Nu har rörmokaren varit och kopplat från vattnet till elpannan. Den står avställd, proppar är bortplockade till 3-fas-anslutningen (sitter dock fortfarande ansluten till proppskåpet). Lär ju dit en elektriker och skruva bort 3-fastrådarna (tvivlar på att man får göra det själv).

Men så är det ju en rökrörsanslutning kvar in i väggen och skorstenen.

Det lär ju sågas eller borras bort, vet inte vilket som är vettigast, och muras igen? Frågan är om man ska fylla igen den kanalen i murstocken också eller låter man det vara?
 
  • En vattenpump monterad på en tank, fuktiga väggar, källarutrymme, viss förslitning och nedsmutsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bradgard skrev:
Nu har rörmokaren varit och kopplat från vattnet till elpannan. Den står avställd, proppar är bortplockade till 3-fas-anslutningen (sitter dock fortfarande ansluten till proppskåpet). Lär ju dit en elektriker och skruva bort 3-fastrådarna (tvivlar på att man får göra det själv).

Men så är det ju en rökrörsanslutning kvar in i väggen och skorstenen.

Det lär ju sågas eller borras bort, vet inte vilket som är vettigast, och muras igen? Frågan är om man ska fylla igen den kanalen i murstocken också eller låter man det vara?
Jag kapade bort anslutningen och monterade sedan en tallriksventil för att ventilera rökgången med lämpligt flöde.
Även enkelt att inspektera/dammsuga eftersom det hela tiden kan rasa ner "grus" från skorstenen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jag kapade bort anslutningen och monterade sedan en tallriksventil för att ventilera rökgången med lämpligt flöde.
Även enkelt att inspektera/dammsuga eftersom det hela tiden kan rasa ner "grus" från skorstenen.
Typ tigersåg / bågfil?

Lät som en bra lösning montera tallriksventil. Det lämnade tidigare ägare efter sig (kanske hade samma planer med pannan i framtiden :) )
 
B bradgard skrev:
Typ tigersåg / bågfil?

Lät som en bra lösning montera tallriksventil. Det lämnade tidigare ägare efter sig (kanske hade samma planer med pannan i framtiden :) )
Jo en tigersåg med långt blad, sen kan det gå åt några blad.

För ett antal år sedan så drog man in fjv på området och det blev lite olika lösningar, vissa vill ha det estetiskt perfekt och la ner jobb på att gjuta igen mm, andra ville ha det pratiskt och jag fastnade för tallriksventillösningen.
 
Använde denna när jag sågade i vår gamla panna:
Bosch S 1155 CHM Tigersågblad Heavy Metal 225mm.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
V Vante skrev:
Använde denna när jag sågade i vår gamla panna:
Bosch S 1155 CHM Tigersågblad Heavy Metal 225mm.
Jo jag var snål själv och kapade pannan och rökgång i lämpliga bärbara bitar för återvinning.
Men det går åt några blad....;)
 
P paralun skrev:
Jo jag var snål själv och kapade pannan och rökgång i lämpliga bärbara bitar för återvinning.
Men det går åt några blad....;)
Haha, ja jag började tigersåga oljetanken för några år sen, efter 2 dm och en irriterad sambo som inte fick eftermiddagsro gav jag upp. Vette katten hur tjock den där rökröret är, tanken var 2-3 mm tjock...

Vad gjorde du med elen? Hittade du någon elektrisk snubbe? :p
 
B bradgard skrev:
Haha, ja jag började tigersåga oljetanken för några år sen, efter 2 dm och en irriterad sambo som inte fick eftermiddagsro gav jag upp. Vette katten hur tjock den där rökröret är, tanken var 2-3 mm tjock...

Vad gjorde du med elen? Hittade du någon elektrisk snubbe? :p
Nej jag har det så bra att jag har en fd kollega som har full elektrisk behörighet.

Sen angående rökgången för att fördjupa diskussionen så var rådet även från sotare att välja en tallriksventil för att få en ventilation av skorstensgången, det händer saker i en skorsten när man slutar elda. De flesta i mitt område inkl mig fick plåta in skorstensbiten på taket för den fryser annars sönder. Så ha koll på det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Fundera även på ventilationen i huset. Är det självdrag blir det väldigt mycket sämre utan värme i skorstenen. Och den luft pannan tog tidigare.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej jag har det så bra att jag har en fd kollega som har full elektrisk behörighet.

