Hej peegee4!

Ja, så kan man ju göra, bra idé. Tror du man kan göra likadant inne vid husväggen?
Husväggen består av fasadtegel med stomme av trä därför vill jag inte fästa någon regel i väggen genom teglet. Den inre bärlinan skall dock fästas i husväggen.
Eller så ska man väl gjuta en plintrad för den inre bärlinan också, lite jobbigare och så är jag osäker på hur dräneringen ligger vid huset.

Jag är jättetacksam för alla tips!

Mvh LMA
 
Vad gäller plintrad nära väggen så anar jag att det inte är lämpligt pga eventuell dränering. Bärlina i väggen låter bra tycker jag.

Utan att egentligen veta vad jag pratar om - varför vill du inte fästa en regel i väggen? Estetik? Hållfasthet?

Du får väl vänta och se om det ramlar in någon kommentar . . .
 
Det jag är orolig för är hållfastheten och att fasaden blir förstörd.
Jag ska rita upp ett förslag med din lösning på bärlina och stolpe i samma stolpskor och jag lägger ut den sen.
Vilken storlek hade du på stolpskorna?
Vad tror du om resten av altanen är dimensioneringen tillräcklig?
 
Hej igen!

Som hastigast . . .

Mina stolpskor har måtten 70x70* (tror jag) även om jag önskade 90x90* för att till fullo bära upp regel och stolphalva (45 + 45 mm). Jag använde L-formad stolpsko istället för U-formad för att inte låta stolpskon synas från utsidan av mina reglar.

* betyder alltså 70 resp. 90 mm på den vertikala delen samt 70 resp. 90 mm på den horisontalt liggande delen.

Ang. dim. så menar jag spontant att det verkar räcka. Dock, gå in här för att räkna på det - spännviddstabell

Kanske har du fler plintar än du behöver ;) Har inte själv hunnit kolla det mot tabellen ovan.
 
  • Gilla
imported_Mogge
  • Laddar…
Hallå!
Tackar !
Tabellen har jag redan men jag fattar inte riktigt hur man ska läsa den.:confused:
Siffrorna med fet stil vad anger de egentligen?

/LMA
 
Här kommer en ny version av bygget!
Hur många % lutning behöver man ha på taket tror ni???
Höjden från altangolvet till den bakre bärlinan blir endast ca 2,25 då bärlinan fästes under hustak-överhänget.
Ett alternativ är att sätta bärlinan i takfoten istället för att få upp höjden men jag är rädd för att det kan regna in då, vad tror ni?
 
  • VALLG 11stomme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lma skrev:
Hallå!
Tackar !
Tabellen har jag redan men jag fattar inte riktigt hur man ska läsa den.:confused:
Siffrorna med fet stil vad anger de egentligen?

/LMA
Hej igen!

Siffrorna med fet stil anger en fastställd spännvidd för golvbjälkarna, d.v.s avståndet mellan bärbjälkarna/-linorna. Beroende på vad man väljer för spännvidd (fet stil) så erhåller man varierande värden på spännvidden för bärbjälkarna (avståndet mellan plintarna) alternativt varierande dimension på bärbjälkarna.

Tabellerna kan alltså användas för att iterera/saxa sig fram mot de mått man vill ha (både när det gäller avstånd och virkesdimension).

Om vi använder ditt eget exempel, så kan tabellen användas på följande sätt:
Bärlinor 45x195 - plintavstånd 1200 mm
Golvregel 45x120 mm monterad med cc 60 cm

Hur långt mellan bärlinorna (spännvidd för golvbjälkar) kan jag ha med golvregel 45x120 och ett plintavstånd på 1200 mm?

- Den nedersta tabellen anger den golvbjälksspännvidd (avstånd mellan bärlinorna) man kan ha för en fastställd dimension monterad med cc 60 och 22 mm trall ovanpå. Din dim. = 45x120, . Svaret är 1,9 meter.

Nu kan du, om du vill, ta 1,9 meter och lägga in i den övre tabellen för att fastställa plintavtåndet alt. dimensionen för bärlinorna. Om vi då väljer 1,8 (något under dina 1,9) i fet stil, så säger tabellen, att du med bärlinor på 45x195 kan ha 2,45 meter mellan plintarna.

Alternativt kan du med dina angivna 1,2 meter mellan plintarna gå ned i dimension på bärlinorna till 45x95 mm!

Notera också att du får en annan situation om du använder tralltjocklek på 28 mm. Som synes kan du så sakteliga iterera dig fram till dimensioner och avstånd. Kolla det här inlägget för ytterligare info kring detta med att välja olika dimensioner - http://forum.byggahus.se/479537-post2.html. Man får olika värden beroende på hur man väljer att angripa sitt dimensionerande/konstruerande. Det ena är liksom inte mer rätt än det andra :surprised:

Ja, det blev ju en del . . . ;)
 
Man får tacka!
Vilken bra redogörelse, suveränt!!!
Nu fattar till och med jag:p

Mvh
LMA
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.