Hej!

Jo vi har av oklar anledning valt att sätta upp låsbara handtag till alla fönster.
Det var ca 3 år sen och inom loppet av 1-2 månader är alla batterier slut.
Det jag tycker är lite spännande är att det inte var så stor skillnad på batteritiden i fönsterna vi öppnar ofta mot de vi öppnar sällan.

Till frågan!
Om vi antar att även de nya batterierna håller i 3 år är det lönt att köpa några extra och ha i kylskåpet?

Bättre formulerad fråga
Hur mkt batterilivslängd finns kvar i ett icke uppladdningsbart batteri efter 3 år?
 
Förvaring i kyla är en skröna. Rumstemperatur fungerar utmärkt.
Men om du vet att de håller 3 år behöver du väl inte börja lagra? :cool:
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
1. Ah, visste inte det var en skröna. Tack för upplysningen!

2. Nej håller de 3 år borde det gå utmärkt att köpa nya strax innan. Men sannolikheten att jag kommer ihåg att göra det är obefintlig :)
 
Cheesen
K Kane skrev:
Förvaring i kyla är en skröna. Rumstemperatur fungerar utmärkt.
Men om du vet att de håller 3 år behöver du väl inte börja lagra? :cool:
Kyla är sant. Men du ska ha batteriet i frysen.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Kyla är sant. Men du ska ha batteriet i frysen.
Knappast.
 
Om de tar slut efter 1-2 månader tycker jag ni ska testa med laddningsbara.
Om det är AAA eller AA, köp IKEAs laddningsbara på 900 mAh (AAA) eller 2450 mAh.
Är det en knappcell så vet jag inte om det finns något bra laddningsbart alternativ.
 
K Klass0n skrev:
1. Ah, visste inte det var en skröna. Tack för upplysningen!

2. Nej håller de 3 år borde det gå utmärkt att köpa nya strax innan. Men sannolikheten att jag kommer ihåg att göra det är obefintlig :)
Kolla sista förbrukningsdatum på batterierna när du handlar och se om livslängden är tillräcklig.
 
B b_hasse skrev:
Om de tar slut efter 1-2 månader tycker jag ni ska testa med laddningsbara.
Om det är AAA eller AA, köp IKEAs laddningsbara på 900 mAh (AAA) eller 2450 mAh.
Är det en knappcell så vet jag inte om det finns något bra laddningsbart alternativ.
Jag missförstod. Om de håller i 3 år är det nog inte rätt med laddningsbara.
 
Magnus E K
Batteridrivna fönsterhandtag!?! Vad kommer härnäst, ytterdörrar utan handtag?
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Jo det går ju att diskutera hur bra inköp det var, men för att förtydliga så är det låsbara fönsterhandtag.
Där tanken är att om nån pangar en ruta så är det inte bara att öppna fönstret.
Batteriet är då till knappsatsen och koden (istället för att ha en nyckel som man aldrig hittar).
 
Ang. huvudfrågan så pratade jag med en kemiingenjör om det får ett tag sen och han menade:

1) Kyla får reaktioner att gå långsammare, ha batterier i kylskåpet.
2) Gissningsvis är det mer än 90% livslängd kvar om 3 år.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…

Bästa svaret

Du skriver att det är 3V batterier, så jag gissar att det gäller 3V lithium knappceller?

Sådana har normalt sett extremt bra åldringsegenskaper, de skall hålla ca 95% kapacitet efter 10 års lagring. Men i de kurvor jag har sett faller sedan kapaciteten brant efter 10 år, troligen för att man inte räknar med att de gummipackningar som finns skall hålla längre än så. Skall kanske tillägga brasklappen att siffran 95% såg jag för en del år sedan när vi valde batterityp i en lite mer proffsig applikation. Osäker på om detsamma gäller batterier för konsumentmarknaden.

Kolla när du köper, olika fabrikat anger lite olika kapacitet. Köper du rätt så kanske det håller i 5 eller 6 år istället för 3.
 
Magnus E K
Med andra ord skulle det troligen fungera bra att köpa tre omgångar i taget (9 år). Men mycket kan hinna hända på nio (eller tre) år så enklast är väl att ha typ ett batteri i nödreserv och sen köpa en ny uppsättning när första fönstret ger upp.
 
H hempularen skrev:
Du skriver att det är 3V batterier, så jag gissar att det gäller 3V lithium knappceller?

Sådana har normalt sett extremt bra åldringsegenskaper, de skall hålla ca 95% kapacitet efter 10 års lagring. Men i de kurvor jag har sett faller sedan kapaciteten brant efter 10 år, troligen för att man inte räknar med att de gummipackningar som finns skall hålla längre än så. Skall kanske tillägga brasklappen att siffran 95% såg jag för en del år sedan när vi valde batterityp i en lite mer proffsig applikation. Osäker på om detsamma gäller batterier för konsumentmarknaden.

Kolla när du köper, olika fabrikat anger lite olika kapacitet. Köper du rätt så kanske det håller i 5 eller 6 år istället för 3.
Tack för ett bra svar!
Ja det är litium men inte knappcell, typ som om nån tryckt på ett aaa batteri, lite kortare och tjockare :)

Nu är iaf alla batterierna bytta så det blir väl en uppdatering kring 2026-2027 när jag vet hur länge de höll ;)
 
K Klass0n skrev:
Tack för ett bra svar!
Ja det är litium men inte knappcell, typ som om nån tryckt på ett aaa batteri, lite kortare och tjockare :)

Nu är iaf alla batterierna bytta så det blir väl en uppdatering kring 2026-2027 när jag vet hur länge de höll ;)
CR123 eller A23?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.