Sen angående rökgången för att fördjupa diskussionen så var rådet även från sotare att välja en tallriksventil för att få en ventilation av skorstensgången, det händer saker i en skorsten när man slutar elda. De flesta i mitt område inkl mig fick plåta in skorstensbiten på taket för den fryser annars sönder. Så ha koll på det.
Nu eldar ju vi sporadiskt med vedspis, men den rökgången från pannan har ju varit oanvänd i säkert 5-10 år. Och vad jag kunde se sist jag tittade på taket var den öppningen orörd (borde vara öppningen med det urfula plåtröret på).
 
  • Sotig, skadad takyta med ventilation, stenbeläggning, rör och säkerhetsnät, övervåning, stadsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Fundera även på ventilationen i huset. Är det självdrag blir det väldigt mycket sämre utan värme i skorstenen. Och den luft pannan tog tidigare.
Det där har vi också funderat över. Har ju varit utan kontinuerligt bruk av skorstenen ganska många år, sporadiskt eldning men det lär väl kanske inte vara fullgott för att få fart på ventilationen.

Har haft tankar om att sätta på en dragförstärkare uppe på skorstenen i någon av kanalerna, kanske kan vara lämpligt på den gamla kanalen (såvida det inte rör upp en sabla massa sot).
 
B bradgard skrev:
Nu eldar ju vi sporadiskt med vedspis, men den rökgången från pannan har ju varit oanvänd i säkert 5-10 år. Och vad jag kunde se sist jag tittade på taket var den öppningen orörd (borde vara öppningen med det urfula plåtröret på).
Jo men din skorsten ser ganska bra ut ;), sen är det hur det ser ut med cement mellan tegelstenarna.
Hursomhelst så kommer det in en massa fukt via snö/regn både inuti samt utanpå och det kan göra att man får frysskador. Sen vittrar cementen sönder av tidens tand.
Så min är och de flesta grannars är numera inplåtade, men det räcker ju att ha koll på skorstenen.
Sen enligt sotare är det då en fördel att ha en viss ventilering kvar.
 
Puts fäster inte så bra på slät metall, så har du tur kan det räcka med att knacka loss den och dra ut den.
Spara motdragsluckan och ge bort den på facebook marketplace (kostar inget) dom är dyrare än man tror.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men din skorsten ser ganska bra ut ;), sen är det hur det ser ut med cement mellan tegelstenarna.
Hursomhelst så kommer det in en massa fukt via snö/regn både inuti samt utanpå och det kan göra att man får frysskador. Sen vittrar cementen sönder av tidens tand.
Så min är och de flesta grannars är numera inplåtade, men det räcker ju att ha koll på skorstenen.
Sen enligt sotare är det då en fördel att ha en viss ventilering kvar.
Jag har ju lite koll på att det kommer behöva lagas i vissa skarvar, det såg jag redan sist jag var upp
Så hela skorstenen är inplåtad från taknock till toppen? Eller bara upptill? Har ju sätt s.k. väderskydd (något öppet plåthölje som monterats på) men de säger ju både bu och bä om det beroende på vem som tillfrågas :)
 
  • En murad tegelvägg med skador och rostigt metallbleck under blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bradgard skrev:
Jag har ju lite koll på att det kommer behöva lagas i vissa skarvar, det såg jag redan sist jag var upp
Så hela skorstenen är inplåtad från taknock till toppen? Eller bara upptill? Har ju sätt s.k. väderskydd (något öppet plåthölje som monterats på) men de säger ju både bu och bä om det beroende på vem som tillfrågas :)
Din skorsten är helt klart pågång i "sönderfallet", jag hade även fryssprängda tegelstenar som man hittade på grästmattan framåt vårarna. Men viktigast är hur det ser ut inuti skorsten och min puts började helt att försvinna mellan tegelstenarna och då kan tegelstenar börja ramla ner i rökgångarna. Ditt skydd ser också ut att vara i bra skick. Plåtslagaren som fixade min skorsten fick montera plåtkanaler, ca 1m ner i skorsten för att förhindra att tegelstenar ramlar ner eftersom för mycket puts saknades..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.