J
Kommit lite längre och ska strax sätta golvlister. Nu har jag använt stålskena och därför är det ju inte bara spika dit golvlisterna.

Hur gör man?
 
Skruv eller lim
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
Dyckertpistol
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
J
Kan man tapetsera direkt på gipsskivor eller behöver man grundmåla först?
 
J Jerald Stuartson skrev:
Kan man tapetsera direkt på gipsskivor eller behöver man grundmåla först?
Du behöver inte grundmåla. Släng upp tapeterna nu, när du har spacklat och slipat.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
Fast om du har använt ett väldigt vitt spackel och ska sätta en ljus, tunn tapet över så kan det i vissa ljus synas spackelområden igenom, ibland kan det vara motiverat att måla över spacklet i en gråare färg
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Nu har jag använt stålskena och därför är det ju inte bara spika dit golvlisterna.
Du har ju osb i väggen. I den fäster du golvlisten. Enklast är ju en dyckertspikpistol alt så spikar du dyckert manuellt. Eller skruvar med listskruv.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
J
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
J
P Plutus skrev:
Fast om du har använt ett väldigt vitt spackel och ska sätta en ljus, tunn tapet över så kan det i vissa ljus synas spackelområden igenom, ibland kan det vara motiverat att måla över spacklet i en gråare färg
Jag har använt två typer av spackel, vitt och grått. Kanske inte så smart men köpt i olika affärer.

Får se vilken tapet jag väljer helt enkelt, inte valt ännu.
 
J
MathiasS MathiasS skrev:
Du har ju osb i väggen. I den fäster du golvlisten. Enklast är ju en dyckertspikpistol alt så spikar du dyckert manuellt. Eller skruvar med listskruv.
Ska testa det, bara dit med färg och tapet först. Olika på olika sidor .
 
J Jerald Stuartson skrev:
och tapet först.
Nja. Nu är jag ingen tapetserare av rang, men brukar man inte skära tapeten en bit ut på golvlisten för att undvika glipa mellan vägg och list (som inte kan mjukfogas när man tapetserar).
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nja. Nu är jag ingen tapetserare av rang, men brukar man inte skära tapeten en bit ut på golvlisten för att undvika glipa mellan vägg och list (som inte kan mjukfogas när man tapetserar).
Smaksak skulle jag säga, om jag ska måla listerna så tapetserar jag bakom när de ändå är borta, annars skär mot listen, tycker båda ser bra ut
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.