper själva
De flesta bostadsrättsföreningar ogillar att folk som inte ska bo i lägenheten köper den och kommer det fram så blir ni inte beviljade medlemsskap, dvs. köpet går inte igenom. Om ni äger lägenheten men andra bor i den så är det väl andrahandsuthyrning och då måste ni uppvisa godtagbara skäl till att ni inte bor i lägenheten och det kan ni bara få typ ett år i taget. Föreningen har rätt att ta ut en avgift för andrahandsuthyrning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
De flesta bostadsrättsföreningar ogillar att folk som inte ska bo i lägenheten köper den och kommer det fram så blir ni inte beviljade medlemsskap, dvs. köpet går inte igenom. Om ni äger lägenheten men andra bor i den så är det väl andrahandsuthyrning och då måste ni uppvisa godtagbara skäl till att ni inte bor i lägenheten och det kan ni bara få typ ett år i taget. Föreningen har rätt att ta ut en avgift för andrahandsuthyrning.
Många brf tillåter är ok med att man köper bostad till sina barn, men inte allt för sällan vill föreningen att dom ska äga 5-10%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.