Coolman skrev:
Så du under maskindiskningen får snällt vänta med kaffebryggningen? Diskmaskin tar ca 2300W. Det är "hela" 10 amp...

Har man 16 amp så sitter man lugnare till...
Har (som jag skrev) aldrig haft något problem och dessutom stundtals kört flera/alla förbrukare samtidigt.

Normalt ska ju en trög säkring gå att överlasta med den dubbla strömmen i en timme så jag har nog viss marginal under ev 5-10 min kaffebryggande. Sen är det ju så att det är bara under kort tid som diskmaskinen kommer i närheten av anslutningseffekten (om ens då) och det är ju när den värmer vattnet.
 
Slits säkringen av kontinuerlig sporadisk :) överbelastning?
 
Nu är det ju egentligen inte säkringen man ska vara orolig för. Det som är bekymret är att kabeln blir varm. En överhettad kabel instoppad nånstans där värmen inte ventileras ut kan så småningom bli väldigt varm.
 
Är det inte så att säkringen dimensioneras för den kabelarea som är ansluten till den.
Är denna säkring rätt dimensionerad kommer kabeln inte att överhettas oavsett den belastning som ansluts till gruppen
 
pellefant skrev:
å även efter deras intåg i köket, föresten på mitt jobb har vi en normalstor matvärmare+ 3 stycken mikro på samma uttag å den säkringen har då inte gått, förmodligen har kaffeautomaten egen säkring eller så delar den säkring med diskmaskinen och kanske trinetten. sen har vi tre brödrostar på samma säkring å det funkar med....hemma har det gått ca 2 säkringar på en massa år eftersom vattenkokaren/perculatorn och mikron har samma säkring....å ändå kör vi dom ofta samtidigt. men kan man så ska man givetvis försöka få egna säkringar till effektkrävande apparater.
Hrm... Var inte Pellefant elektriker och en behörig sådan? Jag undrar vem som gör elinstallationerna på hans jobb.

Sawsaw skrev:
Nej, det är det inte, förutom där hempularna inte orkat dra fram en egen matning till diskmaskinen utan låter den samsas med allt annat i köket.
Sorry. Kunde inte låta bli att lägga ihop dessa två.
 
jo men tyvärr så är det fastighetsägaren som gör installationerna i byggnaderna på mitt jobb.....
 
JohanKson skrev:
Slits säkringen av kontinuerlig sporadisk :) överbelastning?
japp det gör den
 
pellefant skrev:
jo men tyvärr så är det fastighetsägaren som gör installationerna i byggnaderna på mitt jobb.....
D.v.s vi allihop, eller?? :)
 
Det finns även de som förespråkar att kyl/frys inte ska kopplas över jordfelsbrytaren pga detta (alt. ha en egen jfb).[/QUOTE]

Ingen seriös elektriker förespråkar att kyl/frys inte ska kopplas via jordfelsbrytare. De ska vara med punkt slut! Däremot kan det vara bra att ha dom kopplade på en separat jordfelsbrytare..
 
Räkna fram hur mycket förbrukning som går till de olika maskinerna och lägg till lite för framtida planer.

Planera sedan därefter. Om man har en DM eller en kaffebryggare som dra lite extra så får man snällt dela säkringarna itu. Annars kan de samåka.

Att vi gjort annat förr hjälper inte riktigt. Idag ska alla ha fika och ristade mackor samtidigt. Vi kör bordsgrillar och teflonhällar för att grilla räkor och gud vet allt vi ska in med i köket.

Vill ju inte att proppskåpet låter som en popcornmaskin eller hur?
 
kanske sätta en undercentral i köket med en 10-15 grupper enbart till köket?;)

i mitt fall är det andra elektriker som gör installationerna/reparationerna:eek:
 
Diskmaskin och kaffebryggare drar i princip alltid mer (märkeffekt) än vad en 10A säkring tål om de går på samma. Det man då ofta klarar sig på är att en kaffeebryggning går ganska fort och diskmaskinen värmer också vatten under ganska kort tid. Har man tur så sammanfalelr inte de 2 aktiviteterna även om bryggning pågår medan maskinen diskar.
 
Sawsaw skrev:
Nej, det är det inte, förutom där hempularna inte orkat dra fram en egen matning till diskmaskinen utan låter den samsas med allt annat i köket.
Kanske ett mer politiskt korrekt svar är:

Nej, det är det inte. Förutom i de fall där maskinparken utökats eller nyttjas annorlund utan att elinstallationen anpassats för detta.

Man ska inte förutsätta att folk är snåla/dumma/lata bara för att de inte har rätt kunskaper eller tillräckliga resurser.

Edit: Kanske dags att stänga tråden nu?
 
Ett tips angående Kyl frys jordfels brytare eller inte. sätt den på en personskyddsautomat tar nästan ingen mer plats en 1 säkring bara en modul till, men det stör ju inget annat och blir inte störd.
 
Och så löser denna JFB ut och ingen märker något förrän det rinner ur frysen. Dela huset på två stycken JFB så märks det om JFB har löst. Länsförsäkringar har ingen självrisk på förstörda matvaror om JFB har löst, Kostnadsbesparingen är nog större för den nytta JFB gör.

Jag tycker att skropp ska plugga i diskmaskinen i samma uttag, det är bättre än att hempula ett nytt uttag. Koppla diskmaskinen på varmvatten så är problemet borta. Svärmor och svärfar har kyl+frys+micro+diskmaskin och belysning i köksfönstret på samma uttag, jag har inte räknat med att behöva göra någon akututryckning. Säkringarna är till för att sätta stopp innan Svensson drar för mycket ström.

Pellefants beskrivning visar att det fungerar, alla apparater drar inte full effekt kontinuerligt. Hur skulle våra huvudsäkringar dimmensioneras efter ovanstående resonemang?

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.